Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jaké plány má nová ministryně s výukou a maturitou z matematiky?

22. 6. 2015
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden  15.6. – 21.6. 2015

Témata týdne: Státním tajemníkem na MŠMT bude někdejší náměstek Jindřich Fryč (Aktuálně.cz). O souvislostech zavádění inkluze do škol hovořil v ČT Tomáš Habart z Člověka v tísni. Nebývalou míru podvádění v britském školství odhaluje článek deníku The Guardian (Aj).

Výrok týdne: „To znamená třeba 2020/2021.“ Ministryně školství Kateřina Valachová oznámila nový pravděpodobný termín povinné maturity z matematiky.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Rychlá orientace Kateřiny Valachové v resortu školství: Co to znamená? Prezident Zeman i nová ministryně se u příležitosti jmenování shodli na tom, že prioritami je podpora technického školství a budování konkurenceschopnosti ČR (Novinky.cz). Tuto shodu s překvapením komentuje Petr Fischer v HN a ironicky nazývá Kateřinu Valachovou ministryní „trhu a strojní údržby“. Všímá si toho, že paní Valachová poměrně rapidně přizpůsobuje svou rétoriku ministerské agendě svého předchůdce. Kateřina Valachová již poskytuje z pozice ministryně školství rozhovory pro česká média, v tom pro Český rozhlas prohlásila, že zorientovat se v oblasti školství a vzdělávání pro ni nebyl problém. Překvapivou rychlost, s jakou to zvládla, dokumentuje pravděpodobně i její nový postoj k povinné maturitě z matematiky. Zatímco ještě minulý týden kategoricky odmítala tuto povinnost v roce 2018/2019 a označila to jako „ukřižování“ maturantů, v současnosti je podle ní horizontem pro úvahy o povinné matematice rok 2020/2021. Tento posun pravděpodobně bude dostatečný k reformě výuky matematiky na českých školách, který paní ministryně slíbila. Zásadní priority nové ministryně připomněl v ČT24 Mirek Hřebecký (EDUin). Recept pro ministryni školství navrhl i Tomáš Feřtek (Respekt).
  • Co budou potřebovat dnešní prvňáci, až vstoupí na trh práce? Určitě soft skills. I s přístupem k externím informačním zdrojům, který zajišťuje internet, však budou stále druhým pilířem úspěchu na trhu práce znalosti. Mohou-li školy něco udělat pro lepší vyhlídky svých žáků, měly by klást větší důraz na projektové vyučování, v němž spojí vytváření znalostního základu s podporou dovedností, jako je práce v týmu, řešení problémů a komunikace. Vedle toho by měl svět ekonomiky svět školství lépe a více prolínat, aby děti získaly konkrétní představu o svém možném budoucím zaměstnání, byť jich vystřídají pravděpodobně více a v různých sektorech. A školy by se také měly vrátit k tomu, aby učily děti tomu, co je to práce. Současné díly by ovšem kromě pilníku a svěráku měly obsahovat třeba také práci s 3D tiskem. Na tom se shodli diskutující v rámci posledního Kulatého stolu SKAV a EDUin z řad manažerů českých firem. Návratu „dílen do škol“ si všímá i Aktuálně.cz. Podle náměstka MŠMT Jaroslava Fidrmuce však taková změna stojí a padá s penězi. Ty by školy snad mohly získat z fondů EU. O budoucnosti dnešních školáků na trhu práce hovořila v ČT Silva Pýchová (SKAV).
  • Otevřené vzdělávací zdroje a jejich budoucnost. Evropský parlament v minulém týdnu hlasoval o legislativních normách týkajících se autorských práv, sdílení veřejně dostupných autorských děl, tzv. „geoblokingu“ a několika dalších návrzích týkajících se volného sdílení a šíření informací. EDUin vyzval otevřeným dopisem europoslance Pavla Svobodu a Jiřího Maštálku, aby svým hlasováním přispěli k vytvoření takových podmínek, které přispějí k rozvoji a využívání otevřených vzdělávacích zdrojů (tzv. open educational resources). Už několik měsíců běží kampaň na podporu otevřených vzdělávacích zdrojů i v ČR. Výstupy z Týdne otevřeného vzdělávání a další zajímavé informace k tématu naleznete na webu Otevrenevzdelavani.cz. Průkopníky v tomto směru je dnes už proslavená Khan Academy, její česká verze Khanova škola, ale i malé projekty, jako je třeba Monkey English, výuková videa dvou mladých českých učitelů. Ambasadorem a zároveň největším projektem svého druhu v oblasti otevřeného vzdělávaní je pochopitelně Wikipedia a mnoho jejích jazykových mutací. V této souvislosti připomínáme i starší článek serveru Spomocník s řadou užitečných odkazů na konkrétní projekty otevřeného vzdělávání.
  • Inspirativní inovace ve vzdělávání. V českém školství si inovace často hledají cestu velmi svízelně. Nejde zdaleka jen o inovace spojené s digitalizací, daleko častěji se jedná o změnu přístupu k výuce žáků, vesměs založeného na zvýšení motivace, podílu žáků na jejich vlastním vzdělávání nebo třeba podpory extrakurikulárních, a přesto klíčových dovedností. Společnost LEGO a mezinárodní organizace Ashoka vytvořily projekt Re-imagine Learning Challenge, který podporuje vzdělávací projekty, jež podobné inovativní přístupy do vzdělávání přinášejí. Krátká videa k těm nejzajímavějším, vždy se stručným popisem, najdete na webu EDUin. Celkem uvedeme 10 inspirativních projektů. Všechna pohromadě je najdete na webu iniciativy organizací Ashoka a LEGo.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Kudy vede cesta aneb má být školka povinná? Seminář proběhne 29. 6. v 15:00.
  • Lze k filantropii vychovávat? Přijďte na diskusi 25. 6. od 15:30, Jungmannovo nám. 767, Praha
  • Má škola před rodiči zamykat dveře? Debata s oponenty, EDUpoint, 23. 6., 17.00, Praha
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články