Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Nestačí pouze dorovnat učitelské platy na průměrnou mzdu v ČR. Do učitelů je třeba investovat systematicky a koncepčně

25. 9. 2019
EDUin
IMG_8969

Praha 25. září 2019 – Školské odbory po včerejším jednání s ministrem školství vyhlásily stávkovou pohotovost. Smířily se s nižším než původně deklarovaným navýšením, zásadní spor se rozhořel kvůli složení navýšení, kde odbory požadují vše do tarifní složky. Učitelé jsou v ČR dlouhodobě podfinancovanou profesí především ve vztahu k jiným zaměstnancům s vysokoškolským vzděláním.

Podstatou konfliktu vlády a školských odborů je míra navýšení tarifní a nadtarifní složky platu. Zatímco školské odbory žádají navýšení tarifní součásti platu, ministerstvo školství navrhlo růst tarifní složky o 5 % a zbývajících 5 % by se mělo promítnout do zásluhových položek učitelských platů. S tím školské odbory nesouhlasí a vyhlásily stávkovou pohotovost.

Komentář EDUin:

  • Navrhovaných 10 % je stále nedostatečných, původně bylo slibováno více a stále nebyl dokryt dlouhodobý deficit v odměňování pedagogů vůči ostatním profesím. V posledním období dynamicky rostla mzda ve většině sektorů, v mnoha oblastech je růst vyšší než u učitelů, takže nůžky se nedaří přivírat.
  • Je nutné kompenzovat v oblasti učitelských platů deficity z minulosti, a to nikoli pouze jejich dorovnáním ve vztahu k průměrnému platu ČR. Protože po všech učitelích chceme univerzitní kvalifikaci, má smysl jen porovnávání jejich odměňování s ostatními vysokoškolskými profesemi, nikoliv průměrnou mzdou.
  • Tristní situaci připomněli i zástupci zaměstnavatelů na tripartitě, když poměrně netradičně výslovně podpořili výrazné navýšení úrovně učitelských platů a vyzvali vládu k dodržení původní dohody.
  • Co se týče zvýšení tarifní a nadtarifní části učitelských mezd, podporujeme záměr směřovat alespoň třetinu navýšení do nadtarifní složky. V současné situaci nejsou odměny dostatečně motivační ve vztahu ke kvalitě práce učitelů. Stávajícím minimálním podílem nadtarifů nedáváme ředitelům škol dostatečnou manévrovací schopnost, aby mohli efektivně řídit kvalitu práce svých zaměstnanců.
  • Přestože by si přidání zasloužili všichni pedagogové, je třeba vycházet z omezených zdrojů a faktu, že je třeba zvýšenými platy nejen přitáhnout nové zájemce o učitelskou profesi, ale zároveň potřebujeme stabilizovat kvalitní pedagogy, kteří v systému již působí. A k tomu je nadtarifní složka nanejvýš vhodná.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl:Samotné narovnání dluhu vůči učitelům je důležité, zvyšování platů ale nemá být pouhým výdajem, nýbrž investicí. Za investici však lze považovat pouze takové zvyšování, které ocení výkon a kvalitu, nikoliv plošné rozdávání peněz, jež naopak rozdíly nivelizuje. Ukazuje se, jak zoufalé je hledání cesty k rozumné investici do zvyšování kvality učitelů bez kariérního řádu.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin řekl: „Učitelé si zaslouží i nadále pokračovat v dorovnávání platů. Nezapomínejme u tohoto procesu průběžně sledovat i kvalitu jejich práce a k tomu nadtarifní složka nerozlučně patří.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články