Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Stoprocentní zvýšení platů, zrušení víceletých gymnázií, metodická centra na okresech, důvěra učitelům, odborníci do škol

16. 5. 2016
EDUin
26406890664_c9e71151f5_z

Expertní skupina o víkendu debatovala, jak zlepšit kvalitu druhého stupně základních škol.

Praha, 16. května 2016 –  Skupina čtyřiceti osobností, aktérů působících v oblasti vzdělávání, jednala během víkendu o stavu druhého stupně základních škol. Jedním z hlavních témat, kolem kterých se vedla debata, bylo určit, co vlastně chceme, aby se na druhém stupni žáci naučili. Diskutující se shodli na tom, že jde především o to, aby se děti naučily rozumět sobě a světu kolem sebe a aby byly ochotné aktivně se podílet na veřejném životě. Na závěr debaty jednotlivé skupiny navrhly opatření na zlepšení tohoto nejslabšího místa vzdělávacího systému v České republice.

Setkání aktérů vzdělávání se konalo již po čtvrté, jeho organizátorem je EDUin, o.p.s. a účastníky je paleta odporníků od ředitelek, učitelů po odborníky z oblasti vzdělávací politiky.  Setkání je dvoudenní, koná se každý rok v květnu, skupina expertů se každý rok obměňuje a tentokrát bylo setkání věnováno druhým stupňům základních škol. Ty jsou totiž vlivem malé podpory učitelské profese, odchodů žáků na víceletá gymnázia a dalších faktorů místem, kde je učitelská práce nejobtížnější. Skupina se snažila pojmenovat důvody tohoto stavu a navrhnout opatření, která by ho mohla zlepšit.

Návrh: Zvýšit učitelské platy o sto procent

Zdůvodnění: Jen radikálně vyšší mzdy mohou dlouhodobě přitáhnout k profesi schopné lidi. Zvýšení v řádu procent a přesvědčení, že učitelství je donekonečna možné stavět jen na entuziasmu, je mylné.

Návrh: Zvýšit prestiž učitelské profese

Zdůvodnění: Kromě platů je nutné opakovaně a možná formou centrálně řízené kampaně pojmenovávat, proč je učitelská profese pro společnost při přizpůsobování se změnám moderního světa klíčová.

Návrh: Uskutečnit akční kroky k vybudování důvěry k učitelské profesi

Zdůvodnění: V současné době je patrná silná nedůvěra zřizovatelů a státu vůči učitelům a tomu, že svou profesi jsou schopni dobře zvládnout. Pedagogická zkušenost říká, že právě deklarovaná důvěra buduje odpovědnost.

Návrh: Vybudovat síť okresních metodických center

Zdůvodnění: V současné době je podpora práce učitelů formou mentoringu a pomáhajících profesí, speciálních pedagogů, etopedů atp., roztříštěná a náhodná. Je třeba vybudovat síť takových center po „okresech“, aby byla podpora pro každého pedagoga opravdu dostupná.

Návrh: Zrušit víceletá gymnázia

Zdůvodnění: Víceletá gymnázia odvádějí děti vzdělanějších rodičů mimo základní školy, což výrazně ztěžuje práci učitelů na druhém stupni.

Návrh: Umožnit vznik smíšených žákovských skupin napříč školou

Zdůvodnění: Žáci se nejvíce naučí mezi sebou. Je třeba změnit předpisy tak, aby škola mohla vytvářet žákovské skupiny bez omezení napříč školou. To dnes není možné.

Návrh: Umožnit odborníkům z oblasti umění, vědy i průmyslu vstup do škol

Zdůvodnění: Přítomnost nepedagogických odborníků z nejrůznějších oblastí života výrazně zvyšuje efektivitu učení. Hledejme cesty k tomu, aby mohli tito lidé třeba i na omezenou dobu během školního roku učit spolu s kmenovými učiteli školy. Hledejme cesty k co nejčastější párové výuce.

Tomáš Feřtek, moderátor debaty, řekl: „Některé z těch návrhů se mohou zdát radikální. Je proto třeba říci, že se jednalo o odbornou debatu a její účastníci jsou si vědomi praktických překážek při jejich realizaci. Šlo jim ale o to, jasně pojmenovat, co by pro zlepšení kvality druhých stupňů základních škol opravdu bylo třeba.“

  • Fotografie z dvoudenního setkání si můžete prohlédnout ZDE.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články