Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Nastavení spádových oblastí může vést v rozdílných lokálních podmínkách k odlišným problémům

31. 10. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek2

Co přinesl týden 24. 10. – 30. 10.

Krátce: 

Výrok týdne:

„Ve škole také nemá jít o to, aby se žákům prezentovaly co nejpestřejší a nejzábavnější aktivity, ale aby se žáci – a to všichni – naučili co nejvíce. Když vidí, že se jim to daří, pramení z toho i jejich dobrý pocit a pozitivní vztah k učení. K tomu je mimo jiné potřeba, aby učitelé přicházeli do hodin s jasným cílem. Na školeních mi sice práci s cíli odkývají, ale když to začneme rozebírat, ukazuje se, že s nimi mnoho učitelů pracovat neumí. Přitom je naprosto zásadní, aby nejen oni, ale i žáci věděli, kam výuka směřuje,“ říká Michal Orság z EDUkační LABoratoře, která vydává knížky o vzdělávání (lidovky.cz).

Rozhovor:

  • Bez spádové oblasti může být přes 10 procent škol. Ne vždy je to problém

Různorodé podmínky, ve kterých školy fungují, ovlivňují podobu spádových oblastí, přestože z pohledu školské legislativy se jejich formování řídí stejnými pravidly. Odlišnosti ve formování spádových oblastí ve velkých městech nebo na venkově mohou podle geografů Silvie Rity Kučerové (S. R. K.) a Petra Meyera (P. M.), kteří působí v rámci Centra geografie vzdělávání a vzdělávání v geografii (GEOEDU) na katedře geografie UJEP, vést k odlišným problémům či rizikům. Jsou ale přesvědčeni, že kdyby se podařilo hlavolam spádových obvodů dobře poskládat, bylo by možné se řadě z nich vyhnout.

Nikdy nebudou spokojeni všichni

Nastavení spádových oblastí podle výsledků vašeho výzkumu může vést v rozdílných lokálních podmínkách k odlišným problémům či rizikům. Co tím myslíte?

S. R. K.: Formování spádového obvodu není jednosměrný proces. Ovlivňují jej podmínky v obci, kvalita jednotlivých škol, které mají dopad na volbu školy ze strany rodičů. Tedy nabídku a poptávku, ale také širší prostředí mikroregionu určované například silniční sítí, trasami autobusových linek. Vstupuje do toho řada aktérů. Je to opravdu spletené klubko.

P. M.: Jde opravdu o mnohosměrné ovlivňování. Spádové obvody se utvářejí nejen shora od zřizovatele, který se snaží zajistit pro své školy hlavní zdroj, tedy žáky, ale i zespodu. Nejsou vždy stabilní, mění se podle různých hledisek, například s výstavbou v obci, ale také na základě tlaku rodičů, kteří mají velký zájem o konkrétní školu.

Je český vzdělávací systém, který umožňuje volbu školy a zároveň staví na spádových obvodech, ve srovnání se zahraničím výjimečný?

P. M.: To je složitá otázka, protože podmínky pro fungování vzdělávacích systémů se těžko srovnávají. Záleží například na tom, jak velká jsou sídla v zemi, jak velké mají dojezdové vzdálenosti, na struktuře škol nebo na legislativě.

S. R. K.: Obecně jsou využívána obě možná řešení volby školy. Jsou vzdělávací systémy, které volbu školy umožňují i které ji neumožňují. V určování spádových oblastí škol podle trvalého bydliště Česko také není unikátní, na druhou stranu existují i státy, které umožňují ještě větší volnost výběru. V čem Česko unikátní je, to je roztříštěná síť škol, která odpovídá síti osídlení. Máme 6200 obcí. Tak roztříštěnou samosprávu v poměru k počtu obyvatel má v Evropě už jedině Francie. Tomu odpovídá velký počet škol, o jejichž vzniku a zániku rozhodují právě nejčastěji obce. Ve srovnání se zahraničím má i ředitel školy obrovské kompetence.

Zajímavé a užitečné informace pro zřizovatele škol nejen k problematice spádových obvodů nabídne konference Lepší škola 2022, kterou EDUin pořádá v rámci Klubu zřizovatelů. Konference se uskuteční 10. listopadu 2022 v prostorách Pražského kongresového centra. Podrobný program a rezervaci vstupenek naleznete na lepsiskola.eduin.cz.

Je pro obce určování spádových obvodů výhoda, nebo je to spíš pro zlost?

P. M.: Nestává se, že by byli spokojeni všichni. Například část rodičů je hodnotí pozitivně, protože jim zajišťují místo na škole v blízkosti bydliště. Další je budou kritizovat, protože omezují jejich volbu školy. Pokud by jejich spádový obvod odpovídal jejich volbě, byli by ale spokojení. Z pohledu zřizovatele generuje problémy trvalé bydliště. Stěžují si, že „nevidí“ ve statistikách děti, které nemají v obci trvalé bydliště, a pak se najednou u zápisu potýkají s neplánovaně vysokými počty příchozích žáků. 

Celý rozhovor čtěte na webu EDUin

Klub zřizovatelů je v období 1. 4. 2022 – 31. 3. 2024 financován z programu Active Citizen Fund v rámci projektu Lepší školy v obcích a městech. 

Z edukalendáře:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články