Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
EDUin 31. 10. 2024
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Ministerstvo školství navrhuje, aby měly základní školy povinnost vyučovat cizí jazyk (nejčastěji angličtinu) od 1. ročníku ZŠ a další cizí jazyk od 6. ročníku ZŠ. Změna se má promítnout už v novém Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Navržená úprava ale školám přinese značné komplikace a místo zlepšení jazykových dovedností žáků může vést k pravému opaku. EDUin, SKAV, Asociace ředitelů základních škol, Unie rodičů, Pomáháme školám k úspěchu a AMATE proto vyzývají k zachování povinnosti výuky cizího jazyka od 3. třídy a další nabídku dalšího cizího jazyka od 8. třídy při zachování stávající cílové úrovně dovedností. Kompletní vyjádření najdete zde.
Ministerstvo školství požaduje, aby se zvýšila cílová úroveň dosažených jazykových dovedností u cizího jazyka. Ministr školství Mikuláš Bek svůj návrh odůvodňuje zvýšením konkurenceschopnosti žáků. Organizace společně upozorňují, proč je tento plán ministerstva problematický:
Tamara Kováčová, manažerka advokačních aktivit SKAV: „Učitelé 1. stupně, kteří učí cizí jazyky, nemají povinnou oborově didaktickou přípravu v oblasti angličtiny. Učitelé, kteří vyučují jazyky na 1. stupni, jsou nejčastěji buď učitelé s aprobací výuky cizích jazyků pro 2. a 3. stupeň, nebo učitelé 1. stupně, kteří ale všichni nemají pro výuku jazyků povinnou didaktickou průpravu.”
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Měli bychom nejprve získat data a pak provádět změny. Navíc podle odborných odhadů by k dosažení současné jazykové úrovně žáků měla stačit aktuálně stanovená hodinová dotace. Pokud tedy například u dalšího cizího jazyka této úrovně žáci nedosahují, nebude problém nejspíše v počtu hodin, ale v kvalitě výuky, a posun výuky do nižších ročníků a skokové zvýšení požadované úrovně je nepromyšlené řešení, které samo o sobě nezpůsobí zlepšení jazykových kompetencí žáků.”
Petra Keprtová, ředitelka SKAV: „Takový zásah do RVP ZV v každém případě vyžaduje čas, promyšlený přístup a dedikované zdroje (organizační, finanční i odborné) pro implementaci. MŠMT by mělo vypracovat studii proveditelnosti a prověřit reálnost cíle v návaznosti na kapacity, především personální. Takto velkou změnu v kurikulu nelze totiž jinak rozhodnout.”
Výše zmíněné organizace proto vyzývají ministerstvo školství, aby v revidovaném RVP ZV zachovalo povinnost výuky cizího jazyka od 3. třídy a povinnou nabídku dalšího cizího jazyka nejpozději od 8. třídy ZŠ (tzn. stav, kdy školy musí další cizí jazyk žákům nabídnout a žáci si jej mohou zvolit).
Dále doporučují nenavyšovat výstupní úroveň cizího jazyka o celou jednu úroveň. A vyzývají ministerstvo školství k tomu, aby zkvalitnění jazykové přípravy žáků a podpora učitelů cizích jazyků na 1. stupni byly řešeny jako součást implementace revidovaného RVP ZV.