Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Pro demokracii potřebujeme kvalitní občanské vzdělávání, podívejte se, jak na to jdou v Přírodní škole

29. 1. 2018
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 22.1. – 28.1. 

Témata týdne: Jak vidí písmo dyslektici. Vyzkoušejte doslova na vlastní očiNěkteré děti spadající do povinné předškolní docházky nejsou k nalezení. O problémech v Pardubickém kraji informuje iDNES.czCesta k práci s talentovanými dětmi? Město Ostrava chce investovat do práce s nadanými dětmi. Jeden a půl milionu korun vložilo do konference, kde má pedagogické veřejnosti přednášet neurolog František Koukolík a choreograf Vlastimil Harapes (Novinky.cz). Nepovažuji školu za ztracený čas. Režisér Kanceláře Blaník Marek Najbrt staví na sociálních dovednostech a poznatcích ze školy dodnes. Navzdory kontaminaci propagandou… (Rodiče vítáni). Na lednovém Kulatém stole SKAV a EDUin (18. 1.) se řešilo, jak zapojit učitele do diskuse o vzdělávací politice. Podívejte se na záznam z debaty.

Výrok týdne: „Děti ze škol s hodně volným režimem mají často problém, protože tady přece jen určitá struktura toho, co mají umět a jaké povinnosti plnit, je. Z těch klasických škol zase často nejsou aktivní, jsou vedené k pasivitě. A děti, kterým vždycky všechno šlo „samo“, najednou musí něco dělat a koukají na to překvapeně.” Zakladatel a ředitel Gymnázia Přírodní škola k adaptaci dětí, které přicházejí z různých typů škol, do prostředí jeho školy.

Novinky: 

  • ŠKOLA JAKO FUNKČNÍ NÁSTROJ K OSOBNOSTNÍMU ROZVOJI

Detailní introspekci do toho, jak může fungovat škola ve prospěch celkového osobnostního rozvoje svých žáků, nabízí v rozhovoru František Tichý, zakladatel a ředitel soukromého víceletého Gymnázia Přírodní škola. František Tichý popisuje jak prvky výuky, tak propracovaný systém spolupráce žáků napříč ročníky, aktivní zapojení studentské samosprávy do rozhodování o pravidlech chodu školy, ale i při řešení problémů týkajících se společného soužití ve škole, problematiku výběru učitelů pro takový typ vzdělávání… František Tichý své dlouholeté poznatky ze vzdělávání a výchovy sepsal a vydal v knize Výchova jako dobrodružství. Úspěšný a empiricky prověřený přístup Františka Tichého je možné stavět do protikladu s příznivci tzv. tradičního, jednosměrně orientovaného přístupu k výchově a vzdělávání, v němž žák je spíše objektem než subjektem vzdělávání. V nedávné době se tento přístup nepřímo promítl do diskuse o tzv. neohlášených písemkách, které na principu stresu nutí žáky k trvalé přípravě (Lidové noviny, zveřejněno na České škole). Srovnejte s přístupem Františka Tichého, který staví na týmové spolupráci, která zároveň vyžaduje trvalou míru odpovědnosti od každého žáka…

