Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Návrh modelu přijímacího řízení na SŠ

EDUin v rámci snahy o proměnu přijímacího řízení navrhnul jeho zcela inovovanou podobu. Ta by snížila nerovnosti ve vzdělávání, zlepšila kariérovou volbu a wellbeing žáků. Středním školám by snížila náročnost přijímacího řízení a umožnila větší profilaci školního kola. Základním školám by přinesla výstupní ověření žáků a státu komplexnější data o kvalitě. Tento návrh jsme předložili MŠMT jako podklad pro jednání pracovní skupiny pro reformu přijímacího řízení.

grafiky_web (23)

foto: Kateřina Lánská

Závěrečné zkoušky na ZŠ

  • JPZ jsou přesunuty jako součást výstupního hodnocení na ZŠ.
  • Skládají se zhruba v půlce školního roku (spočítat harmonogramem odzadu, kdy je to reálné nejpozději).
  • Skládají to všichni žáci, odpadá vytváření opomíjené skupiny žáků směřujících do nematuritních oborů (vedlo by to i k sjednocování kvality škol ve stávajícím decentralizovaném systému).
  • Stát získává data o úrovni všech žáků v uzlovém bodu výstupu z povinné školní docházky, meziroční srovnatelnost.
  • Společná část je rozšířena vedle ČJ a MAT ještě o první cizí jazyk.
  • Profilová část – žák si musí vybrat minimálně dvě oblasti, které bude skládat
    • Nabídka kopíruje spektrum oborů připravované inovace oborové soustavy: přírodovědná, společenská, technická, umělecká, popř. ještě informatická či komplexní řešení problému (kompetence řešit problém, čtenářská gramotnost, práce s daty a IT, analýza – syntéza, prezentační dovednost).
    • Testy profilové části jsou maximálně gramotnostně laděné, praktičtější – inspirace PISA, Scio – NSZ – analytický oddíl.
  • Společná a profilová část výstupního hodnocení jsou nadále připravovány Cermatem.
  • Výsledek nesmí mít fatální vliv na ukončení 2. pololetí 9. ročníku ZŠ.
  • Je zrušena 60% klauzule povinné váhy v přijímacím řízení (neplní dávno žádnou roli – gymnázia mají takřka 100 %, alternativnější školy limituje v profilaci, méně žádané školy beztak berou každého). V kontextu párovacího mechanismu je to nově navíc neopodstatněné.
  • Školní část – ZŠ si může ve svém výstupním hodnocení nad rámec přidat svoji část se zohledněním školního kurikula (ročníková práce, školní projekt, týmový projekt, výrobek, výstup z místně zakotveného učení apod.).
  • Výsledky a výstupy školní části by bylo možné dobrovolně dokládat i střední škole v přijímacím řízení (portfolio).
  • Objektivitu JPZ hlídají středoškolští učitelé vysílaní do každé třídy podle přidělení Cermatem (bude jich ale dost – množství tříd ZŠ vs. počet SŠ učitelů? – možno omezit – třídy pod XY žáků budou sloučeny i mezi jednotlivými ZŠ – tlak na podměrečné školy). Přidělovány mohou být automatizovaným systémem náhodného výběru respektujícím dopravní dostupnost, kde by učitelé podepisovali čestné prohlášení, že nejsou v konfliktu zájmů (např. dřívější práce na dané škole, společný projekt se školou, dítě či příbuzný na dané škole atp). V takových případech by se vyloučil pro podjatost a systém by ho přidělil jiné škole.
  • Děti skládají zkoušky v důvěrně známém prostředí své školy – mnohem méně stresové prostředí, zlepšený wellbeing, vyšší vypovídací hodnota o skutečných znalostech a dovednostech (menší vliv stresové odolnosti na výsledek).
  • Vhodné je s ohledem na změnu charakteru zkoušky z rozřazovací na výstupní hodnocení odbourat striktní časový limit poskytnutím dostatečného času tak, aby každé dítě mělo šanci uspět – například dvojnásobkem doby s tím, že většina odevzdá hotovou práci dávno před limitem. Tím se i zmenší vliv případné specifické předtestové přípravy ze strany doučovacích agentur a přípravných kurzů.
  • Na ZŠ je posíleno kariérové poradenství, aby pracovníci pomohli uchazečům a zákonným zástupcům (nezbytné u dětí z nepodnětného prostředí) s výběrem složení profilových zkoušek a následně i středních škol, na které podat přihlášku. Pro tento proces musí být vyčleněna v harmonogramu dostatečně dlouhá doba, aby se kariérový/výchovný poradce stihl věnovat všem uchazečům, kteří budou mít o službu zájem.
  • Jeden nebo dva pokusy? Zvážit logistické a organizační hledisko, ale dva pokusy pro žáky jako nyní by byly významně vhodnější z hlediska jejich stresové zátěže a wellbeingu. Založit i na podrobné analýze rozptylu výsledků v testech na již existujících datech a rozsahu hypotetického dopadu na výsledek (párování) v přijímačkách.

