Sdílet článek
Osmadvacetiletý učitel tělocviku a matematiky Jan Dvořák z Jeseníku dostal letos od prezidenta Petra Pavla medaili Za zásluhy v oblasti výchovy a školství. Ještě během studií založil v roce 2018 projekt Politika (nejen) pro mladé. Ten z instagramového profilu řízeného jedním člověkem přerostl v iniciativu s desítkami členů, která dnes pořádá workshopy pro školy a vydala i knihu. V rozhovoru se Dvořák obrací ke své skautské zkušenosti, která ho formovala, i k současnému poslání: výuce žáků na základní škole.
Patricie Martinů 12. 11. 2025
foto: archiv Jan Dvořáka
Informaci o ocenění jste se dozvěděl mezi hodinami ve škole, za pět minut jste měl učit. Jak ta hodina probíhala? Řekl jste to dětem?
Telefon mi zvonil už dopoledne, ale při vyučování jej neřeším. Jen jsem si všiml neznámého čísla. Až o přestávce jsem to vzal – a první pocit byl, že si ze mě někdo vystřelil. Rychle jsem googlil jméno, telefonní číslo, jestli se to dá spárovat… A odpovídalo to. To byl šok. Naštěstí šlo o hodinu tělocviku, takže jsem do ní intuitivně vplul. Ale při vysvětlování úkolů mi v hlavě vířily myšlenky. Při hrách jsem pak víc sledoval, co se mi honí hlavou, než samotný průběh. Ale naštěstí to byla poslední hodina, takže jsem pak měl čas si to seřadit a uklidnit se.
Pak jsem se dozvěděl druhou věc, a to, že se to nikomu nesmí říct, byla to neveřejná informace. S tím bylo pro mě těžké nakládat. Člověk by rád přišel za kolegy do kabinetu nebo za dětmi a řekl jim to, ale nemohl. Možná jsem se často jen tak nepřítomně usmíval. Naopak díky tomu, že jsem měl měsíc a půl na vstřebání emocí, jsem na udělování cen 28. října šel s odstupem a s částečně zpracovanými emocemi.

Jan Dvořák z Jeseníku dostal letos od prezidenta Petra Pavla medaili Za zásluhy v oblasti výchovy a školství.
Předávání ocenění už proběhlo, děti to už logicky vědí. Jaká byla jejich reakce, zajímají se o to vůbec?
Kromě výuky tělocviku a matematiky jsem také třídní učitel sedmé třídy. Mají whatsappovou skupinu, ve které si občas píšou o domácích úkolech nebo testech. Já ji nepovažuji za oficiální komunikační kanál, ale i tak mi daly vědět, jak to vnímají. Zjistil jsem tam o sobě spoustu věcí – třeba že jsem „sigma učitel“ a že mi vzrostla „aura o miliardu bodů“, takže si myslím, že to určitě ocenily. Byly ale podzimní prázdniny a ještě jsem se s nimi neviděl. Jsem proto zvědavý na reakci přímo ve škole. Minimálně mě pobavilo, jak to vnímají různé generace odlišně. Blahopřání byla spousta, ale přece jen od vlastních žáků to zahřálo nejvíc.
„Díky skautingu vnímám, že pohyb je v procesu učení velmi podstatný a má na děti mnohem trvalejší vliv, než když si hodinu jen odsedí.“
Jste také skautský vedoucí. Jak dlouho ve skautu působíte?
Jsem celoživotní skaut. Rodiče byli skauti, takže u nás se to předává z generace na generaci. Na Jesenicku máme dva oddíly – chlapecký a dívčí. Já vedu ten chlapecký, zhruba od doby, kdy jsem začínal spouštět Politiku (nejen) pro mladé.
Je skaut důvodem, proč jste šel studovat pedagogiku?
Určitě. Ale ani tehdy to pro mě nebylo jednoznačné rozhodnutí. Vystudoval jsem všeobecné gymnázium, ale po maturitě jsem ještě moc netušil, kam směřovat. Rok jsem hledal cestu. Zkušenost ze skautingu, ve kterém je učení postavené na zážitcích a postojích, v rozhodování jistě sehrála velkou roli.
První roky, co jsem učil, jsem zároveň stále vedl skautské schůzky. Zde jsem si uvědomil, že to dohromady nejde dělat opravdu zodpovědně a kvalitně – odučit hodiny ve škole a ještě být odpoledne s dětmi. Bylo to pro mě příliš náročné. Teď jako skautský vůdce už nepracuji tolik napřímo s dětmi, dělám spíš organizační práci kolem, to už se zvládat dá.
Proč jste si při studiích vybral zrovna aprobaci tělocvik–matematika?
