Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Snaha opravit rámcové programy je chvályhodná, MŠMT volí ovšem velmi nešťastný způsob

27. 4. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

Týden diskusních seminářů o revizi RVP, ukázal, že nevíme přesně, proč změny ve vzdělávacích programech vlastně děláme

Praha 27. dubna 2012 – Nedostatečně promyšlené zadání, organizační nejasnosti, které omezují přístup k seminářům, minimum informací pro veřejnost. To jsou hlavní dojmy z týdne diskusních seminářů k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Za pozitivní lze považovat zachování průřezových témat v RVP ZV a proklamovaná snaha zavést pravidelný a koncepčnější systém jeho revizí.

 

Jedním z hlavních nedostatků právě probíhající revize RVP ZV je nejasné zadání. Není zcela zřejmé, co přesně jeho opravou sledujeme a k jakému cíli chceme dospět. Neexistuje žádný veřejně dostupný dokument, který by důvody, cíle a zadání revize formuloval.

 

Druhým výrazným problémem je naprostý nedostatek informací pro odbornou veřejnost. Ministerstvo školství zatím nepublikovalo žádnou tiskovou zprávu, která by shrnula politické zadání, postup a časový harmonogram revizí. V úvodu některých oborových seminářů byly ale takové informace zmíněny. I k nim však většinou nejsou uvedeny důvody. Tlumočíme je tedy alespoň touto cestou:

  • Hlavním cílem revizí je rámcové programy zestručnit a zjednodušit.

  • Jde také o to upravit a aktualizovat cíle vzdělávání v jednotlivých oblastech.

  • Průřezová témata (obory vzdělávání promítající se do více předmětů – například Environmentální výchova) budou zachována, ale mají být zjednodušena a konkretizována, aby s nimi školy uměly lépe pracovat.

  • RVP ZV je třeba aktualizovat, například budou v rámcových programech posílena témata dopravní výchova či finanční gramotnost.

  • Časový harmonogram předpokládá po týdnu diskusních seminářů ještě kolo odborných recenzí, redakci nového textu, připomínkování akademickými odborníky a po zapracování připomínek širší veřejnou diskusi na Metodickém portálu rvp.cz. Všechny tyto kroky by měly být uskutečněny do konce června.

  • Školy budou mít na zapracování změn v RVP ZV do svých školních programů dva roky.

 

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Provést revizi stávajících vzdělávacích programů je jistě třeba, ale v tuto chvíli probíhající proces nese všechny nešťastné příznaky v poslední době typické pro projekty ministerstva školství. Tedy chybějící srozumitelné zadání, vágní zdůvodnění změn, které není založené na analýze, chaotický a nahodilý průběh, náhodné složení pracovních i diskusních skupin, nereálný časový harmonogram a prakticky nulová ochota o probíhajících opatřeních srozumitelně informovat. Učitelská veřejnost měla první možnost se s návrhem revizí seznámit na konci dubna a už koncem června má být celá revize hotová. Přitom o ní ministerstvo nikde nepublikuje veřejně přístupné informace a na některé diskusní semináře odmítalo vpusti kohokoli, kdo není učitelem. To je nepřijatelný a neprofesionální postup, proti němuž by se měla odborná veřejnost jasně ohradit a nepřipustit jeho pokračování.“

 

Kontakty:

· Mgr. Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

· PhDr. Ondřej Hausenblas, PedF UK, vysokoškolský učitel, účastník semináře k vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura
e-mail: hausen@ecn.cz, mobil: 777 129 458

Poznámky pro editory:

  • Starší tiskové zprávy, které se věnují problému revize RVP ZV najdete ZDE.

  • Pozvánku na diskusní seminář o revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání najdete ZDE.

  • Krátké video o problematice revize RVP ZV najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články