Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Jana Lochmana o setkání nad problematikou otevřených vzdělávacích zdrojů, které proběhlo v pondělí 15. září 2014 v pražském EDUpointu, centru EDUin. Sešli se na něm zástupci škol, MŠMT, státních vzdělávacích institucí, spolků pohybujících se v oblasti vzdělávání, šíření svobodné tvorby (včetně zástupců Wikimedia Česká republika) a další odborníci z oboru.
Téma setkání neslo název Open Educational Resources (OER), tedy otevřené vzdělávací materiály. Hnutí k podpoře OER je postaveno na Kapské deklaraci otevřeného vzdělání. Seminář pořádala obecně prospěšná společnost EDUin, nezávislý iniciátor otevřené a věcné diskuse o vzdělávání. Realizace setkání byla podpořena nadací Open Society Fund, která podporu OER vnímá jako svoji celosvětovou prioritu. Cílem setkání bylo zjistit potřeby jedinců a institucí pohybujících se v oblasti otevřeného vzdělávání, tak aby bylo možno následně společně koordinovat společnou aktivitu tímto směrem.
Věk otevřených zdrojů
Otevřené vzdělávací materiály jsou všechny druhy textových, grafických, softwarových a jiných materiálů, které je možné volně užít pro vzdělávání. Znamená to, že mají být odstraněny veškeré bariéry v jejich dosažení, používání a vytváření. Mohou to být bariéry finanční. Potřebujete ke studiu učebnici? Musíte ji zaplatit. Potřebujete více učebnic? Musíte je všechny zaplatit, nebo si zaplatit poplatek v knihovně, která tyto materiály nabízí.Chcete, aby Vaše děti uměly dobře anglicky? Někdo jim musí koupit softwarový program. Ceny učebnic přitom všude v západních zemích, především v USA rostou. A Česká republika sleduje přirozeně světové trendy. Druhým typem bariéry je bariéra dostupnosti. Příklad: potřebujete pro svůj výzkum určité publikace, které ale nejsou dostupné nikde v České republice. Musíte si je za draho zapůjčit, nebo zakoupit ze zahraničí. Samostatnou kapitolu pak představuje další bariéra: licenční ujednání. Většina děl neumožňuje volné kopírování. Sice se to děje, ale současná právní úprava toto zapovídá. A právě otevřené vzdělávací materiály tyto překážky minimalizují. Mezi ně patří například Wikipedie, která nabízí encyklopedické informace zcela zdarma. Samozřejmě ale musíte mít přístup k Internetu. Ve výsledku to může být nicméně mnohem levnější, než nakupovat stovky knih. Další otevřeností Wikipedie je i to, že její obsah můžete volně kopírovat a upravovat. Za kopírování Wikipedie, či remixování jejího obsahudo jiných děl vám nehrozí žádný postih. To je princip otevřených děl obecně.
Je však samozřejmě otázkou, jak je to s těmi jinými díly. A tam nastává problém…
Právní záležitosti
Volně užívat, kopírovat a šířit vzdělávací materiály – taková představa by mohla být poměrně idylická. Celá společnost by se dokázala s tímto přístupem obohatit a posunout mnohem rychleji kupředu. Takový model, který se s rozvojem digitálních technologií šíří světem může spoustě lidí (studentů) i institucí (školám) ušetřit finanční prostředky a zjednodušit život. Zatím tomu ale tak není. Vzdělávací materiály se užívají, kopírují a upravují, ale mnohdy se jedná o činnost z právního hlediska diskutabilní (byť si to přímo neuvědomujeme). Některé země světa už se ale k této idyle blíží a Česká republika nechce zůstat pozadu. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy právě připravuje vzdělávací strategii nazvanou Strategie digitálního vzdělávání 2020, ve které reflektuje současný nárůst digitálních technologií ve společnosti a jejich prudký rozvoj. Celá koncepce je součástí širšího konceptu Digitální Česko 2.0.