Výsledky PISA opakovaně ukazují, že nedokážeme pomáhat nejslabším

by ' Nasim Fekrat (flickr.com) (CC BY 2.0)

Patříme dlouhodobě mezi země s největším rozdílem mezi výsledky nejslabších a nejlepších žáků. Potvrdily to i letošní výsledky šetření PISA zpracovávající data z roku 2012. 

Praha 3. prosince –  EDUin komentuje výsledky mezinárodního šetření PISA 2012, které dnes na tiskové konferenci představili zástupci MŠMT a ČŠI. Tento ročník šetření potvrdil tendenci, která se ukázala už ve výsledcích PISA 2009. Ukazuje se, že česká škola udržuje a posiluje rozdíly mezi nejslabšími a nejlepšími žáky. Právě tato tendence dlouhodobě zhoršuje naše výsledky v mezinárodním srovnání. Jde o vážný problém českého školství, který je důsledkem selekce ve vzdělávání a dlouhodobého opomíjení těch nejslabších.

Je potěšitelné, že se zastavil propad v celkovém hodnocení výsledků našich žáků a Česká republika se usadila v blízkosti průměru zemí OECD. Stále však přetrvává problém selektivnosti našeho systému. Kvůli příliš časnému třídění na „chytré a hloupé“ patříme mezi země, v nichž žáci ze slabšího socioekonomického prostředí dosahují výrazně horších výsledků než žáci s dobrým rodinným zázemím. Pokud chceme dostat výsledky našich žáků nad průměr, musíme se soustředit právě na řešení tohoto stavu.

Druhým a v mnohém souvisejícím problémem je, že i toto šetření potvrdilo problematický vztah našich žáků ke škole. Nepovažují ji za přátelské prostředí a mezi zeměmi OECD jsme v tomto hodnocení skončili na posledním místě.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Pokud chceme, aby naši žáci dosahovali v mezinárodním hodnocení lepších výsledků, je potřeba soustředit se právě na problém selekce. O tom, že je hlavním důvodem našeho propadu, víme už mnoho let, ale zatím jsme s tím ještě nic neudělali.“

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

10 komentářů k "Výsledky PISA opakovaně ukazují, že nedokážeme pomáhat nejslabším"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 9 months ago
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Pokud chceme, aby naši žáci dosahovali v mezinárodním hodnocení lepších výsledků, je potřeba soustředit se právě na problém selekce. O tom, že je hlavním důvodem našeho propadu, víme už mnoho let, ale zatím jsme s tím ještě nic neudělali.“ S tímto zcela nesouhlasím. Hlavním problémem propadu není selekce: 1/Ti chytřejší odcházejí na víceletá gymnázia s tím, že tuší že na ně budou kladeny dost velké nároky.Vzdělání berou (a taky jejich rodiče) jako prioritu a chápou, že pro to musí tzv. něco obětovat. 2/ve školách zůstávají žáci, kteří buď nejou právě studijními typy( a to… Více »
Bibi
Bibi
2 years 9 months ago

Naprosto souhlasím, k tomu není co dodat.

Pro autora článku : Foto je ilustrační nebo zachycuje nějaké konkrétní místo nebo školu v naší republice?

Feřtek
Feřtek
2 years 9 months ago

Ilustrační. I v případě, že jde o nějaké místo v České republice.

