Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

EDUin se připojuje k prohlášení SOFA (dříve ČOSIV) o parametrizaci asistentů pedagoga

16. 2. 2023
EDUin
IMG_2958

Aktuální podoba návrhu je diskriminační pro některé školy.

EDUin podpořil vyjádření iniciované organizací Society for All (dříve ČOSIV) k plánované parametrizaci pozice asistenta pedagoga. Kompletní vyjádření si můžete přečíst zde. EDUin souhlasí s argumenty, na které SOFA upozorňuje. Zároveň zdůrazňujeme i to, že úprava opravdu diskriminuje malé školy, kterých je v Česku velká část, a také ty, které inkluzi už intenzivně podporují.

Novela školského zákona, která s parametrizací asistentů počítá, má tato pozitiva:

  • dojde ke snížení administrativní zátěže pro ředitele – těm by odpadla starost spravovat finanční příspěvky na asistenty pedagoga spojené se speciálními vzdělávacími potřebami žáků,
  • asistenti získají větší jistotu, že na škole zůstanou i po odchodu dítěte, na které byli dosud vázáni.

Vyjádření SOFA zmiňuje negativa celé úpravy i doporučení, jak návrh pozměnit. EDUin u vyjmenovaných negativ klade důraz hlavně na dopad, který má úprava v současné podobě na školy, které vyšly vstříc novele zákona z roku 2016 a inkluzi podporují. Žáci vyžadující zvýšenou péči těmto školám zůstanou, zatímco asistenti jim budou odebráni a přerozděleni rovnoměrně, tedy i školám, které se cíleně inkluzi dosud vyhýbají. 

Úprava se výrazně dotkne také malých, vesnických škol. Ty v současné době dokázaly díky doporučení poraden získat například 2 asistenty, zatímco současný výpočet jim přidělí na základě koeficientů jen 0,86 úvazek na asistenta. Školám, které mají průměrný počet žáků ve třídě nižší než 20, budou koeficienty počet úvazků ve výsledku snižovat. 

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Za EDUin doporučujeme zaměřit pozornost na situaci škol, které inkluzi maximálně podporují a nyní se má jejich situace radikálně změnit. To je velmi zvláštní forma poděkování státu školám, které inkluzi razily v první linii. Představa dostupnosti asistentů pedagoga na všech školách je chvályhodná, ale je nutné sledovat, zda lze jít dostatečně univerzální cestou pro všechny školy, nebo je třeba poupravit soustavu parametrů a koeficientů.”

Blíží se uvedení Auditu vzdělávacího systému za rok 2022. Už nyní na webu najdete přehled hlavních událostí ve vzdělávací politice za uplynulý rok. 

Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na korektor@eduin.cz.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články