Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Počet dětí s poruchami chování se za posledních pět let ve školách zdvojnásobil. Systém podpory ale není na tyto žáky připravený

22. 9. 2021
EDUin
morgan-basham-tSfuLGojT60-unsplash

Česká televize na podzim pravidelně každou neděli vysílá seriál Ochránce, který se odehrává ve školním prostředí. Poslední díl s názvem „Andílek” se týkal tématu dětí s poruchou chování. EDUin dodává data k této problematice.

Uplynulý školní rok české základní školy navštěvovalo přes 18 tisíc dětí se závažnými poruchami chování. Učitelé ale často na takové žáky nejsou připravení a neví, jak s nimi pracovat. Jen za posledních pět let se přitom počet žáků s těmito poruchami ve školách zdvojnásobil.

Ukazují to statistiky ministerstva školství.

Na práci s dětmi s poruchami chování ale učitelé nejsou připravovaní během pregraduální přípravy. Děti s poruchami chování jsou často nepozorné, vyrušují, chovají se agresivně. Žáci navštěvují své spádové školy, a pokud jejich rodiče příliš nespolupracují, škola nemá moc možností, jak situaci řešit. V celé České republice je jen jedna základní škola, která se zaměřuje na děti s poruchami chování od první do deváté třídy – na pražském Zlíchově.

Obecnou možností spolupráce, aby děti například nemusely měnit školu, pak jsou Střediska výchovné péče. Zařízení, která pomáhají rodinám situaci řešit – buď formou ambulantní péče (obsahuje například poradenské a terapeutické konzultace) nebo dobrovolným dvouměsíčním preventivně výchovným pobytem. Rozhovor s vedoucí Střediska výchovné péče ve Slaném si můžete přečíst zde.

Upozorňujeme také na nástroj, který se v českých školách příliš často k řešení podobných situací nevyužívá. V seriálu škola organizuje případovou konferenci – tedy setkání více stran, které má pomoci danou problematickou situaci řešit. „Využívají se málo (pozn. případové konference), měly by se využívat mnohem víc. Z mnoha hledisek je to vhodná  platforma, kde takovou situaci řešit.  Třeba kvůli ochraně dat, protože je tam možnost informace dobře vyměnit, jinak jsou tam velké bariéry.Taky je tam dobrá možnost zapojit i rodiče, případně starší dítě. A pokud je případová konference dobře vedená a postavená, když si všichni uvědomují, že se sešli proto, aby dali hlavy dohromady a pomohli rodině, dítěti, tak to může mít skvělý dopad,” chválila případové konference ředitelka Centra Locika Petra Wünschová v diskusi k seriálu, kterou organizuje Učitelská platforma.

O případových studiích a využití ve školách se dočtete například v materiálu Národního pedagogického institutu nebo v manuálu Ministerstva práce a sociálních věcí.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články