Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

V čem se shoduje kampaň Česko mluví o vzdělávání s programovým prohlášením vlády

12. 2. 2014
EDUin
cmov_z

V souvislosti s dnes schváleným programovým prohlášením vlády připomínáme, k jakým závěrům a návrhům opatření došla loňská kampaň Česko mluví o vzdělávání.  Je možné srovnávat, nakolik  je část programového prohlášení, která je věnována vzdělávání, se závěry kampaně v souladu a podle toho posuzovat další praktické kroky ministra školství. Celý elektronický balíček se závěry ČMoV je ke stažení ZDE. Má přehlednou podobu patnácti listů ve formátu PDF, obsahuje závěry diskusních témat a linky na důležitá místa na webu, kde můžete získat další informace.

Shodu spatřujeme:

  • V záměru ustavit Národní radu pro vzdělávání jako platformu pro odbornou diskusi.  Systematické setkávání odborníků se v rámci kampaně osvědčilo při zvyšování kvality odborné debaty.
  • V důrazu na předškolní vzdělávání, které je velmi účinným nástrojem snižování rozdílů mezi sociálními skupinami a oblastí, kde se investice do vzdělávání nejrychleji zhodnocují.
  • V důrazu na podporu učitelské profese, která je vyjádřena záměrem zavést Kariérní řád.

 Proč kampaň vznikla:

  • Abychom si ujasnili cíle vzdělávání a smysl vzdělávací politiky. Heslem kampaně bylo: Pokud neznáte cíl, je těžké hledat cestu.
  • Kampaň chtěla být počátkem hledání nástrojů větší kontinuity vzdělávací politiky, protože změna orientace při každé výměně ministra či ministryně se ukazuje jako hlavní důvod hluboké deziluze pedagogické veřejnosti.

Hlavní závěry:

  • Reforma, která odstartovala v roce 2005 rámcovými a školními vzdělávacími programy postavenými na kompetenčním učení, vyrazila přes všechny nedostatky v realizaci správným směrem.
  • Nepotřebujeme další reformu, není na místě dělat radikální změny, soustřeďme se na pomoc konkrétním učitelům a ředitelům ve školách, aby mohli učit lépe.
  • Hlavním tématem, které má náš vzdělávací systém řešit, je SOCIALIZACE. Toto téma je třeba chápat v širokém slova smyslu, tedy socializace jako uvedení mladého člověka do společnosti tak, aby kromě znalostí byl vybaven i schopností porozumět společnosti, v níž žije a bude žít.
  • Silně rezonující téma je otázka inkluze a debata o tom, zda máme směřovat ke „společným“ školám, tedy takovým, kam bude chodit co nejširší spektrum dětí s velmi různým stupněm nadání i talentů. Existuje jasný rozpor mezi tím, že si především odborná veřejnost uvědomuje klady takových škol, zároveň ale nevěří v realizovatelnost takového konceptu v současných podmínkách České republiky.
  • Podobně intenzivně je v odborné i veřejné debatě přítomné téma technologií a způsobu, jak silně proměňují technologie dostupnost i podobu vzdělávání. Velmi silné je přesvědčení, že tento vliv bude stále narůstat. Na úrovni státu není tomuto problému věnována skoro žádná pozornost a hrozí, že ztratíme kontakt se zeměmi na špici vývoje.
  • V příštích letech bychom se měli soustředit na systematickou metodickou podporu škol hlavního proudu, na podporu umění vést, ať už u ředitelů škol, ale i na dalších pozicích vzdělávacího systému, je potřeba výrazně zlepšit schopnost hodnocení kvality vzdělávání nejen na úrovní učitelů a ředitelů, ale i zřizovatelů a politiků ovlivňujících vzdělávání.
  • Lepší financování není jedinou podmínkou realizace těchto opatření, ale je nutnou podmínkou, bez níž mnohá z nich uskutečnit nelze.
  • Podrobněji o tom, jak jsme k těmto závěrům došli, si přečtěte ZDE.

Na co bychom se měli soustředit v dalším rozvoji vzdělávání:

  • Propojovat názorové a společenské lídry z různých oblastí společenského života a dát jim možnost vyjadřovat se ke smyslu a úloze vzdělávání. To se ukázalo v rámci kampaně jako mimořádně účinné pro zkvalitnění společenské debaty a je to i cesta, jak názorově ovlivnit politickou reprezentaci. Toto vytváření konzultačních skupin i koalic je důležité nejen na národní úrovni, ale především na lokální úrovni krajů, měst a obcí.
  • Podporovat učitelství jako úctyhodnou profesi a ocenění hodnou životní dráhu. Hledejme cesty, jak veřejnosti představit inspirativní pedagogické osobnosti, přitáhněme k učitelství zajímavé lidi ze všech oborů.
  • Hledejme cesty, jak uznávat neformální vzdělávání tak, aby se stalo respektovanou součástí profesní kvalifikace.
  • Nerezignujme na to, že každý může pro zlepšení vzdělávání a jeho pozice ve společnosti něco udělat. Bez zapojení veřejnosti, bez toho, že vzdělávání bude stále silnějším veřejným tématem, nejsou žádné změny realizovatelné.
  • Vytvářejme ve školách prostředí, které dovolí uspět všem dětem. Dokud jako veřejnost i jako pedagogové skutečně nebudeme přesvědčeni, že každé dítě v každé škole může dosáhnout svého maxima, nemůžeme očekávat změny v silně selektivním systému vzdělávání v České republice.
  • Zaměřme se na větší obeznámenost rodičovské veřejnosti s tím, jak se ve školách učí. Dorůstá generace informovaných rodičů, kteří o tyto informace stojí a budou stále náročnější při výběru školy pro své dítě.

Informační balíček si můžete stáhnout ZDE ve formátu .zip.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články