Šampioni inovací ve vzdělávání: Dream a dream

Screenshot_3

Výrobce hraček LEGO a organizace Ashoka, mezinárodní lídr v oblasti podpory sociálních inovací, se spojili v projektu Re-imagine Learning Challenge (Představme si vzdělávání jinak), díky němuž vyhledávají a podporují projekty z celého světa, které přinášejí pozoruhodné vzdělávací inovace postavené zejména na principu hry. O projektech natočili krátká videa, jejichž abstrakty v češtině vám přinášíme. Za překlady děkujeme Lucii Černé. Videa najdete ZDE. Jednotlivá videa publikujeme postupně.

První díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Center for Inspired Teaching najdete ZDE.
Druhý díl Šampioni v učení hrou: College Catts Pressoir najdete ZDE.
Třetí díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Design for Change najdete ZDE.

Další z projektů věnujících se vzdělávání prostřednictvím her je zaštítěn organizací působící v Indii, jež nese název Dream a dream. Tato organizace se věnuje místním dětem ze znevýhodněného prostředí, kterým se pokouší pomoci překonávat nepřízeň osudu a složité životní podmínky.

Dream a Dream – A Champion of learning through play

Organizace dětem pomáhá tím, že je učí základní dovednosti, které jsou potřeba pro život. Mezi ně patří například komunikace, týmová práce, řízení ostatních, či řešení různých problémů. Právě na nedostatky v těchto oblastech si u studentů stěžuje přes 50 % zaměstnavatelů, takže jejich zvládání může dětem pomoci nejen v jejich současném každodenním životě, ale rovněž v budoucnosti. Předpokladem tohoto přístupu ke vzdělávání je, že vzájemná komunikace a zábava ve třídě může být pro děti velice prospěšná a může je i zásadním způsobem ovlivnit.

Děti se zmíněným dovednostem učí prostřednictvím her, jimiž si zkouší řešit problémy v praxi, v konkrétních situacích. Učitelé při tom nepoužívají přímo vzdělávací techniky, ale inspirují se zejména u umění a sportu. Děti tak například hrají různé sportovní hry, případně vytvářejí společné projekty, kde využívají kreslení. Dobrovolníci z organizace pomáhají zejména se školením učitelů, které učí využívat nové vzdělávací techniky a snaží se podpořit u nich větší empatii a kreativitu. Nový způsob vzdělávání je pro děti zajímavější a zábavnější a také je více zapojuje do výuky. Děti pak čerpají z konkrétních zkušeností a to, co se naučily, si lépe pamatují. Zároveň je pro ně nesmírně zajímavé pozorovat překvapivé proměny učitelů, kteří dříve byli přísní a vážní, ale poté, co se přiklonili k novému způsobu výuky, se najednou stali sympatičtějšími a přístupnějšími. Také dětem vše více ukazují v praxi s pomocí používání experimentů. Jeden z nich uvedl, že své povolání bere spíše jako vášeň než práci, jelikož ho velice těší, že může dětem přinášet radost, která je na nich hodně vidět. Nový přístup k dětem a jejich vzdělávání tedy ovlivňuje i učitele. Právě oni jsou pro životy dětí velice podstatní, protože hned po rodičích mají na děti největší vliv.

Indické děti ze znevýhodněného prostředí se tedy učí tomu, co budou v životě nejvíce potřebovat, prostřednictvím her. Tím, že se vše učí v praxi, mají možnost si mnoho věcí spojit s konkrétními zážitky, což jim umožňuje si všechno lépe zapamatovat a později to využít. Děti si navíc vytvoří pozitivní vztah k učení, což je velice prospěšné pro jejich motivaci k dalšímu studiu. Jde tedy o další příklad toho, že učit se klíčové schopnosti a dovednosti lze i zábavnou formou, což by jistě mohlo být inspirací i pro české školy a pedagogy.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz