Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Graf ukazuje, že rychle přibývá propadajících kvůli testu z češtiny

23. 5. 2016
EDUin
4735418408_451d30550b_z

Ministryně školství se mýlí, když označuje meziroční změny výsledků za nevýznamné.

Praha, 23. května 2016 – Důležitost dostupnosti maturitních dat ukázala tisková konference Ministerstva školství a Cermatu k výsledkům testů letošních státních maturit. Upozorňujeme na rozpor mezi výrokem z tiskové konference a realitou.

Ministryně na tiskové konferenci konstatovala: „Došlo k mírnému zhoršení v českém jazyku a literatuře, ale toto zhoršení je skutečně tak mírné, že mu nepřikládáme zásadnější význam.“

kk

Jak ukazuje graf, jde o mylnou interpretaci faktů.  Už jednou jsme upozornili na skutečnost, že maturita se stává nástrojem znevýhodňujícím žáky negymnaziálních oborů. Meziroční průměrná změna okolo jednoho či dvou procentních bodů se může zdát nevýznamná u celé skupiny maturujících, něco jiného je ale patrné, pokud se podíváme na výsledky žáků odborných škol. Významně roste počet propadlých negymnazistů právě v testu z ČJL (od loňska o cca 900 žáků), přestože na těchto školách opět došlo k významnému poklesu celkového počtu maturujících (o cca 2 900 žáků).

Možnost, že by k této změně pouhým zhoršením znalostí a dovedností maturantů, je vyloučená. Pokud by test z ČJL byl stále stejně náročný, průměrné výsledky za tak velkou skupinu (jde přibližně o 2/3 maturující populace) by se takto vyvíjet nemohly.

Vývoj propadovosti žáků SOŠ: 2,5 % (2013), 3,9 % (2014), 9,5 % (2015) a 12,3 % (2016 – zatím nedokončený ročník). To je o cca 10 % během tří let!

Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, řekl: „Tento případ opět ukazuje, jak je důležité, aby maturitní data byla veřejně dostupná. Pak by nebylo možné, aby ministerstvo při informování o výsledcích maturity některá čísla prostě neposkytlo, případně některé údaje dezinterpretovalo. Například počty maturujících a neúspěšných gymnazistů a negymnazistů bylo nutno spočítat jen přibližně, a to na základě vývojových trendů a výroku ředitele Cermatu, že „všechny křivky úspěšnosti jsou srovnatelné“. Veřejně dostupná, podrobná a spolehlivá data o výsledcích vzdělávání mají a musejí být nástrojem veřejné kontroly vzdělávací politiky. O maturitě to platí zvlášť, protože ta ovlivňuje životy konkrétních lidí.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články