Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Velmi pravděpodobně by došlo na snížení autonomie škol a posílení politizace výběru ředitelů.
Praha, 1. března 2016 – Poslanec hnutí ANO Matěj Fichtner předložil návrh na novelu školského zákona, která by umožnila odvolávat ředitele škol regionálního školství (MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ) bez udání důvodů. Podle předkladatele by taková změna měla zvýšit pravomoc zřizovatelů. Za současné situace, kdy se otevřeně mluví o probíhající politizaci při výběru ředitelů, by takový návrh mohl ještě více tento trend posílit.
V roce 2013 poukázal místopředseda Asociace ředitelů ZŠ Pravoslav Němeček na fakt, že politizace v souvislosti s výběrem ředitelů není teoretická, ale reálná hrozba. Ředitelé škol jsou jmenováni zřizovatelem (obec či kraj) a je tedy možné zneužívat tohoto právního vztahu k vytváření osobních či politických vazeb.
Současný návrh předpokládá, že by bylo možné ředitele odvolat bez udání důvodu, což by mohlo být zneužito v situaci, kdy ředitel nemá dobré vztahy se zřizovatelem, aniž by zároveň bylo prokázáno, že selhal ve vedení školy. Podle současné právní úpravy přitom může být ředitel školy odvolán pro hrubé porušení povinností, tudíž v případě takového selhání je možné ředitele nahradit.
Místo takové změny školského zákona by bylo prospěšnější prosadit do tzv. konkurzní vyhlášky, aby byla v komisích, které doporučují kandidáty ke jmenování ředitelem, více posílena nezávislost prostřednictvím členů mimo daný samosprávný celek (obec, kraj). Bylo by možné lépe vyvažovat možné lokální osobní a politické vazby.
Mirek Hřebecký, bývalý ředitel gymnázia a odborník EDUin na danou problematiku, řekl: „Odvolávání bez udání důvodu by z ředitelů udělalo zcela podřízené loutky v rukách zřizovatelů, snížilo by zájem kvalitních osobností o tyto posty, dalo průchod politikaření a v důsledku by to vedlo ke snížení kvality veřejné služby, kterou školství je. Prodělali by především zákazníci – žáci, učitelé, rodiče, prarodiče, v podstatě celá společnost. Pro školství mnohem prospěšnější by bylo iniciovat změnu konkurzní vyhlášky tak, aby v ní zasedlo více odborníků zvenku. Nyní v ní většinu obsazuje zřizovatel a zástupci zevnitř školy, tedy často z logiky věci lidé s partikulárními, často předem jasně danými zájmy. Jediný člověk “zvenčí”, profesionál se zkušeností a soudností, bývá v konkurzní komisi zástupce ČŠI.“