Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Během roku 2023 čekáme několik událostí, změn a výzev v českém vzdělávacím systému. Nabízíme jejich základní přehled.
Ministerstvo školství upravilo podmínky pro přijímací zkoušky pro děti, které do Česka přišly kvůli ruské agresi na Ukrajině. Test z matematiky můžou dělat v ukrajinštině a zkoušku z češtiny ředitel školy může nahradit rozhovorem. Vždy ale záleží na řediteli dané školy, jak ukrajinským uchazečům vyjde vstříc. O ukrajinských středoškolácích mluvila v EDUcastu Zuzana Ramajzlová z Člověka v tísni.
V devátých třídách je letos nejvíc dětí za posledních 29 let. Minimálně ve velkých městech tak bude velký zájem a také převis primárně u gymnázií. „Řešením může být změna oborové skladby v regionu, například otevření gymnaziální třídy na středních odborných školách, případně i omezení víceletých gymnaziálních tříd ve prospěch těch čtyřletých,” vysvětluje programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.
Obě úpravy počítají se změnami, které českému vzdělávacímu systému mohou pomoct. Novelu zákona o pedagogických pracovnících v prvním čtení sněmovna schválila. Úprava počítá například s ukotvením role provázejícího, uvádějícího nebo třídního učitele. Novela školského zákona zase upravuje podmínky u přijímacích zkoušek pro děti s odlišným mateřským jazykem nebo zavádí institucionalizaci asistentů pedagoga. To obnáší velké množství plusů i minusů. „Za EDUin doporučujeme zaměřit pozornost na situaci škol, které inkluzi maximálně podporují a nyní se má jejich situace radikálně změnit. Představa dostupnosti asistentů pedagoga na všech školách je chvályhodná, ale je nutné sledovat, zda lze jít dostatečně univerzální cestou pro všechny školy, nebo je třeba poupravit soustavu parametrů a koeficientů,” popisuje analytik EDUinu Jan Zeman.
Podle původního plánu by se mělo podle nové revize RVP začít učit v září 2024. Ministerstvo školství zatím stále neschválilo koncepční dokument a pro samotnou tvorbu nového RVP chybí konkrétní zadání.
Dokument stanovuje pro rok 2023 několik bodů pro splnění. Mezi nimi například:
Jejich úpravu zmiňoval bývalý ministr Petr Gazdík a mluví o ní i současný ministr Vladimír Balaš. „Cermat má od minulého podzimu nového ředitele, je tedy ideální příležitost proměnu obou zkoušek zahájit,” dodává programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.