Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

MŠMT, ČŠI i OECD vyvozují ze zprávy o stavu českého školství odlišné závěry

19. 3. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

EDUin nabízí na svých stránkách materiály a audiozáznamy ze čtvrteční konference „Systém hodnocení vzdělávání v České republice“

Praha 19. března 2012 – Očekávaná konference ke zprávě OECD o stavu evaluace a hodnocení v českém školství se konala ve čtvrtek 15. března v prostorách ministerstva školství za účasti celého spektra odborné veřejnosti. Všichni diskutující se o zprávě vyjadřovali pochvalně, debata ale ukázala rozdíly v chápání toho, co nám expertní tým doporučuje a jakým způsobem bychom to měli v našem vzdělávacím systému realizovat.

Konference Systém hodnocení vzdělávání v ČR v bodech:

  • Zpráva komentovala silné stránky vzdělávacího systému ČR. Nejčastěji zmiňovala institucionální zajištění – tedy například to, že máme funkční inspekci, věnujeme se sběru dat o výsledcích vzdělávání, považujeme problém hodnocení za důležitý atp.

  • Za problematické či nedostatečné nejčastěji označovala provádění jednotlivých opatření – například uspěchanou tvorba standardů a plošných testů, neujasněné cíle vzdělávání, nedostatky v řízení a hodnocení škol.

  • V diskusi opakovaně zaznělo, že velmi podobné výhrady zaznívají na adresu vedení resortu už dlouhou dobu. Teprve až zpráva nestranného subjektu – týmu OECD –

dodala těmto argumentům váhu, takže se s nimi v tuto chvíli až na drobné výhrady ztotožňují i pracovníci ministerstva a školní inspekce.

  • V přednesených komentářích ke zprávě ze strany ministerstva a inspekce byla patrná tendence popisovat téměř úplnou shodu mezi závěry zprávy a zamýšlenými či již realizovanými kroky obou institucí.

  • Jediný deklarovaný rozpor je v otázce zavádění plošných testů na základních školách. Zpráva jejich zavedení spíše zpochybňuje a navrhuje získávat informace o výsledcích vzdělávání prostřednictvím výběrových šetření. Zástupce ministerstva konstatoval, že z pohledu úřadu má každá škola nárok na zprostředkování přímé zpětné vazby a právě k tomu by měly sloužit výsledky testů

  • Diskutující z publika opakovaně upozorňovali na silný dojem „různočtení“ ze strany týmu OECD a vedení domácích institucí. Navrhovali, aby si obě strany ujasnily, co se jednotlivými pasážemi v textu myslí. Tato zpráva je, jako jedno z mála externích posouzení, pro české školství mimořádně důležitým dokumentem. Je tedy třeba dosáhnout porozumění o smyslu jejího obsahu a doporučení.

 

Podrobnější komentář a audiozáznamy jednotlivých vystoupení naleznete ZDE

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Čtvrteční konference byla na místní poměry velmi otevřeným setkáním lidí různých názorů. Za to je třeba vedení České školní inspekce pochválit. Možná i proto se ukázalo, že všechny tři zúčastněné skupiny – šéf hodnotící skupiny Paul Santiago, vedení ministerstva a inspekce a část odborné veřejnosti v publiku čtou tutéž zprávu velmi různě a pro další osudy naší vzdělávací soustavy z ní vyvozují odlišné závěry. Tomu by bylo třeba ještě věnovat pozornost. Jen tehdy, když dosáhneme relativní shody v tom, co nám zpráva říká a co z ní máme vyvodit, může jít o dokument, který nás posune ve snaze zlepšit výsledky školství v České republice.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Dvacetistránkový dokument shrnující závěry zprávy si můžete stáhnout ZDE.

  • Podrobnější informace o zprávě OECD najdete ve starších materiálech na webu eduin.cz. Nejdůležitější materiály najdete ZDEZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články