Feřtek
Feřtek
2 years 9 months ago
Zkuste se podívat podrobněji do výsledků PISA v posledních letech. Je to dosti jednoznačné. Náš slabý výsledek je do značné míry dán právě těmi, které z toho lepšího vzdělávání vyloučíme. Ti nás spolehlivě stáhnou dolů. Právě ty systémy, které se umísťují dlouhodobě na předních místech, jsou i ty, kde je ten rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími nejmenší. Že je velkým problémem našeho školství selekce, to je známá věc ať už v mezinárodním kontextu, ale téhož si je vědomo i ministerstvo. Ostatně opět se o tom mluvilo při představování letošních výsledků PISA toto úterý. Ano, máte pravdu, že žáci jsou různí,… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 9 months ago
Koho zde považujete za vzdělávací odpad?Velmi slabí žáci mají u nás právě naopak velmi výborné podmínky pro své vzdělávání.Je to speciální školství.Pokud někde slyším či čtu ,že např. praktické školy vychovávají nové nezaměstnané a že žáky nevzdělávají,pak mě bere čert.Tvrdí to někdo, kdo tam v životě nepracoval a možná ani nebyl (myslím na návštěvě).Jsou to ,s prominutím,kecy lidí, kteří se živí rozšťouráváním školství a kdečeho. Pokud máte na mysli odpadem žáky zůstávající na základní škole na 2.stupni,pak již bylo vše řečeno. Nedosáhneme nic tím, když zrušíme školy pro lepší a špatné žáky a všechny sesuneme do jednoho jednotného celku.V tom… Více »
Feřtek
Feřtek
2 years 9 months ago
Tohle opravdu vidíme každý jinak. Shodnu se s vámi snad jen v tom, že je dobré neulevovat, jen si pod tím asi každý představíme něco jiného. K tomu „odpadu“. Problém je, že si tak velmi často připadají právě ty děti, které zůstávají na druhém stupni základek. A většinově ti na učilištích. Což je dáno způsobem, jak dlouhodobě o učilištích mluvíme. Jako o místu, kam má odejít ten, kdo je hloupý a nemá na maturitu. Pomáháme snad slabým se zlepšit? Všechna dostupná data i zkušenosti říkají, že ne. Respektive jen ve zcela ojedinělých případech. Zvláštní školy respektuji, jen je fakt, že… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 9 months ago

A jak vypadá srování třeba zedníka a učitele? 80 % rozdíl? Možná ve prospěch toho zedníka.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 9 months ago

Nezaměstnanost znamená, že je někdo nezaměstnaný.Já mluvím o tom, že lidé vzdělaní nemají právě šanci uplatnit své vzdělání v adekvátní práci a musí brát zaměstnání,jaké je, třeba v té montovně. Ne, není to úsměvné. Možná ,že v Praze tomu tak není,ale zde na periferiích se to děje a houfně. Několik případů mám přímo v rodiněto nemluvím o svém širším okolí. Jako učitelka bych tedy měla brát (dle vyšich čísel) cca 27 tisíc čistého.Ano, je to mé ZBOŽNÉ PŘÁNÍ ale ne reálný plat vysokoškolsky vzdělaného člověka.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 9 months ago
Ještě bych se chtěla vyjádřit k samotným šetřením PISA,ale i dalších šetření a srovnávání. Já se teď vyjádřím trochu vulgárněji – já těmto průzkumům říkám „porovnávání pindíků“.Porovnáváme pro mě neporovnatelné. Testujeme, žebříčkujeme. A k čemu nám to jako je? My máme děti připravit na 2 věci pro život a pro svou profesi. To, že někdo není právě na výši se svými znalostmi přece neznamená, že v životě bude nula. Stane se z něj např. truhlář. Nemá třeba maturitu,ale umí dělat skvělý nábytek a má dobrou pověst, tudíž zakázky se mu jen hrnou. Nikde nemává s vysvědčením, na kterém se skví… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 9 months ago

Tak dnes mi nahrála na smeč jedna zpráva na internetu. Ministerstvo školství chystá systém atestací učitelů (pokolikáté již???). Poté, co bude učitel studovat a nechá se zkoušet a poté získá atestaci mu pravděpodobně ministerstvo za odměnu podá ruku.Tomu říkám motivace k dalšímu vzdělávání.
Nehledě na to , že učitelé se vzdělávají i teď,byť se k žádné atestaci nechystají. Jen by si prostě zasloužili nějakou odměnu. Kde nic není ani smrt nebere, takže o odměnách, vyšším platu nebo osobních ohodnoceních si můžeme nechat jen zdát. Díky pane ministře.

wpDiscuz