Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jaké jsou výsledky letošních maturitních testů? Vybíráme ze zprávy CERMAT

27. 6. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek5

Co přinesl týden  20. 6. – 26. 6. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Ujíždí nám vlak, když se podíváme na dobu před patnácti lety na výsledky zemí Pobaltí nebo na Polsko, byly za námi. Provedly ale celou řadu zásadních proměn, od proměny kurikula po zaměření se na problém vzdělávacích nerovností, které se promítly do proměny výuky. Nyní jsou výrazně před námi. My pořád realizujeme pedagogiku přelomu 20. a 21. století, ale už jsme ve 2. dekádě 21. století,“ okomentoval v podcastu Chytrého Česka ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal průměrné výsledky ČR v Indexu prosperity (aktualne.cz).

V souvislostech

  • Několik čísel ze zprávy Cermatu o výsledcích letošních maturitních testů

Dění v resortu školství je v posledních týdnech natolik bouřlivé, že zveřejnění letošní analytické zprávy Cermatu k výsledkům didaktických testů jednotné části maturitní zkoušky nevyvolalo příliš velkou pozornost. Vybíráme z nich přesto několik zajímavých údajů.

  • 13,7 % byla tzv. čistá neúspěšnost letošních prvomaturantů (tj. těch, kdo se k maturitě přihlásili poprvé a kdo testy skutečně konali).
  • 72,2 % byla čistá neúspěšnost těch, kdo se o maturitu pokoušeli v opravném termínu (jde o nejvyšší podíl od roku 2013, vloni to bylo 52,8 %).
  • 10 867 bylo propadlíků v absolutních číslech, testy psalo celkem 68 286 absolventů středních škol, 4797 se jich sice k maturitě přihlásilo, k testu se ale nedostavilo.
  • 1,8 % bylo propadlíků mezi gymnazisty, 17,2 % mezi absolventy středních odborných škol,
    27 % na středních odborných učilištích a 40,9 % na nástavbách.
  • 3 % prvomaturantů neuspělo v obou didaktických testech najednou
  • 9,4 % prvomaturantů neuspělo v testu z českého jazyka. Vloni to bylo 4,7 %, v roce 2020
    14,2 % a v roce 2019 10,3 %. Vysoké výkyvy odpovídají výtkám části odborné veřejnosti, že testy Cermatu nejsou meziročně srovnatelné.
  • 17 % prvomaturantů si zvolilo maturitu z matematiky, to je nejméně v historii státní maturitní zkoušky, vloni to bylo 18,9 % těch, kdo šli k maturitě poprvé. Nejčastěji se pro matematiku rozhodují gymnazisté (31 %), na středních odborných školách si matematiku zvolilo 9,9 % absolventů.
  • 10,1 % byla letos čistá neúspěšnost prvomaturantů v matematice, jde o nejnižší podíl od roku 2013, je ovšem otázkou, nakolik jsou letošní maturanti matematicky gramotnější než jejich předchůdci v roce 2021 (16,6% neúspěšnost) či v předcovidovém roce 2019 (15,5% neúspěšnost).
  • 55,8 % těch, kdo poprvé maturovali z matematiky, byli absolventi gymnázií – připadá na ně
    1,9 % neúspěšných. Absolventi nástaveb tvoří 5,5 % přihlášených, jejich podíl mezi neúspěšnými je ale 47,7 %.
  • 80,3 % maturantů si jako druhý test zvolilo test z anglického jazyka, maturantů z angličtiny přibývá nejen na úkor matematiky, ale i na úkor jiných cizích jazyků.
  • 6,4 % prvomaturantů neuspělo v testu z angličtiny, jde o 3326 mladých lidí z celkového počtu 51 913, kteří se k testu dostavili. Nejvíce (22,1 %) jich přišlo z nástaveb. Cemat zaznamenal 9,6% neúspěšnost mezi absolventy středních odborných učilišť a 0,4% mezi absolventy gymnázií.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články