Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha, 7. listopadu – Asistenty pedagoga čekají velké změny. Blíží se aktualizace inkluzivní vyhlášky, která stanovuje jejich maximální počet ve třídě, nebo novela zákona o pedagogických pracovnících, která výrazně zpřísní kvalifikační požadavky. Změny přicházejí v době, kdy počet asistentů od roku 2016 výrazně narostl a zhruba pětina asistentů pedagoga nemá ani dosud doplněnou kvalifikaci. Navíc, školy hlásí, že sehnat asistenta pedagoga i za těchto podmínek je obtížné. EDUin upozorňuje, že změny navrhované ministerstvem školství se míjí s potřebami škol, učitelů, asistentů i žáků se znevýhodněními.
Největší změnou, kterou asistenti pedagoga pocítí, je bezesporu zvýšení potřebné kvalifikace pro výkon asistenta pedagoga s přímou pedagogickou činností. Aktuálně má zhruba 40 % asistentů pedagoga kvalifikaci díky 120hodinovému kurzu Studium pro asistenty pedagoga, který je regionálně dobře dostupný. Podobné procento asistentů je kvalifikováno díky studiu nějakého druhu pedagogického vzdělání na SŠ, vyšší odborné škole, vysoké škole nebo v rámci celoživotního vzdělávání. Novela zákona o pedagogických pracovnících vyškrtává zmíněný kurz a pro zájemce a současné asistenty s maturitou mimo pedagogický obor ponechává pouze možnost doplnění vzdělání na vysoké škole a v omezené míře v centrech dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Pokud by změna prošla v navrhovaném znění, dojde k zásadnímu zhoršení dostupnosti vzdělávání pro asistenty pedagoga. Již nyní školy poptávají více asistentů pedagoga, než se jim hlásí, a zvýšení kvalifikace situaci může zhoršit. Navíc, změna přichází ve stejné novele, která uvolňuje kvalifikační požadavky pro učitele, u nichž rovněž sledujeme regionálně nedostatek.
Pro samotné asistenty pedagoga je bohužel nadále neřešenou otázkou stabilita jejich práce. Zřídka mají úvazek na dobu neurčitou, protože drtivá většina z nich je financována díky podpůrným opatřením, které vydávají školská poradenská zařízení pro děti vyžadující zvýšenou péči. Asistenti jsou tedy navázáni na konkrétní děti a jejich odchod, ať už plánovaný, nebo nikoliv, znamená konec prostředků pro toto pracovní místo.
Česká školní inspekce upozorňuje, že zejména na druhém stupni základních škol a středních školách se nedaří správně nastavit spolupráci asistentů pedagoga a učitelů. Dosavadní práce ministerstva školství skrze akční plány inkluzivního vzdělávání a projekty financované z operačních programů se tak jeví jako nedostatečná. Projekt APIV, jenž má poskytnout rozšířenou podporu školám v oblasti společného vzdělávání, se zaměřuje jen na několik málo stovek škol. Nedostatečná spolupráce asistentů pedagoga poté zapříčiňuje, že asistenti například dělají práci za vybrané žáky, neúčastní se příprav hodin, nebo naopak někdy hodiny vedou za učitele.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, řekl: „Neúplné využití potenciálu asistentů pedagoga lze řešit i při omezení jejich počtu ve třídách. Učitele ani ředitele na roli asistentů pedagoga nikdo pořádně nepřipravil, osvěta byla nedostatečná, proto zaměňovali asistenta pedagoga a osobního asistenta. Řešením je další DVPP učitelů v této oblasti, cílenější osvěta z centra a práce s řediteli, kteří by měli jako lídři pedagogického procesu toto přenášet a hlídat efektivitu na svých školách.“