Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 9.11. – 15. 11. 2020
Krátce:
Výrok týdne:
„Jeden ročník je přibližně sto tisíc dětí, když se pustí do systému, vždy to nějaký vliv mít bude. Na druhou stranu kdyby se chovaly zodpovědněji zejména kancelářské firmy, které ještě zdaleka nemají tolik lidí na home office, bylo by možné vrátit do škol první a druhé třídy za určitých režimových podmínek. Všechny společenské náklady teď nesou děti a mladiství, což považuji za naprosto neakceptovatelné,“ řekl ještě před oznámením vlády, že se 1. a 2. třídy vrátí do škol, v rozhovoru pro Český rozhlas Plus matematik René Levínský.
V souvislostech:
Na online konferenci Úspěch pro každého žáka promluvili emeritní profesora Boston College Andy Hargreaves a bývalý finský ministr školství Olli-Pekka Heinonen, dvě osobnosti, které stojí za úspěšnými reformami školství.
Andy Hargreaves se podílel na zavádění principu „leading from the middle“ například v Ontariu, ve Skotsku nebo ve Walesu. Ve své přenášce pojmenoval limity řízení školského systému „shora“ a pojmenoval také problémy, které vznikají tam, kde je mezi školami a centrem příliš velké vakuum, stejně jako je tomu i v Česku. To podle něj vytváří konkurenční prostředí mezi jednotlivými školami, které bojují o žáka, a není jednoduché nastavit společný směr.
Podrobněji Hargreaves promluvil o zkušenostech se zaváděním tzv. středního článku řízení v Ontariu, které se rozhodlo k výrazné reformě školského systému v roce 2009. „Shora odvedli dobrou práci při nastavování strategie, odpovědnost za změny ale vláda dala školním distriktům, které ji mohly přizpůsobit místním podmínkám,“ říká Hargreaves a zdůrazňuje budování důvěry mezi jednotlivými aktéry, kteří se na změně podíleli. Cílem, které si ontarijská vláda vytkla, byla vedle zvýšení čtenářské nebo matematické gramotnosti také inkluze dětí ze stále heterogennější společnosti.
„Jednotlivé školní obvody mohly samostatně přejímat iniciativu, místo aby jen implementovaly myšlenky někoho jiného, s tím také přejímaly odpovědnost za úspěch,“ vysvětluje Hargreaves.
Olli-Pekka Heinonen promluvil o principech, na kterých staví finský vzdělávací systém. „My ve Finsku říkáme, že všechny naše školy jsou dobré školy. Nezáleží na tom, kde ve Finsku nebo kde ve městě se rodina usadí. Nejbližší škola je dobrá škola,“ zdůrazňoval důležitost důvěry ve vzdělávání ze strany společnosti i vzájemnou důvěru mezi jednotlivými profesionály, kteří ve školství působí.
„Důvěra ve vzdělávání znamená mnoho věcí. Znamená to například, že každý člen společnosti důvěřuje tomu, že na vzdělání může postavit svou vlastní budoucnost,“ řekl bývalý finský ministr školství.
To je možné i díky tomu, že finské školství neomezuje cesty, kterými lze vzdělání dosáhnout, i když člověk změní své dřívější rozhodnutí. „Odborné střední školy jsou u nás stejně populární jako všeobecně zaměřené školy, zřejmě i díky tomu, že po střední odborné škole mohou žáci bez překážek pokračovat na univerzitu,“ vysvětluje Heinonen.
Na závěr své přednášky se Olli-Pekka Heinonen zamyslel nad otázkou, jak vzdělávat pro budoucnost, kterou nikdo neumí předvídat – tak jako například nebylo možné předvídat pandemii koronaviru: „Předáváme budoucí generaci, co považuje naše generace za hodnotné, i když to, co je hodnotné, se neustále proměňuje.“ Při hledání odpovědi na tuto otázku je podle něj nutné brát do úvahy, že vzdělávací potřeby jednotlivých dětí se stále více liší. „Už také lépe chápeme, že necítí-li se žáci při výuce dobře, nic se nenaučí,“ zdůraznil na závěr své přednášky význam wellbeingu pro vzdělávání.
Záznam přednášek Andyho Hargreavese a Olli-Pekka Heinonena je k dispozici zde. Na stejném místě najdete také přednášky Miroslava Hřebeckého (EDUin) a Silvie Pýchové (SKAV) věnující se aktuálním výzvám pro české školství.
Výběr z Edukalendáře: