Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Problémy státní maturity už se ocitly za mediálním obzorem. Je jen málo témat, kterým se noviny a televize vydrží věnovat soustavně déle než měsíc. A maturita z tohoto hlediska už vyčerpala svůj čas. Škoda, protože pointa maturitních příběhů přichází právě teď. Odvolání, především kvůli hodnocení písemek, nakonec bylo přes osm tisíc. To je při sto tisících maturantů opravdu hodně. A většina z těch, kteří se odvolali, dostávají právě teď od krajských úřadů vyrozumění, že jejich odvolání je nedůvodné. A příběhy jsou to občas opravdu paradoxní.
Například studentka, která má ze všech položek maturity výborné známky, jednu chvalitebnou. Ale maturitní práci z angličtiny za nula bodů. Prý se minula s tématem. Odvolala se. Než přišel výsledek (negativní), stačila z angličtiny složit i státnice. Opět na výbornou.
Nebo matka studentky píše: Dceři dnes přišly dva úřední dopisy. V prvním krajský úřad zamítá její odvolání. Ve druhém jí Univerzita Palackého sděluje, že se umístila na 3. místě pořadí z celkového počtu 1836 uchazečů, ale protože nedodala maturitní vysvědčení, ke studiu se nepřijímá. Co dodat? Inu, lempl a lajdák, měla by se víc učit.
Student, opět nula bodů z písemky, který byl přijat hned na čtyři vysoké školy. Řeší problém, nemá maturitní vysvědčení. Škola, kterou si vybral, mu řekla, že počká na podzimní termín. On si najal učitelku, která zároveň hodnotila písemné práce pro Cermat, a teď s ní cvičí jednotlivá hodnotící kritéria, aby se napodruhé nespletl. Hodně jednoduché věty, žádné velké experimenty, které by někdo mohl vyhodnotit jako nenaplnění tématu.
Všechny ty příběhy říkají jedno. Zavedením státní maturity jsme dotáhli k dokonalosti odtrženost toho, co se ve školách učí, od reálného života. Nejde o to řešit, jak se doopravdy reálně píší dobré texty. Nejde o to hledat vzor a poučení u dobrých žurnalistů. Musíte nacvičit to, jak si představují správný text v Cermatu. Nemyslí to zle, prostě jen nevidí o mnoho dál, než kam sahá středoškolská učebnice stylistiky. Ostatně tou nejčastěji argumentují.
Cíl takového vzdělávání je jasný. Nejde o to vychovat samostatnou tvůrčí osobnost, která je ochotná experimentovat a překračovat hranici toho, co je obvyklé. Takhle mohou vznikat jen opatrní dodržovači pravidel, kteří se bojí šlápnout mimo chodník a na všechno se raději čtyřikrát zeptají nadřízené autority. Doufejme, že tohle nebyl skutečný záměr státní maturity, ale nelze než konstatovat, že právě tak letos zafungovala.
Názor autora nevyjadřuje názor redakce týdeníku Respekt.
Rozhovor o vyhodnocování maturitních písemných prací i s velmi obsáhlou diskusí si můžete přečíst ZDE.