Vždycky jsem měl vztah k matematice a fyzice, jsem orientovaný dost technicky a tyto předměty mi šly. U tělesné výchovy jsem i vlivem skautingu vnímal, že skrze pohyb můžeme dětem předat spoustu věcí. Je pro ně velmi podstatný v procesu učení a má mnohem trvalejší vliv, než když si hodinu „odsedí“. To je jedna z myšlenek skautu, která mě baví.
Nepopřu, že jsem matikář, a žáci si tak někdy započítají i v tělocviku. Stejně tak v hodině matematiky se snažím zařazovat reálné příklady ze života, které souvisí s pohybem a se zdravým životním stylem.
A čím vás zlákala k nástupu zrovna ZŠ Jeseník?
Věděl jsem, že se chci po studiích na Jesenicko vrátit. Hledal jsem v okrese školu, která by mě přijala za podmínek, v jakých jsem byl – těsně před bakalářskými státnicemi –, a potřeboval jsem flexibilní prostředí pro dokončení magisterského studia. Důležitým faktorem, proč jsem se rozhodl pro ZŠ Jeseník, byla asi i osobní znalost pana ředitele Liberdy. Věděl jsem, že se na naši domluvu mohu spolehnout.
„Náš projekt bude fungovat tak dlouho, dokud budou mladí lidé chtít nadále vzdělávat další generace.“
Už jste zmínil založení spolku Politika (nejen) pro mladé. Jak za tu dobu hodnotíte zájem mladých lidí o dění kolem sebe?
Já si nemyslím, že by se mladí o veřejné dění vůbec nezajímali. Při studiích vysoké školy jsem pouze došel k osobnímu přesvědčení, že část mladých lidí – tehdy mých vrstevníků – nevěnovala veřejnému dění příliš velkou pozornost. Důvodem pro to u mnohých bylo, že na to zkrátka nemají čas. Tehdy se mi v hlavě začala rodit myšlenka nenápadné platformy, která bude v prostředí mladých na Instagramu otevírat témata související s politikou, vysvětlovat složitější politické pojmy a objektivně informovat o aktuálním dění. Vše ale s cílem nabídnout pouze kvalitní a ověřené informace, které mladým pomohou vytvořit si vlastní názor, nikoli je přesvědčovat o tom „jediném správném“.
Mám ale pocit, že se nyní celorepublikově i globálně mladí o veřejné dění víc zajímají. Je to možná dané současnou situací, ať už to byl covid nebo nyní válka na Ukrajině. Najednou si uvědomili, že svoboda není zadarmo a o naši demokracii je třeba neustále bojovat. Ale nemyslím si, že je to výsledkem pouze naší práce, ale i činností mnoha dalších mládežnických organizací.
Promítáte tuto rovinu motivace mladých k zájmu o dění kolem sebe i do výuky?
V tělocviku a matematice se to upřímně moc nedá. Samozřejmě se snažím například při třídnických hodinách dětem otevírat různá témata a budovat podstatné hodnoty, jakými jsou například respekt, zodpovědnost, spolupráce. Nebo rozvíjet u žáků kladný vztah k regionu, vlasti, ale i k planetě. Na druhém stupni základní školy jsou ale ještě stále částečně děti. Myslím si, že je na hlubší politické diskuze ještě brzy – spíš bych se dozvěděl, jaké názory slýchávají doma od rodičů.
U starších žáků je to jiné. Když přijdete na jakoukoliv střední školu či gymnázium, vidíte, jak ti lidé nad věcmi přemýšlí. V některých tématech jsou dokonce v mnohém napřed, protože mají v sobě velké odhodlání. Myslím si, že to je cesta, že to je pozitivní budoucnost, která nás čeká – že se mladí lidé toho zhostí. My jim k tomu jen musíme nabízet potřebné nástroje.
Funguje právě tak dnes spolek? Nabídl jste jim nástroj a spolek se v průběhu let proměnil skrze iniciativu mladých lidí?
Určitě. Na začátku v roce 2018 jsem měl sice svoji vizi, jak bych to chtěl dělat, a pak další členové přicházeli s tím, co si myslí, že by fungovalo nebo co funguje v zahraničí, případně co by sami chtěli vyzkoušet. Důležitá je vlastní iniciativa a zápal pro věc. Například přišel někdo a řekl: „Chci dělat tohle, protože mi to přijde skvělé. Zajímám se o to už tři roky, mám to načtené, chtěl bych to lidem říct.“ Tak se třeba stalo, že jsme měli desetidílnou sérii o Blízkém východě, protože ve spolku byli lidé, kteří to měli namistrované.
Jsem strašně rád, že projekt díky zápalu a nadšení mladých lidí stále roste, a velmi si cením každého jednoho, který je pro druhé ochoten obětovat svůj čas, bez očekávání jakékoli zpětné odměny.
Kolik má spolek dnes členů?
Dnes na aktivitách spolku v různých formách pracuje přibližně 40 mladých lidí. Někteří vytvářejí příspěvky, jiní je poté textově a graficky editují, další se věnují přípravě a nahrávání rozhovorů se zajímavými osobnostmi ve formě podcastů, YouTube videí či otevřených debat na Discordu. Část týmu objíždí střední školy s naším edukačním workshopem „Za sedmero diktaturami“ a pořádá akce pro mladé v offline prostoru. Úžasné na tom je, že všichni na projektu pracují dobrovolně a na úkor svého volného času.
Samozřejmě máme ukotvené nějaké hodnoty, které si myslíme, že mladé lidi spojují, třeba udržitelnost nebo že patříme do Evropské unie. To už projekt nějakým způsobem směřuje, ale myslím si, že tak to vnímá většina mladých lidí dnes. A jelikož je tým tak velký, rozhodně nemáme jen jedno politické smýšlení. Narážíme na to často a hlídáme si, že když někdo tu a tam akcentuje témata, která už směřují mimo, je potřeba to poupravit tak, aby to bylo co nejvíc neutrální.
V roce 2022 jste jako spolek získali druhé místo v celoevropské soutěži Ceny Karla Velikého, o rok později jste vydali knihu, aktuálně se těšíte z ocenění prezidenta – berete to jako známku, že děláte dobrou práci?
Vnímali jsme to jako obrovský úspěch – že to někdo i globálně, minimálně v Evropské unii, považuje za dobrý projekt. Nikdo z nás to ale nedělal s motivací, abychom dosáhli nějakého ocenění. Pro nás je mnohem podstatnější, když nám někdo napíše nebo řekne, že se díky nám víc zajímá, že se o tom baví se spolužáky a vedou o tom diskuze. To si myslím, že je mnohem větší odměna.
Vydání knihy pro mě byla taková třešnička na dortu. Jejich aktivity dál sleduji a snažím se s nimi udržovat kontakt. Projekt bude fungovat tak dlouho, dokud budou mladí lidé chtít dál vzdělávat další generace. Jsem strašně rád, že tu takoví mladí jsou. Mají spoustu nápadů a nadšení, tak jsem zvědavý, s čím přijdou.
Máte i vy nápady na nové aktivity, nebo se teď plně věnujete učitelství?
V hlavě mám samozřejmě spoustu snů a nápadů, ale času je méně. Když člověk studuje vysokou školu, je časově svobodnější než s prací, rodinou a starostmi kolem domu. Vnímám, že teď už jsou moje role jinde. A rád vidím, že projekty, které jsem založil, fungují a jsou postavené na mladých lidech.
Práce učitele je pro mě teď na prvním místě. Učím pátým rokem a už zjišťuji, co mi ve stylu výuky sedí, co ne. Rád bych věci dál měnil – začal bych ale u sebe. Když jsem nastupoval, ještě jsem dodělával studium, takže pro mě bylo těžké se zorientovat. Chtěl jsem, aby učení nebylo jen o znalostech, ale aby předávalo kompetence a přidané hodnoty, aby to z mé osoby děti cítily. Vnímám velkou odpovědnost za žáky. Sledují, proč a jak co dělám, a tvoří si nepřímo návyky nebo vzorce chování. Prolíná se do toho i ta skautská zkušenost. Nechám se ale ještě překvapit, kam mě život zavede.
Je v oblasti vzdělávání či veřejné angažovanosti něco, co byste si přál, aby se ve společnosti změnilo?
Strašně bych si přál, aby se mladí nejen zajímali, ale aby se také dokázali bavit slušně a kultivovaně s lidmi s odlišnými názory. Mám pocit, že politická kultura v naší zemi degraduje a že to, jak spolu jednáme, není v pořádku.
Přes odlišné politické názory věřím, že se vždycky lze nějak dohodnout. Pokud se mezi sebou slušně nedokážeme bavit ani my, jak to můžeme chtít po dětech či našich žácích?
Ale zároveň se těmi negativními příklady nesmíme nechat odradit. Jsou tu mladí, kteří to dělají dobře a kteří se snaží – a na nás ostatních je, abychom se nezavírali do svých škatulek, nebáli se jít s kůží na trh a byli ochotni se bavit napříč různými skupinami či generacemi.
Jan Dvořák
Jan Dvořák je absolventem Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, oboru učitelství tělesné výchovy se zaměřením na speciální pedagogiku, předtím absolvoval studium tělesné výchovy a matematiky. Nyní je třídním učitelem sedmé třídy a vyučuje matematiku a tělesnou výchovu na Základní škole Jeseník. V Jeseníku také vede skautský oddíl Jesenická devítka. Založil projekt Politika nejen pro mladé, který zvítězil v národním kole soutěže mladých Evropanů Charlemagne Youth Price 2022 a v rámci Evropy se umístil na druhém místě. V roce 2023 vydal i stejnojmennou knihu – Politika nejen pro mladé. V roce 2025 jej ocenil prezident ČR Petr Pavel medailí Za zásluhy v oblasti výchovy a školství.