Projekt Chci učit chce ukázat veřejnosti dobré učitele

31. 3. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 24.-30.3.2014

Témata týdne: Startuje kampaň Chci učit, dětské skupiny mají zelenou, učitelé češtiny přizváni k práci na maturitách, Chládek přitvrzuje, vzkaz OECD českým školám, dokument o násilí na dětech, školství nás táhne dolů, říká exministr Vopěnka, nulté třídy pro všechny děti, jak dostat tatínka do školy, roste zájem o kvalifikační zkoušky,  smysl techniky ve výuce, Šteffl vysvětluje, proč (ne)zrušit školy, české děti na síti, ministr Dientsbier o inkluzi ve škole, na čem pracují Extra třídy?, vstanou čeští Khanové, jak správně vybrat tablet, kdo získal medaili MŠMT?

Výrok týdne: 

„Překvapovalo mě, a teď nad ohlasy filmu stále překvapuje, jak hluboce je téma bitého dítěte v každém z nás obsaženo, jaké rozpaky a paradoxní reakce probouzí. Třebas ten humor Nepraktových krvavých zadků… Nebo údiv, že by to snad mělo být jinak. A ten neuvědomělý princip šikany: ponížený bude rád ponižovat. Před čím nemohu utéct, to si oblíbí.“  Autor filmového dokumentu BÍT a NEBÍT Tomáš Škrdlant v rozhovoru na webu eduin.cz.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Vážíme si dobrých pedagogů. Na Den učitelů spustil EDUin kampaň na podporu učitelů nazvanou „Chci učit“. Web projektu nabídne galerii vynikajících učitelů a učitelek, pravidelnou Otázku týdne i možnost ocenit výborné pedagogy.
  • Razantní postup proti násilí. Ministr Chládek navrhuje tvrdší postihy za napadení učitelů a vychovatelů. Odůvodnil to na mimořádném brífinku svolaném po násilném útoku na vychovatele v Králíkách.  Anna Putnová zdůrazňuje význam prevence, Václav Klaus ml. obvinil Chládka z populismu, Lidové noviny oslovily v anketě odborníky.
  • Dětské skupiny budou. Poslanci podpořili možnost vzniku dětských skupin, které pomohou řešit nedostatek míst v předškolních zařízeních. Kritici namítají, že tento krok snižuje vážnost profese učitelek v mateřských školách a finančně zatíží mladé rodiny. Přednost by mělo dostat rozšiřování kapacit státních zařízení.
  • Co všechno nám říká PISA a co z toho brát vážně. Opomíjeným sdělením ze šetření PISA se věnoval Kulatý stůl SKAV a EDUin, který se soustředil především na otázky vztahů dětí ke škole a problém selekce.  Na limity šetření PISA poukazuje Pavel Kohout v Lidových novinách s tím, že testování nedokáže zachytit jedinečnost a tvořivost dítěte. Ještě víc o smyslu PISA pochybuje Ondřej Šteffl na blogu na aktualne.cz, kde uvádí, že podle rodičů ani tvořivost, ani umět se učit není tak důležité jako radost ze života.  Tématu se tento týden věnuje i ministerstvo školství, již ohlásilo na úterý tiskovou konferenci.

Inspirace z (a do) praxe

  • Odzvonilo ve školách tělesným trestům? Tématu trestání dětí bitím se věnuje dokumentární film BÍT a NEBÍT Tomáše Škrdlanta, který odvysílá ČT2 v neděli 6. dubna ve 20:00. Podívejte se na tříminutovou ukázku.
  • Muži, do škol! Liga otevřených mužů nabízí otcům tipy, jak se aktivně zapojit do školního dění.
  • Extra třídy v plné práci. Podívejte se, jak školní děti zvelebují zahradu nemocnice v Duchcově, a na další místa.
  • Technika patří do rukou žákům. Ondřej Neumajer na blogu vysvětluje, jak vypadá smysluplné využívání informačních technologií ve výuce. Interaktivní tabule a projektory podle něj jen podporují frontální výuku.
  • Výběr tabletu pro školu. Podrobný přehled parametrů, k nimž je třeba přihlédnout při rozhodování.
  • Děti a internet. Prohlédněte si výsledky výzkumu o tom, co se děti ve škole učí na internetu i o něm.
  • Vychází Zpravodaj Montessori. Jedním z hlavních témat březnového čísla je neuropsychologie.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 31. 3. Dva jsou víc než jeden (konference, Liberec)
  • 1. 4. Vzdělávání aneb Architektura součástí základního vzdělávání (think tank, Plzeň)
  • 3. 4. Radosti a úskalí domácí školy (seminář, Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články