Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 19.4. – 25. 4. 2021
Krátce:
Výrok týdne: „V pomáhajících profesích panuje takové přesvědčení, že vše musí být stoprocentní. Že musím umět všem dětem pomoct, že to musím udělat dneska, že zítra už může být pozdě. Je tu statisticky více lidí, kteří to myslí dobře, ale škodí si tím, že neumí rozložit své síly. Jako klíčový vidím zájem. Tam, kde už nemám zájem ani o sebe a jsem vyhořelý, jak se můžu zajímat o děti a předávat jim něco pozitivního?“ ptá se psycholog Daniel Štach v rozhovoru pro Eduzín.cz.
V souvislostech:
Na vlně změny vyplula letošní konference iniciativy Úspěch pro každého žáka. O změně se během ní mluvilo opravdu hodně, a to nejen z českého úhlu pohledu. Letos byl hlavním řečníkem konference Michael Fullan, uznávaný odborník na změnu vzdělávacích systémů a tvůrce konceptu deep learning. Záznam jeho online příspěvku Leadership vedoucí ke zlepšování učení pro všechny žáky, nové příležitosti k hluboké proměně je již nyní k dispozici na webu konference. Najdete tu také prezentaci věnovanou vznikajícímu střednímu článku nebo wellbeingu nejen v době pandemie. Další příspěvky, včetně záznamu odpoledního semináře, na kterém Michael Fullan diskutoval problémy českého školství naživo s účastníky konference, budou na webu postupně přibývat.
Co je nezbytné, aby mohlo dojít ke smysluplné změně? Základní podmínkou, kterou si ověřil v praxi v řadě zemí, je podle Micheala Fullana znát odpověď na dvě základní otázky, a to co a také jak. Vědět co, to pro něj znamená sdílet ve vzdělávací komunitě hluboké porozumění o tom, jak probíhá učení. „A k tomu nedospějete tak, že napíšete strategii, pronesete projev nebo uspořádáte školení,“ říká ve svém příspěvku Michael Fullan. Jak tohoto cíle dosáhnout? Hned na několika příkladech, od prostředí jedné školy až po celý vzdělávací systém, Fullan vysvětluje, proč přikládá zásadní důležitost spolupracující komunitě všech, kdo do vzdělávacího systému vstupují.
Zmínil mimo jiné práci profesora Jacka Hattie, který se zabýval pedagogickými strategiemi, které prokazatelně vedou ke zlepšení výsledků žáků. „Začal strategiemi, které používají jednotliví učitelé, jako je skupinová práce nebo zpětná vazba, zkoumal jich zhruba 350,“ poznamenal Fullan. Řádově vyšší efekt na výsledky učení má ale podle něj spolupráce mezi učiteli, kterou Hattie pojmenoval jako společně vnímanou účinnost.
Má-li každé dítě v Česku dostat příležitost k tomu, aby mohlo využít svůj vzdělávací potenciál, musí vzdělávací systém projít proměnou, jsou přesvědčeni signatáři výzvy Domácí úkoly 2021 adresované politikům. Shrnuli v ní řadu konkrétních kroků seřazených do několika oblastí, které jsou podle nich pro efektivní změnu potřeba. Soustředí se na pět základních témat – požadují stabilní a skutečně realizovanou strategii pro vzdělávání, vytvoření nástrojů, které by umožnily evidence-based rozhodování, systémový přístup k řešení nerovností, důraz na kvalitní učitelskou přípravu a také soustavnou podporu pro školy ředitele. Za výzvou stojí Česká rada dětí a mládeže, EDUin, Nadační fond Eduzměna, Otevřeno, Učitel naživo, Učitelská platforma a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, podpořily ji také Česká středoškolská unie, České priority, Ředitelská akademie a Výluka. Materiál oponovalo 19 externích expertů z praxe i akademického prostředí, koordinátorem projektu je spolek Frank Bold Society.
Výběr z Edukalendáře: