Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Co potřebují absolventi pro život kromě vysvědčení a diplomů

2. 6. 2016
EDUin
Screenshot_1

Nabízíme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin  na téma Diplom nestačí – co dnes potřebují mladí lidé kromě dobrého vysvědčení. Debata se konala 19. května, účastnili se jí Jan Schmid z agentury Perfect Crowd, Daniela Havlíčková, odbornice na neformální vzdělávání, Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Jobs.cz, Ivo Jupa, partner CSR Fórum a Tomáš Vokáč, Mezinárodní cena vévody z Edinburgu ČR. Moderoval Tomáš Feřtek. Kromě přehledu hlavních témat  a videa nabízíme i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE.

Diskutovalo se o výsledcích výzkumu, který na objednávku J&T Banky a za odborné spolupráce EDUin realizovala v loňském roce agentura Perfect Crowd. Výzkum se soustředil na to, co považují úspěšní lidé z různých oborů za klíč k životnímu a profesnímu úspěchu a porovnával to s požadavky personalistů, kteří přijímají vysokoškolsky vzdělané absolventy na první pracovní pozice. Více si o výzkumu můžete přečíst ZDE. Debatující se věnovali hlavně tomu, nakolik výsledky výzkumu odpovídají jejich zkušenosti s uznáváním neformálního vzdělávání a personalistické praxe.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Mezi hlavní požadavky zaměstnavatelů dlouhodobě patří flexibilita, spolupráce, kreativita, komunikativnost.
  • Je třeba si ujasnit, co rozumíme neformálním vzděláváním. Jedno pojetí tím rozumí tu část vzdělávání, která se odehrává mimo školu, a tedy hledá cesty, jak s ním propojit to, co se děje paralelně ve školách. Jiné pojetí chápe neformální vzdělávání jako tu profesní kvalifikaci a nabyté zkušenosti, které získáváme po ukončení studia a získání vysvědčení či diplomu. Často se tedy může krýt s různými formami rekvalifikace.
  • Dlouholetá debata, zda jsou u absolventů důležitější odborné nebo tzv. klíčové kompetence, se v poslední době posunula k jasnému uznání důležitosti klíčových kompetencí. Ty odborné lze v případě potřeby doučit později.
  • Stále důležitější je, aby součástí studijních programů byly i sociální a charitativní činnost. Tyto zkušenosti začínají být žádanou součástí kvalifikace.
  • V našem vzdělávacím systému se ale proces směřující k uznávání neformálního vzdělávání spíše zastavil. Aktuální politická reprezentace tomuto problému nevěnuje pozornost.
  • Zásadní je možnost získávání praxe už během studia. Jde o velmi žádanou součást kvalifikace. Ale pro studenty je velmi obtížné takovou praxi získat. Ať už kvůli nepružnosti firem, nebo nelibosti škol, aby studenti takové praxe během studia absolvovali.
  • Firmy zajímá reálná znalost, ne certifikát – papír. Nejviditelnější je to u cizího jazyka. Filmu umí ověřit schopnost ovládat cizí jazyk a certifikát je vůbec nezajímá.
  • Stále důležitější je „důkaz činností“. Pouhý popis kompetenci přestal fungovat, není často přenositelný ani uvnitř jedné firmy.
  • Čeká nás vznik nových forem vysokoškolského vzdělávání mnohem propojenějších s praxí. Příkladem jsou „učňovské“ vysoké školy v severním Německu, kam chodí lidí souběžně s prací ve firmách a přitom nejde o tradiční podobu „dálkového“ studia.
  • Tlak na důležitost neformálního vzdělávání vzniká i nepředpokládatelným vznikem nových profesí a zánikem starých. Kdo věděl před pěti lety, co je to programátor mobilních aplikací? A má smysl dělat pro takové profese vysokoškolské studium? Nezanikne ta profese, než ti lidí dostudují?
  • Máme ubrat čas věnovaný formálnímu vzdělávání, aby měli žáci a studenti více času na formální aktivity? Nebo máme hledat legislativní cesty, jak začlenit dnešní neformální aktivity do školních kurikulí?
  • Jaké kompetence budou potřebovat absolventi za deset patnáct let, nevědí ani vysoké školy, ale ani firmy a personalisté.
  • Je klíčové dát vysokým školám i neformálním institucím šanci a prostor dělat různé věci různě. Právě v té různosti je šance a budoucnost.

Celou nahrávku Kulatého stolu v délce 2 hodiny 10 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články