Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Národní akreditační úřad neschválil inovativní magisterský program učitelství
Univerzita Pardubice ve spolupráci s organizací Učitel naživo nezískala akreditaci pro svůj program přípravy budoucích pedagogů. Národní akreditační úřad zamítl projekt zaměřený na učitele 2. stupně ZŠ a středních škol. Problematiku přípravy učitelů přitom označilo za palčivý problém šetření Delphi 2019 a Audit vzdělávacího systému od EDUin. Potřebu změny výuky na pedagogických fakultách s větším důrazem na praxi vyžaduje také aktuální Strategie 2030+.
Dvouletý magisterský obor je výsledkem tříleté spolupráce týmu Učitele naživo a osobností z vysokých škol. Propojil znalosti neziskové organizace z několikaletého úspěšného projektu doplňkového pedagogického studia pro absolventy různých vysokých škol s inovacemi z veřejných vysokých škol v Česku a zkušenostmi špičkových pedagogů z praxe. Zamítnutý magisterský studijní program byl v době kritického nedostatku učitelů určený absolventům bakalářského studia oboru (například matematiky, chemie, fyziky), kteří chtějí se znalostí svého oboru zamířit do školství a připravit se na profesi učitele.
Základní rozdíl oproti stávajícím učitelským programům je v tom, že jde o takzvaný profesní program. „Nová vysokoškolská legislativa zavedla třídění všech vysokoškolských studijních programů na akademické a profesní. V České republice jsou nyní všechny stávající učitelské programy postaveny jako akademické. To znamená, že kladou důraz na oborové znalosti na úkor profesních, na teoretickou přípravu na úkor praktické. To je v České republice silně zakořeněná tradice,“ vysvětluje Vladimíra Spilková, která spolupracuje s Učitelem naživo a připravovala i akreditaci programu na Univerzitě Pardubice. „Profesní model má výrazně vyšší podíl reflektované praxe s mentorskou podporou, úzce propojené s teoretickým studiem. Počítá se zapojením špičkových praktiků do výuky a s intenzivní spoluprací mezi fakultou a školami.”
Za nejzávažnější problém úřad označil personální zajištění programu z hlediska kvalifikovanosti a odbornosti vzdělavatelů učitelů. To přitom ukazuje na to, že programy mimo uzavřený univerzitní svět nemají v akreditačním procesu šanci. Podle rozhodnutí Národního akreditačního úřadu neobstojí vynikající učitelé z praxe, kteří nemají dostatek titulů a požadovanou vědeckou a publikační činnost. Pedagogická zdatnost vyučujících budoucích učitelů je mimo kritéria, často je přitom ve většině případů daleko vyšší než u akademiků z fakult.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Máme to černé na bílém. Vedle různých lobby betonářských, potravinářských a podobně tu máme i lobby pedagogických fakult, které se cítily ohrožené nástupem tohoto ambiciózního a dynamického modelu učitelské přípravy, kterému stěží dokáží konkurovat. MŠMT má ve Strategii 2030+ vepsanou stávající pregraduální přípravu učitelů jako jeden ze základních problémů, všichni ředitelé škol volají po větším podílu praxe. V Učiteli naživo je pedagogická praxe vedená špičkovými mentory ze škol násobně větší v porovnání s fakultami. Výsledek akreditace? Zamítnuto. A důvody jsou skutečně absurdní, že ani nemůžou být myšleny vážně… Až bude zase stát naříkat, jak má málo učitelů, tohle mu připomeňme!”
Vladimíra Spilková, garantka studijního programu: „Absolutně nechápu, proč v době kritického nedostatku učitelů a volání po zásadní změně přípravy učitelů ze strany státu (Strategie 2030+) i praxe škol je zamítnut inovativní program, který reaguje na současné problémy ve vzdělávání učitelů. Program, který vychází z osvědčených zkušeností ve vyspělých zemích i z příkladů inspirativní praxe v českém kontextu. Navíc se promarnila šance ověřit v našem prostředí novou cestu k učitelství prostřednictvím rozsáhlého výzkumu, na který MŠMT přidělilo finanční prostředky (velkorysý grant na pilotní ověření programu musel být však z důvodu zamítnutí akreditace vrácen).“
Zdroje pro editory: