Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Kdo letos získá ocenění Global Teacher Prize CZ? Do semifinále ceny pro inspirativní učitele postoupilo 32 učitelských osobností

12. 4. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek5

Co přinesl týden  4. 4. – 10. 4. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Je třeba zajistit dlouhodobou, kvalitní výuku češtiny. Je jedna věc naučit se v ní komunikovat, druhá věc je plynulost a gramotnost v akademickém jazyce. Pak je třeba pokračovat i výukou mateřštiny. Když se to podcení, stává se, že dítě není gramotné v žádném jazyce, což už je velký problém,“ říká Kristýna Titěrová, programová ředitelka obecně prospěšné společnosti META, jež se dlouhodobě zaměřuje na podporu pedagogů a škol, které vzdělávají děti s jiným než českým mateřským jazykem (idnes.cz).

V souvislostech

Kdo letos získá ocenění Global Teacher Prize CZ? Do semifinále ceny pro inspirativní učitele postoupilo 32 učitelských osobností

Na základě nominací veřejnosti se do letošního ročníku ceny Global Teacher Prize CZ přihlásilo 153 učitelů z veřejných i soukromých základních škol nebo pedagog ze školy, která je v režimu domácího vzdělávání. Ve srovnání s předchozími ročníky bylo letos mnohem více přihlášených učitelů z odborných škol. Ze 32 semifinalistů vybere odborná porota do 21. dubna deset finalistů, 2. června bude během slavnostního večera představen v pořadí již šestý držitel prestižního ocenění. Seznamte se s pěti výjimečnými osobnostmi, které ocenění získaly v minulých ročnících.

Jana Kopecká, učitelka na 1. stupni na ZŠ Kunratice v Praze

„Středobodem učitele nesmí být učivo, ale děti. Není důležité, CO je mám naučit, ale KOHO učím. Učivo, to z hlavy dříve či později vypadne, ale to, jak se dítě ve škole cítí, jaké má s ostatními vztahy, to ho ovlivní na celý život,“ řekla v rozhovoru s Lucií Fialovou.

 

Kateřina Vrtišková, učitelka na 1. stupni na ZŠ Jílové u Prahy

„Nerada předávám dětem hotové poznatky, pravdy, které by si měly zapamatovat. Daleko důležitější je pro mě jejich přemýšlení, diskuze, hledání důkazů a argumentů. Snažím se, aby si na všechno přicházely samy. Jsme sice úplně obyčejná státní škola, ale moje děti chodily do montessori školky a montessori motto „pomoz mi, abych to dokázal sám“ je pro mě opravdu zásadní. Nedělat ty věci za ně, vést je k tomu, že oni jsou zodpovědní za svoje vzdělání a za svůj život,“ řekla v rozhovoru s Lucií Fialovou.

 

Tomáš Chrobák, učitel matematiky a tělocviku na ZŠ Baška

„Co to znamená „nejde matematika“? Že momentálně nezvládne to, co jeho spolužáci? Dobrý učitel dokáže výuku diferencovat tak, aby tam byla výzva pro každého. Aby i slabší zažil úspěch, že něco vyřešil. Slabší žáky vyvolám, ať jdou vysvětlit ty lehčí příklady, a jak se ten pojem vyvíjí, tak nastupují další žáci. Úlohy mají být gradované tak, aby každý něco vyřešil. Největší průšvih je, když dám úlohu, která je středně náročná, takže slabý ji nevyřeší a silný se nudí. Co je ale zcela zásadní: nehodnotit, nesrovnávat – ty jsi takový, ty jsi makový,“ říká v rozhovoru s Lucií Fialovou.

 

Václav Fiala, učí chemii, přírodopis a přírodovědu na ZŠ Solidarita v Praze, je vedoucím učitelem 2. stupně

„Taky už jsem slyšel takové to „jsi mladý, to teprve uvidíš časem, brzy vychladneš, poznáš, jaké ty děti doopravdy jsou…“ To mě vždy fascinuje. Protože já si myslím, že jsem své žáky poznal doopravdy. A že jsou skvělí. Samozřejmě, ne všichni jsou nadšení z bádání, mají možná jiné záliby. Ale většině se to líbí a podle zpětné vazby vím, že oceňují, že hodiny probíhají v uvolněné atmosféře a že jsou nějak smysluplné, říká v rozhovoru s Jitkou Polanskou.

 

Barbora Heřmanová, učí převážně na 1. stupni ZŠ Mozaika v Rychnově nad Kněžnou, zároveň je školní speciální pedagog

„Mluvím s dětmi o tom, jak se já sama učím a co mi vyhovuje, pracujeme s chybou jako s prostorem pro zlepšení. Tím, že je program Začít spolu hodně zaměřen na sebehodnocení, tak se děti už od prvních dnů učí o svém učení mluvit a uvědomovat si ho,“ řekla v rozhovoru s Lucií Kocurovou.

Kdo mezi ně letos přibude? S letošními semifinalisty se můžete seznámit zde.

Z edukalendáře:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články