  • MILOŠ ZEMAN PREZIDENTEM: Z HLEDISKA VZDĚLÁVÁNÍ UDRŽOVÁNÍ POPULISTICKÉHO KURZU

V prezidentských volbách zvítězil s převahou cca 150 000 hlasů Miloš Zeman. Jeho vyzyvatel, Jiří Drahoš, který reprezentoval hlasy té části společnosti, která si nepřála pokračování Miloše Zemana ve funkci, neuspěl. V období mezi prvním a druhým kolem ztratil pravděpodobně podporu části vlastního elektorátu a hlasů neúspěšných kandidátů, kteří mu vyjádřili podporu (Britské listy). Miloš Zeman naopak mobilizoval voliče, kteří v prvním kole u voleb nebyli. Z hlediska vzdělávání zvítězila nesourodá a pouze případově orientovaná, populistická rétorika Miloše Zemana oproti zájmu o vzdělávání, který ve svých prohlášeních a vystoupeních deklaroval Jiří Drahoš. Situaci ilustruje výzva iniciativy Vzdělávání přede-vším, která před několika měsíci představila stejnojmenný strategický dokument, jenž předkládá klíčové cíle vzdělávací politiky pro období sněmovního mandátu. Tým Jiřího Drahoše v reakci na výzvu poskytl erudovanou odpověď, ve které se k cílům dokumentu hlásí. Tým Miloše Zemana na výzvu nereagoval (EDUin). Poněkud sarkastickou, pohádkovou formou shrnul vztah obou kandidátů ke vzdělávání Bob Kartous pro server Rodiče vítáni. Tentýž autor publikoval v MF Dnes glosu na téma „jakého prezidenta by si přály děti“, kde se snaží poukázat na shodu dětského pohledu na prezidenta s masarykovskými ideály a vztahuje je k oběma kandidátům.

  • MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST A CELKOVÁ ÚROVEŇ VZDĚLÁNÍ NA POZADÍ PREZIDENTSKÝCH VOLEB

Tzv. fact-checking, tedy ověřování tvrzení, kterých se účastníci veřejné diskuse dopouštějí ve svých prohlášeních, prokázal výraznou nevyváženost v množství nepravd, kterých se oba kandidáti dopustili během poslední diskuse v ČT. Podle serveru Demagog.cz se Miloš zeman dopustil několikanásobně vyššího počtu nepravdivých tvrzení než Jiří Drahoš. Totéž platí pro tvrzení zavádějící, vyšší byl u Miloše Zemana i počet tvrzení neověřitelných. Ochota podléhat manipulacím je pravděpodobně spojena se strukturou vzdělání, která voliče obou kandidátů charakterizuje (EDUin na svém Facebooku odkazuje na průzkum TNS Kantar a Medianu pro ČT). Míra dezinformací značně stoupla po prvním kole prezidentských voleb, jak dokládá článek projektu Jeden svět na školách v sekci věnované mediálnímu vzdělávání. Tento stav a míra náchylnosti k manipulacím koresponduje s mizivou pozorností věnovanou této oblasti vzdělávání v minulosti i současnosti, jak částečně dokládá výzkum Medianu na SŠ z loňska. Přitom, jak vyplývá z rozhovoru s Lucií Šťastnou, s mediální výchovou je nutné začít co nejdříve (Rodiče vítáni). V souvislosti s tím upozorňujeme na nejasný záměr revize rámcových vzdělávacích programů, z nichž by podle určitých informací měla vypadnout průřezová témata. Mezi ně se mediální výchova řadí.

  • ŘÍZENÍ VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU JAKO TRVALÝ PROBLÉM ČR A DALŠÍ AUDIT NA PRAHU ZVEŘEJNĚNÍ

Arnošt Veselý, jeden z mála akademických odborníků na vzdělávací politiku v ČR, napsal pro Řízení školy článek na téma řízení vzdělávacího systému. Metaforicky označuje tři druhy řízení jako inženýrský (shora dolů), podnikatelský (zdola nahoru) a zahradnický (zdola nahoru za podmínek kultivace prostředí shora). Zatímco inženýrské řízení dusí efektivitu a podnikatelské prohlubuje nerovnosti, třetí přístup vidí Veselý jako modus operandi dneška. V souvislosti s tématem připomínáme každoroční Audit vzdělávacího systému v ČR,  analytický materiál oponovaný Arnoštem Veselým a řadou dalších odborníků v oblasti vzdělávací politiky, jehož poslední aktualizaci představíme v nadcházejícím týdnu.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře:

  • 1.2., 9.00, Praha – konference Zahrada hrou 2018
  • 6. 2., 17.00, EDUpoint Praha – Otevřená třída: Angličtina pomocí metody Storyline
  • 13. 2., 17.00, EDUpoint Praha – Akvárium: Co je třeba změnit na inkluzi?

videoshrnutí beduina č. 4:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články