Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Přístup evropských zemí k úpravám závěrečných zkoušek se značně liší.
Ministerstvo školství by mělo v příštím týdnu představit podobu maturit pro letošní jaro. Už dříve to avizoval šéf úřadu Robert Plaga. Právě letos mají maturity projít několika změnami i bez ohledu na pandemii koronaviru. Testy ve státní části se nebudou známkovat.
EDUin přináší přehled, jak ke změnám v maturitních zkouškách přistoupili v zahraničí. Vysvětlujeme také, proč není ideální se na úpravu závěrečných zkoušek ptát maturantů na sociální síti Instagram.
Slovenský ministr školství Branislav Gröhling na začátku ledna rozhodl o zrušení didaktických textů ve státní části maturity. V Rakousku budou nejspíš maturitní zkoušky probíhat pouze podle mírně upravených podmínek, například písemná část má prodloužený čas. Polské maturanty čeká podle tamního ministra školství Przemysława Czarnka pouze písemná část maturitních zkoušek, rozsah ověřovaného učiva bude prý také snížen o 20–30 procent. Odpadá ústní část maturity. A například ve Velké Británii bylo standardizované testování AS & A level exams zrušené úplně. Debata o způsobu hodnocení teď v zemi probíhá. Další příklady ze zahraničí přidáváme v příloze.
České maturanty už od letošního roku čekají změny, které byly schválené bez ohledu na pandemii koronaviru. Studenti u státní části maturitní zkoušky získají hodnocení uspěl/neuspěl podle procenta zvládnutých úkolů. Právě maturitní testy také budou jedinou centrálně hodnocenou částí společné maturity. Ústní a písemné zkoušky budou opět v režii škol.
O tom, jak by stát měl závěrečné zkoušky upravit, debatoval v minulých týdnech ministr školství Robert Plaga se studenty na sociální síti Instagram. Taková anketa na oficiálním profilu člena vlády ale může vyvolat falešná očekávání, že ministr podle názoru maturantů bude rozhodovat.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Paleta přístupů k řešení nestandardní situace kolem závěrečných středoškolských zkoušek v jednotlivých zemích je značně široká. U nás se ptá ministr na Instagramu maturantů, jak by to chtěli. I když tato sociální síť, doufejme, není jediný faktor vzdělávací politiky, pojetí je nešťastné, protože může u oslovených vyvolávat nějaké nenaplnitelné naděje. Měli bychom se rozhodovat na základě dat s cílem co nejvíce minimalizovat nerovnosti vzniklé distanční výukou a zároveň zajistit co nejvyšší kredibilitu a vypovídací schopnost zkoušek.”