Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Vyjádření Jany Strakové k MAG´10

3. 11. 2010
EDUin

Považuji za důležité zdůraznit, že to, že třetina studentů neuspěla u maturitního testu, nám neříká o úrovni vědomostí a dovedností našich studentů vůbec nic. Abychom mohli ze skutečnosti, že žáci test nesložili, vyvozovat nějaké závěry, museli bychom se důkladněji zabývat otázkou, jaká by měla být vědomostní a dovednostní výbava každého maturanta a jak dobře test tuto výbavu měří. V současné situaci je velmi dobře možné (a například dostupné analýzy testu z českého jazyka tomu nasvědčují), že obtížnost testu byla špatně nastavena, případně testové úlohy byly špatně voleny. Jistě si každý z nás dovedeme představit takový test, který složí drtivá většina maturantů a naopak takový test, který bude natolik obtížný, že ho složí jen ti, kteří budou mít nějaké specializované vědomosti. Absence promyšleného vymezení vědomostí a dovedností, které by si měl každý maturant odnést do života, nám znemožňuje objektivně posoudit validitu testu. A také nám neumožňuje spolehlivě identifikovat vědomosti a dovednosti, které našim absolventům chybí a kterým je třeba ve výuce věnovat pozornost. To je zcela zásadní problém. Měření kvality na výstupu by přece nemělo mít za cíl oddělit „zrno od plev“, ale ověřit, zda si všichni osvojili vědomosti a dovednosti, ke kterým byli v průběhu studia systematicky připravováni. K tomu je třeba, aby tyto vědomosti a dovednosti byly definovány a aby bylo zřejmé, jaké cesty vedou k jejich osvojování. Absence „maturitního standardu“ s sebou nese reálné nebezpečí, že snaha vyhnout se neúspěchu u zkoušky, nepovede k systematickému důrazu na dosažení důležitých vzdělávacích cílů, ale k bezmyšlenkovému nacvičování jednotlivostí obsažených v testu. V každém případě: v této situaci, ve které se aktuálně nacházíme, by bylo krajně nezodpovědné a nespravedlivé nechat třetinu studentů u zkoušky propadnout. To je možno učinit až v situaci, kdy budou cíle jasně definovány a systematicky naplňovány v průběhu celého studia.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články