Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 24. 1. – 30. 1. 2022
„O státní maturitě se začalo mluvit ve druhé polovině 90. let, nikdy ale „nebyl čas“ vyjasnit základní věci. Především pak to, k čemu zkoušku vlastně potřebujeme a jak poznáme, zda jsme toho dosáhli. Spuštění verze 1.0 prý spěchalo, nakonec k němu ale došlo až v roce 2011. Dnes chceme zásadně změnit verzi s číslem, řekněme, 1.8, a přitom před námi stále stojí podobné nezodpovězené otázky,“ komentuje Oldřich Botlík návrh na změnu maturitní zkoušky, jak jej představil ministr Petr Gazdík (seznamzpravy.cz).
Výroční zpráva České školní inspekce o kvalitě vzdělávání na školách za rok 2020/2021 má více než osm set stran. Ze stovek tabulek a grafů pro vás vybíráme několik čísel, která by v záplavě dalších informací a dat neměla zapadnout.
49 % hospitovaných tříd v mateřských školách v Praze mělo výjimku z maximálního počtu dětí. Po Praze zaznamenala inspekce nejvyšší podíl tříd s více než 24 dětmi v Jihomoravském (41,4 %) a Zlínském (40,4%) kraji.
69 tisíc učitelů působilo v minulém školním roce na základních školách, v roce 2010 jich bylo 58,8 tisíc – přibývá jich s tím, jak přibývá žáků. Za stejnou dobu podíl učitelů mladších 50 let klesl z 68,7 % na 58,9 %. (Na středních školách bylo v roce 2011 54,6 % učitelů mladších 50 let, v roce 2011 to bylo 47,2 %.)
0,14 % je podíl nadaných žáků, které v roce 2020/2021 vykazovaly střední školy. Podle odborné literatury je zastoupení nadaných dětí v populaci 10 až 15 %.
41 % je podíl konkurzů na ředitele základní školy, do kterého se v minulém školním roce nepřihlásili ani dva uchazeči. Podobná byla situace na středních školách, kde se nejvýše ze dvou kandidátů vybíralo v 60 % konkurzů.
90 % učitelů ve srovnání s jarem 2020 výrazně zvýšilo své digitální kompetence, u téměř 60 % šlo o výrazný posun – odpovídali ředitelé škol.
80 % učitelů se staví odmítavě k trvalému zjednodušení nebo vypuštění vzdělávacího obsahu, který je uveden k jim vyučovaným předmětům ve školním vzdělávacím programu. 70 % učitelů nebylo nakloněno ani mimořádnému zjednodušení či vypuštění vzdělávacího obsahu. Typ předmětu přitom nemá na podíl učitelů stavících se negativně k redukci učiva vliv.
1/3 ředitelů základních škol uvedla, že učitelé během distančního vzdělávání častěji poskytovali slovní hodnocení v průběhu učení, pouze necelá ¼ jich ale má zájem realizovat změny v průběžném a závěrečném hodnocení během prezenční výuky. Jen 6 % učitelů říká, že v jejich hodnocení došlo k výraznější změně, zhruba ¼ pravidelně pracuje se sebehodnocením žáků.
98 % základních škol podle jejich ředitelů realizovalo adaptační období po návratu do škol, jeho skutečnou realizaci ale potvrdilo jen 92 % učitelů, jen 77 % jich uvedlo, že škola měla pro toto období nastavena společná pravidla. Speciální třídnické hodiny organizovala asi 1/3 třídních učitelů, dvojnásobný podíl se věnoval koordinaci postupu s dalšími vyučujícími.
35 % ředitelů středních škol uvedlo, že během lockdownu na jejich školách nedošlo k redukci výuky ve srovnání s výukou prezenční. Častěji se jednalo o střední odborné školy s převahou žáků v nematuritních oborech vzdělávání.
Asi 20 % středoškolských učitelů uvedlo, že s přechodem na distanční výuku zjednodušilo nebo vypustilo vybraný vzdělávací obsah svého předmětu uvedený v ŠVP, pouze 15 % procent učitelů plánuje upravit na základě této zkušenosti vzdělávací obsah v ŠVP do budoucna.