Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Programové prohlášení vlády nevnímá vzdělávání jako skutečnou prioritu

19. 7. 2018
EDUin
Screenshot_1-6

Praha, 19. července – Po získání důvěry by měla vláda Andreje Babiše začít naplňovat své programové prohlášení. Jeho koncepce, struktura a obsah z hlediska vzdělávání neakcentují dostatečně významnější změny, před nimiž vzdělávací systém, ekonomika a celá česká společnost stojí. V této podobě je vzdělávání podhodnoceno. Stručné hodnocení přinášíme v tiskové zprávě.

Celkové postavení vzdělávání z hlediska priorit:

  • Preambule ignoruje vzdělávání jako prioritu vlády.
  • Vzdělávání není obsaženo v 6 strategických cílech vlády a není ani zmíněno.
  • Pořadí vzdělávání za „digitalizací státu“ nepřímo snižuje jeho význam pod úroveň technokratických řešení.

Pozitiva vládního programového prohlášení:

  • Měřitelný slib zvýšení učitelských platů na 150 % současné průměrné mzdy.
  • Slib nezavádět školné.
  • Proklamace o otevřenosti českého vzdělávání, individuálního přístupu k žákům, snižování byrokracie, posilování role ředitelů, nicméně bez měřitelných závazků a často v rozporu s realitou.

Negativa vládního programového prohlášení:

  • V souladu s nízkou prioritou vzdělávání v prohlášení chybí závazek podstatně zvýšit celkovou investici do vzdělávacího systému, nejen na platy podhodnocených učitelů.
  • Chybí návrh na restrukturalizaci středního školství, jehož podoba je reliktem historie a omezuje rozvoj české společnosti.
  • Chybí návrh na potřebu transformovat významným způsobem obsah vzdělávání od mateřské po střední školu v rámci probíhající revize rámcových vzdělávacích programů.
  • Chybí zcela návrh, jak řešit problém rostoucích regionálních rozdílů v rámci vzdělávání.
  • Chybí návrh na meziresortní programy v oblasti vzdělávací a sociální podpory pro nejvíce ohrožené děti a rodiny.
  • Chybí zcela návrh, jak se vyrovnat s rychle se blížícím dopadem automatizace na český pracovní trh v oblasti vzdělávání dětí i dospělých.
  • Alibismus ve věci zajištění míst v mateřských školách a v otázce inkluze.

Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „I přes jistá pozitiva převládá obava, že vzdělávání zůstane podružným resortem bez patřičné pozornosti, na úkor zástupných (bezpečnost, která je v ČR na jedné z nejvyšších úrovní na světě) či mnohem méně důležitějších (digitalizace). Závěry a doporučení Auditu vzdělávacího systému v ČR jsou obsaženy jen částečně. Věříme ale, že to není definitivní stav a že lze řadu podstatných kroků do vládní agendy dostat. Jen je třeba, aby vláda začala konečně poslouchat hlasy poukazující na stále varovnější zanedbání nejdůležitější investiční oblasti, jak z hlediska ekonomického, tak i kulturního a společenského.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články