Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Ministerstvo školství správně zvažuje odklad maturit z matematiky, podmínky nejsou dostatečně připraveny

27. 8. 2019
EDUin
Screenshot_2

Praha, 27. srpna – Ministr školství Robert Plaga minulý týden navrhl, aby se povinná maturita z matematiky a cizího jazyka odložila minimálně o osm let. Do té doby by chtěl zachovat současnou podobu zkoušky, v níž si maturant mezi jmenovanými předměty sám volí. Plaga to zdůvodnil analýzou úspěšnosti žáků u jednotlivých typů úloh v didaktickém testu z matematiky, v níž zjistil, že žáci nejvíce selhávají v úlohách důležitých pro život. Zástupci odborné veřejnosti a EDUin toto rozhodnutí podporují, neboť jde o významné převzetí odpovědnosti za nutnost zkvalitnění vzdělávacího procesu před úpravami zkoušek.

Ministr školství Plaga uvedl, že nehodlá prosazovat experiment, v němž se vlivem zavedení povinné zkoušky žáci začnou více učit. Jinými slovy, riziko, že s povinnou maturitou z matematiky a cizího jazyka přibude propadlíků, bylo mnohokrát zdůrazňováno a je velmi reálné. Cílem změn ve vzdělávacím systému má přitom být pozitivní, nikoliv represivní, podpora, která rovněž vede ke zkvalitnění a zlepšení výsledků žáků. Tuto cestu ostatně zdůrazňuje většina odborných organizací, které volají po zlepšení pedagogického procesu a zvýšení podpory jednotlivým aktérům.

Ministerstvo školství uvedlo řadu významných důvodů, proč by bylo nesprávné povinnou maturitu z matematiky nyní zavádět. Je třeba změnit systém vyučování matematiky, zajistit dostatečnou metodickou podporu pro učitele a zlepšit vzdělávání budoucích učitelů. Bylo by neuvážlivé, aby změnám v povinných předmětech maturity nepředcházelo ověření, že výuka dokáže žáky na zkoušku dostatečně připravit. Základními principy pro rozvoj výuky matematiky by měly být individualizace vzdělávacího procesu a diferenciace pro žáky v rámci smíšených tříd.

Proti zavedení povinné maturity z matematiky mluví i další data. Matematiku si každým rokem vybírá méně žáků, a přestože letošní rok zaznamenal mírné zlepšení průměrných výsledků, neúspěšnost je stále nesrovnatelně vyšší oproti českému jazyku nebo angličtině. Mezinárodní průzkumy jako je PISA nebo TIMSS, dlouhodobě ukazují významné rozdíly v kvalitě výuky mezi školami a závislost žákovských výsledků na socioekonomickém statusu (SES). To znamená, že školy v současné podobě neumí dostatečně kompenzovat znevýhodnění, s nímž žák přichází z rodiny.

Ministerstvo školství tímto ukazuje, že mu nejsou lhostejné empiricky ověřené závěry z terénu, ani osudy budoucích maturantů. Lze předpokládat, že povinnou maturitou z matematiky by byli nejvíce postiženi žáci s nízkým SES, a ještě více ti, kteří chodí do škol s nízkým průměrným SES. EDUin dlouhodobě doporučuje, aby novým povinnostem ve vzdělávacím systému předcházelo šetření o připravenosti jednotlivých aktérů, přičemž základem by měl být varovný indikátor meziročně se snižujícího počtu maturantů z matematiky.

Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Fakt, že se ministr Plaga rozhodl jednat na základě analýzy dat z maturit, je signálem, že se vzdělávací politika začíná alespoň dílčím způsobem blížit evidence-based rozhodování. Zároveň je nutné ocenit, že se ministr školství rozhodl akcentovat zájmy těch, jimž je vzdělávání určeno, tedy zájmy žáků. Bylo by maximálně prospěšné, kdyby se k podobné odpovědnosti přihlásili i ostatní aktéři, kteří vzdělávací politiku v ČR ovlivňují. Lépe bychom dosáhli shody.”

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články