Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
EDUin podporuje ministra v rozhodnutí nezveřejňovat maturitní žebříčky a žádá, aby vysvětlil veřejnosti jejich omezené vypovídací schopnosti
Praha 26. června 2011 – Ministr školství Josef Dobeš udělal chybu, když přes svůj slib nezveřejnit žebříček maturujících škol, publikoval alespoň nejúspěšnější školy v republice a v jednotlivých krajích. Odstartoval tak vlnu mediálního zájmu a tlak hejtmanů a médií na publikování celého žebříčku jen těžko ustojí. Pokud k publikaci celkového pořadí škol dojde, musí ministr veřejnosti vysvětlit, co z něj lze a nelze vyvozovat.
EDUin žádá politiky a média, aby seznamovali veřejnost se základními důvody, proč nelze maturitní žebříček považovat za seznam škol seřazených podle kvality od nejlepší po nejhorší. Důvody jsou přinejmenším tři:
Srovnáváme jen obtížně srovnatelné. Na každé škole maturovali žáci z trochu jiné skladby předmětů, navíc v některých předmětech žáci vybírali mezi testem základní a vyšší úrovně. To všechno přepočítal Cermat do jednoho čísla, o jehož relevanci by bylo dobré se dozvědět více. Je také třeba upozornit na problematickou kvalitu didaktických testů i zadání písemných prací. Pracujeme tedy „přesně“ s nepřesnými čísly.
Státní maturita umí změřit jen méně podstatné věci. I ředitelé škol, které v maturitním žebříčku uspěly, odhadují, že státní maturita může ověřit tak 20-30 % důležitých žákovských kompetencí a ve skutečnosti je méně náročná a hůře vypovídá o schopnostech studenta než předchozí maturitní model.
Výsledek často víc vypovídá o dětech než o škole. Například fakt, že podle vyhodnocení ministerstva školství mají nejhorší výsledky školy v Karlovarském a Libereckém kraji, nelze interpretovat tak, že jde o nejhorší školy. Spíše to znamená, že v těchto oblastech žije populace s mnohem nižším podílem vysokoškoláků a lidí ochotných investovat do vzdělání. Pro jejich děti je obtížné dosáhnout na středních školách dobrých výsledků. Výrazný úspěch pražských škol a vůbec škol ve velkých městech je způsoben zrcadlově shodným mechanismem.
EDUin proto souhlasí s ministrovým názorem, že výsledky a celkové pořadí škol má dostat do rukou pouze Česká školní inspekce, která má prověřit, jestli je výuka v neúspěšných školách opravdu tak špatně organizovaná, nebo jde o školy, které se ocitly v nevýhodné situaci a musejí učit obtížně vzdělavatelné žáky. Způsob výuky v úspěšných a neúspěšných školách se ve skutečnosti může lišit jen velmi málo a jejich pozice v žebříčku je ovlivněna jinými faktory.
Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze, které se umístilo jako první mezi odbornými školami, řekl: „Státní maturita může deformovat celé pojetí vzdělávání v České republice. Pokud zůstane ve stávající podobě a bude chápána jako hlavní ukazatel kvality škol, vrací nás zpátky do 19. století, k nácviku na testy místo vzdělávání, které má být především celkovým rozvojem osobnosti mladého člověka. To se netýká jen státních maturit. Ještě daleko horší důsledky by měly ministerstvem plánované centralizované testy v 5. a 9.třídách základních škol.“
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Maturitní žebříčky srovnávají školy na základě neúplných a mnohdy nepřesných čísel. To je třeba mít neustále na paměti. Představme si stovku desetibojařů, které necháme předvést jen tři čtyři disciplíny, a to ještě někoho necháme skákat, někoho běhat, někoho házet oštěpem a pak z toho s velkou slávou sestavíme žebříček nejlepších desetibojařů. Bylo by to nevěrohodné a k smíchu, i kdyby shodou okolností byli na prvních příčkách jako obvykle Dvořák a Šebrle. Je zvláštní, že co by u sportovců bylo všem a hned jasné, u studentů odmítáme vzít na vědomí.“
Kontakty:
·Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze
e-mail: lyceum@wspj.cz, mobil: 777694019
·Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016
Poznámky pro editory:
Přehled škol, které uspěly ve státní maturitě, najdete ZDE.
Stránky Waldorfského lycea v Praze najdete ZDE.
Kritické dopisy ředitelů a učitelů ke státní maturitě najdete ZDE a ZDE.
Aktuální počet signatářů studentské výzvy, která si stěžuje na nekvalitu státní maturity, najdete ZDE, stránka obsahuje i množství dalších důležitých odkazů k tématu a přesný výčet výhrad ke kvalitě státní maturity.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz