Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Chvála vůle

17. 8. 2014
EDUin
Kartous1

Publikujeme komentář Bohumila Kartouse, který vyšel v Lidových novinách (rubrika Horizont, 14. 8. 2014). Text poukazuje na prokazatelně významný vliv osobnostních vlastností, zejména vůle, na úspěch ve vzdělávání a v životě vůbec.

Ekonom Tomáš Sedláček v jednom svém blogu použil notně zhuštěnou Nietzscheho představu o nadčlověku, aby ho objevil v současném dítěti. Je svobodné, kreativní, nežije pro rácio, je mimo dobro a zlo. Proč ne, Nietzscheho lze interpretovat různě, i když podobné zkratky často dost kulhají. Když už byl ale jeden z nejpřesnějších proroků moderny vzpomenut, hodilo by se navázat. Je čím. Nietzsche byl jedním z těch, kdo si první uvědomili obrovskou sílu vůle, resp. obecně nekognitivních složek osobnosti na její schopnost prosadit se v tom, co se (ne náhodou) v Nietzscheho době začalo nazývat evolucí. Jeho „vůle k životu“ obsahuje jistě mnohem více než jen vůli samotnou, nicméně vůle je rudiment, základní substance, spodní proud určující běh věcí.

Nietzsche měl hlubokou pravdu. Vůle je z hlediska čehokoliv, co si definujeme jako „úspěch“, tím nejpodstatnějším prediktorem. Ponechme stranou možné negativní konsekvence, vůle je skutečně něco mimo morální kategorie a její projevy mohou mít různé následky. Každopádně vůle je generátorem vytrvalosti, odolnosti proti neúspěchu, dovednosti dosahovat cílů, hledání nových cest. Přesně toho si všímá výzkum provedený na University of Pensylvania: výdrž, zaujetí a tah na branku jsou nejlepšími prediktory individuálního životního úspěchu v jeho nejrozmanitějších podobách, nejen v té ekonomické. Jinými slovy, výchova k pevné vůli je z hlediska budoucnosti dětí daleko důležitější než jeho známky na vysvědčení z libovolného předmětu. Vlastně je to ještě jinak. Veškeré vzdělávací výsledky, a tím nemyslím známky na vysvědčení, jsou přímo závislé na vůli jich dosáhnout.

Konzervativci musejí jásat. Zdánlivě totiž současná škola podporuje pevnou vůli zcela zásadním způsobem. Vede přece děti k tomu trávit hodiny denně předepsanými povinnostmi a prostřednictvím důmyslného aparátu vynucuje jejich naplňování. Všechno běží skvěle, tedy až do prvního okamžiku, kdy kontrolní aparát – a možná represe z neplnění – selhává. K tomu dochází poprvé v deváté třídě, kdy děti nazřou, že jejich vzdělávací budoucnost je zcela nezávislá na povinnostech, které jim jsou předkládány. To, co generovalo úsilí, nebyla vůle, ale strach z represe. A to jsou dva úplně odlišné motivy. Navrhované řešení, o které se snaží zřizovatelé i stát, tedy sjednocování přijímacích zkoušek na střední školy jako pomyslného biče nad hlavami dětí, je  posilováním strachu, nikoliv vůle. Jinými slovy, a ke zklamání vzdělávacích konzervativců, škola v současnosti neposiluje vůli, pracuje více méně se strachem. Pokud strach pomine, mizí motivace a chybí i vůle definovaná jako stálý generátor dosahování čehokoliv. A co je horší, po devíti či třinácti letech ve škole je řada dětí ve stavu, kdy nezvratně přicházejí o tuto cennou vlastnost a místo ní si odnášejí návyk být aktivní pouze pod vnějším tlakem a donucením. Pokud bychom znovu parafrázovali Nietzscheho, místo vůle k životu nastavujeme otrockou mentalitu a pocit odevzdanosti. A to je prokazatelně v rozporu s jejich budoucím úspěchem.

Vůli lze rozvíjet různě. Klíčovým předpokladem je přítomnost vzorů v prostředí reálného života dítěte. Škola v tom hraje (naštěstí?) druhořadou roli. Jsou to v prvé řadě rodiče, kdo kteří mohou „hravě“ překonat i to, co škola nezvládá. Je moc hezké, když rodiče přihlásí své dítě do sportovního kroužku, protože doufají, že sport vede k pevné vůli. Jenže sport je jen prostředkem, stejně jako jím může být škola. Prostředkem k pěstování vůle, nebo prostředkem k pěstování odevzdanosti. Chtějí-li rodiče vést děti k pevné vůli, musejí ji sami projevovat. Chtít po dítěti, aby sportovalo, a sám kynout na gauči, vede k nedůvěře a k pocitu nesmyslnosti. Stejně tak nutit děti, aby se vzdělávaly, a sám neprojevovat snahu o sebevzdělávání. Nutit děti, aby se učily do školy, a neumět jim vysvětlit proč, vede k naprosté deziluzi. Touto cestou rodiče způsobují svým dětem handicap, který je, na rozdíl od řady jiných, fatální. Doučit se jazyk nebo získat jakoukoliv jinou instrumentální výbavu lze i v dospělosti. Získat vůli k tomu chtít něco dělat a být ochotni pro to leccos obětovat, vůli k životu v pozitivním slova smyslu, je téměř nemožné, jste-li vychováni k odevzdanosti. O prázdninách o tom lze nejen uvažovat, ale i něco podstatného udělat.

Bohumil Kartous, autor pracuje pro společnost Eduin

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články