Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Do finále se dostalo deset projektů, které pomohly školám nastartovat online výuku, postaraly se o doučování jejich žáků nebo o hlídání dětí zaměstnanců nemocnic
Soutěž EDUína pravidelně oceňuje inovativní projekty, které pomáhají měnit vzdělávání v Česku. V letošním roce byla tím největším, i když nevítaným impulsem ke změnám, pandemie koronaviru. Na rozdíl od normálních dob, kdy inovace reagují na změny v rámci měsíců a let, na jaře bylo třeba reagovat bezprostředně. Tomu se přizpůsobil i již osmý ročník EDUíny.
Přihlásit do něj bylo možné konkrétní počiny, aktivity nebo projekty, které pomohly učitelům nebo dětem a jejich rodičům během jarního uzavření škol smysluplně vzdělávat a vzdělávat se. Je tu navíc další lockdown, a tak jsou tyto inovace stále mimořádně aktuální. O vítězství v letošním ročníku se ucházejí projekty státní správy i řady vzdělávacích institucí, ale také jednotlivci či organizace, kteří nabídli k využití své učebnice, učební materiály nebo aplikace.
Odbornou porotu zajímala adaptabilita přihlášených počinů a také rychlost, s jakou se dokázaly popasovat s nastalou situací. Některé z nich mají velmi široký záběr, jiné ovlivnily jen malý kus světa, ale zato ho ovlivnily významně. Ať už zvítězí kterýkoliv z nich, vedle dopadu na vzdělávání to bude i ocenění za sounáležitost s komunitou, které pomáhají.
Kdo z finalistů se stane vítězem letošního ročníku soutěže EDUína, se dozvíte 30. listopadu. Odborná porota rozhodne až během slavnostního večera. Toho nejlepšího vybere i na základě čtyřminutových prezentací, v nichž se jednotlivé projekty samy představí. Slavnostního vyhlášení se budete moci zúčastnit prostřednictvím streamu, který bude možné sledovat i ze záznamu.
Do finále letošního ročníku soutěže EDUína se probojovaly tyto projekty:*
ZŠ SMART podporuje již několik let spolupráci starších a mladších školáků formou tzv. „buddies programu“. Každý prvňáček a druhák má svého staršího buddyho ze 3. nebo 4. ročníku, kteří jim pomáhají zvyknout si ve škole, zorientovat se v nových povinnostech, najít si kamarády a občas i vyřešit trápení a potíže nováčků. Na jaře dostal podobu pravidelných online schůzek mezi staršími a mladšími dětmi.
Více zde.
V době uzavření škol přinesla aktivita, která byla vytvořena jako aktualizace a nad rámec probíhajícího projektu „Participace žáků na rozhodovacím procesu“ podpořeného z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), možnost smysluplného vzdělávání na dálku, které zkombinovalo práci s mapou, osvojení open-source softwarových nástrojů a aplikací, demokratické rozhodování a aktivní pomoc druhým. Dalším klíčovým prvkem projektu je aktivní participace žáků na finální podobě aktivity, nutnost komunikace a spolupráce žáků mezi sebou i komunikace s dalšími aktéry.
Více zde.
Na jaře 2020 poskytl tým vzdělávacího programu Jeden svět na školách (Člověk v tísni) podporu především učitelům, ale také rodičům a samotným studentům. Na audiovizuálním výukovém portálu JSNS.CZ zájemcům zdarma zpřístupnil více než 290 audiovizuálních lekcí (filmů s metodickými materiály a pracovními listy) z tematických okruhů Mediální vzdělávání, Sociální problematika, Lidská práva a globální rozvojové vzdělávání, Moderní československé dějiny a Životní prostředí, a to i bez registrace, která je za standardních podmínek požadována.
Více zde.
Projekt zahrnuje bohatou škálu pomoci převážně v oblasti vzdělávání, kterou Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni realizovala v době koronakrize v jarních měsících 2020. K nejvýznamnějším aktivitám fakulty patřilo provozování dětské skupiny při nemocnici Privamed, v rámci které se studentky fakulty staraly o děti personálu nemocnice v době, kdy byly uzavřené mateřské školy.
Více zde.
Informační miniseriál pro rozvoj a podporu metod výuky na dálku v kontextu programu Začít spolu, určený pro 1. stupeň ZŠ. Seriál má v rozsah 12 dílů a vznikl postupně s cílem nabídnout pedagogům inspiraci a praktické tipy v době uzavření škol.
Více zde.
Projekt Učíme online vznikl pár dnů po uzavření škol, kdy spousta z nich na online výuku nebyla připravena. Pomáhal se zprovozněním online výuky, nabízel webináře Učíme nanečisto, které umožnily učitelům sdílet zkušenosti a inspiraci. Nakonec organizoval i sbírku počítačů, protože řada dětí se nemohla zapojit do online výuky kvůli tomu, že počítač doma neměly k dispozici..
Více zde.
Cíl jarní kampaně „Škola doma – škola venku“ byl: Podpořit učitele, ředitele, ale nově i rodiče při výuce dětí v domácím prostředí. Ukázat učitelům i rodičům, jak lze učení přesunout ven. Inspirovat je, jak objevovat nejbližší okolí, tvořit pomocí přírodnin, hýbat se na čerstvém vzduchu a učit se ve skutečném světě. Nabídl rozcestník inspirace, jak vzdělávat hravě, v praxi a venku.
Více zde.
Na základě dotazníku, který již v březnu během pouhých dvou dnů vyplnila téměř tisícovka učitelů, se potvrdilo, že většina z nich se spíše zdráhá pustit do online výuky a raději zůstávají u emailové komunikace. Valná většina respondentů zároveň vyjádřila zájem o platformu šitou na míru školství. Několikačlenný tým vývojářů během několika týdnů vytvořil základní verzi výukového nástroje Učíme.se.
Více zde.
Popularizátoři a popularizátorky vědy z Akademie věd ČR v rámci unikátního on-line projektu Věda na doma, který probíhal od 16. března do 30. června 2020, streamovali a vysílali “vlastnoručně” vyrobená videa na sociálních sítích AV ČR a vytvářeli vědecko-popularizační grafický a textový obsah. Cílem tohoto projektu bylo nabídnout rodičům, učitelům, žákům i studentům streamované přednášky i grafický a textový obsah, který by mohli využít v rámci distančního vzdělávání.
Více zde.
V důsledku jarní koronavirové krize a nouzového uzavření škol se na deset tisíc dětí nebylo schopno spojit se svými učiteli a zapojit se do distančního vzdělávání. Národní pedagogický institut a organizace Člověk v tísni se společně s fakultami připravujícími učitele iniciovali platformu, která propojuje studenty pedagogických fakult vysokých škol a vyšších odborných škol se základními školami, jejichž žáci a žákyně potřebují doučování. Skupinové doučování, které iniciativa nabízí, je zároveň výbornou příležitostí k realizaci praxí studentů jednotlivých učitelských oborů fakult připravujících budoucí učitele.
Více zde.
* Projekty jsou uvedeny v abecedním pořadí.