Přijímací řízení na SŠ

  1. Ředitel SŠ vypíše kritéria přijímacího řízení (nejpozději v září) – obsahuje i povinné oblasti profilové části, které musí mít zájemci o danou školu složené ze ZŠ.
  2. Žák si zvolí na ZŠ v přihlášce k výstupním zkouškám oblasti, kde chce skládat testy (podzim).
  3. Proběhnou JPZ (ideálně první polovina února – po pololetí, před jarními prázdninami).
  4. Žáci znají své výsledky JPZ, s jejich znalostí podávají teprve přihlášky.
  5. SŠ mohou pořádat následně školní část přijímacího řízení – sem jsou přesunuty i talentové zkoušky na umělecké a sportovní školy.
  6. Ředitel SŠ má možnost omezit přihlášené připuštěné ke školní části na základě výsledků JPZ ze ZŠ – aby to bylo zvládnutelné organizačně pro školy s největším převisem poptávky. Například stanovením maximálního počtu uchazečů do školního kola podle pořadí s ohledem na kapacitu (př.: ke školní části jde prvních 200 uchazečů). Zároveň by bylo vhodné stanovit minimální počet zvaných do školního kola jako povinný násobek počtu přijímaných (např. škola musí vybírat minimálně z trojnásobku počtu přijímaných, pokud se tito přihlásí).

Opatřením v bodě šest odpadá logistický problém na nejžádanějších školách a může být navýšen výrazně možný maximální počet podávaných přihlášek u každého absolventa.

Přínosy tohoto modelu

  • snižování nerovností ve vzdělávání, zmenšení vlivu rodinného zázemí
  • plošná data o výsledcích vzdělávání v uzlovém bodě konce PŠD
  • zlepšení wellbeingu žáků
  • sladění nabídky a poptávky mezi uchazeči a školami
  • možnost SŠ se více profilovat a vybírat si přesněji své žáky
  • podáváním přihlášek až v okamžiku známosti výsledků v JPZ se na jedné straně zmenší ambice rodičů, pro skutečně úspěšné i z nepodnětného prostředí či s nízkým sebevědomím to bude povzbuzení podat si přihlášku na školu snů
  • nezkreslené informace o (ne)souladu mezi strukturou nabídky a poptávky pro řízení sítě SŠ na úrovni krajů, pro školy samotné i MŠMT, které by mělo plnit roli iniciátora změn i centrálního regulátora s motivačním tlakem na zřizovatele.

Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia

  • Nadále se domníváme, že nejlepší by bylo víceletá gymnázia coby nesystémový prvek zvyšující nerovnosti úplně zrušit, či alespoň postupně utlumovat.
  • Pokud zůstanou zachována, ponechat klidně i stávající model JPZ konaný na střední škole (nezatěžovat ZŠ, zvlášť vždy jen pár žáků z každé školy).
  • I zde přidat subtesty – minimálně o cizí jazyk.

Další doporučení

  • Zavést v Cermatu konzultační skupinu učitelů z praxe na proběhlé testy – zpětná oponentura.
  • Podobně ustavit fokusní skupinu z rodičů – ladit uživatelskou přívětivost celého procesu, podoby DiPSy.
  • Svolat na Cermat panelové setkání expertů na psychometrii (Martin Chvál, Hynek Cígler, Patricie Martínková, … pozvat i slovenský partnerský NÚCEM) – diskutovat další zkvalitňování z pohledu psychometrie. Případně si aspoň nechat vypracovat dva nezávislé posudky psychometrické stránky JPZ.
  • Podrobit používané testy empirickému experimentálnímu výzkumu dopadu časového limitu na vyplnění testů na výsledek ve vazbě na nekognitivní charakteristiky žáků a případnou ne/účast v přípravných kurzech z oblasti strategie skládání testů JPZ.
  • Vydat manuál pro SŠ „Jak lépe organizovat přijímací zkoušky“ – promo školní části, práce s predikční validitou na SŠ (uchazeči u přijímaček vs. u maturity), případně na toto zřídit e-learning.
  • Vydat manuál pro ZŠ „Jak na výstupní zkoušky“ (jak na minimalizaci stresové zátěže…), případně na toto zřídit e-learning.
  • Nadále je třeba budovat kariérové poradenství na ZŠ a pracovat s daty z přijímaček z DiPSy na úrovni kariérových poradců ZŠ i vedení SŠ.
  • Cíleně pracovat s kraji (krajskými radními pro školství) nad daty z DiPSy – proměna oborové soustavy kraje ve vztahu k státní vzdělávací politice i trhu práce.
  • V DiPSy by měl být doplněn i modul usnadňující koordinaci stanovení školně specifických termínů školní části přijímacího řízení, aby byly minimalizovány časové kolize, na které si školy zvou konkrétní uchazeče, aby žák nebyl pozván v jeden okamžik na více škol.
  • Možno vyvíjet nadstavbu posilující formativní prvek a kariérové poradenství. Aplikaci, která by na základě výsledků uchazeče ukázala graficky v kvadrantech, kde se výsledky dotyčného nachází, na jaké silné stránky to ukazuje, vhodné spektrum oborů a doporučení, jak své talenty dále rozvíjet.

Resumé

  • Přesun na ZŠ coby výstupní hodnocení
  • Skládají všichni žáci
  • Přihlášky se podávají až poté, co znají žáci výsledky JPZ
  • Rozšíření spektra předmětů, více gramotnostní pojetí
  • Profilující část
  • Na SŠ probíhá školní část, zejména na žádaných školách, kde zajistí rozřazovací funkci

Návrh ke stažení

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články