Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 31.5. – 6. 6. 2021
Krátce:
Výrok týdne: „Nyní je problémem návrat do škol: obecně se doufalo, že se situace trošku uklidní. Bohužel se ale zdá, že opak je pravdou. Nejdřív k nám chodily děti, které nechtěly zůstat doma, a teď chodí děti, které se vůbec nejsou schopny do školy vrátit. Spoustě dětí se objevily příznaky sociální fobie. Zkusily jít s rodiči do obchodního domu a tam zjistily, že v takovém množství lidí nejsou schopny fungovat. Je pro ně těžké vrátit se do třídního kolektivu, ve kterém předtím docela dobře fungovaly,“ říká v rozhovoru s Renatou Kalenskou primářka dětské psychiatrie v liberecké nemocnici Šárka Konečná (denikn.cz).
V souvislostech:
Maturanti se 7. června dozvědí výsledky jediné části státní maturitní zkoušky, která zůstala v letošním pandemickém roce povinná pro všechny. Tedy s výjimkou těch, kdo odpracovali minimálně 160 hodin ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních. I za normálních okolností se o didaktických testech každý rok vcelku bouřlivě diskutuje. Bude zajímavé sledovat, jak se dlouhodobé trendy, na které tyto diskuse opakovaně upozorňují, propíší do letošních výsledků.
Patří k nim například neustále se zvyšující počet maturantů, kteří napoprvé neuspějí v didaktickém testu z českého jazyka. Tuto část státní maturity skládají všichni, druhý test si volí (buď matematiku, nebo některý z cizích jazyků). Podíl propadlíků v testu z českého jazyka roste od roku 2015, kdy Cermat z roku na rok změnil náročnost testu a nově do něj zařadil tzv. otevřené otázky nebo otázky z literární historie. Neúspěšnost v tom roce poskočila o 5 % nahoru.
Tzv. čistá neúspěšnost u těch, kdo poprvé maturovali v jarním termínu, vzrostla z 2,7 % v roce 2014 na 10,3 % v „předpandemickém“ roce 2019 (více zde). V pandemickém roce 2020 napoprvé na jaře neuspělo už 14,1 % maturantů (více jich propadlo i v ústní zkoušce, která je letos nepovinná). Vloni překročila neúspěšnost v maturitě z českého jazyka (i bez písemných prací) v průměru 17 % a byla nejvyšší od zavedení státní maturity v roce 2011. Bylo to ovšem rozděleno nerovnoměrně – na nástavbách propadlo z češtiny na jaře 2020 více než 40 % tzv. prvomaturantů, na učilištích to byl každý třetí a na středních odborných školách každý pátý. Neúspěšnost na gymnáziích byla pod úrovní 3 %.
V testu z matematiky se neúspěšnost až do roku 2019 stabilně pohybovala okolo 20 % a právě tato pravidelnost vzbuzuje řadu otázek. Z matematiky dnes totiž maturuje úplně jiná skupina žáků. Podíl těch, kdo jí dávají přednost před zkouškou z cizího jazyka, se rok od roku snižuje (z 39,1 % maturitního ročníku na jaře v roce 2013 na 18,9 % v letošním roce), je mezi nimi zároveň mnohem vyšší podíl gymnazistů. Jak upozornil Oldřich Botlík, změny ve složení skupiny žáků maturujících z matematiky mohou za několikrát zopakovaný paradox, kdy celková průměrná neúspěšnost všech maturantů v matematice meziročně mírně klesla, přestože průměrná neúspěšnost gymnazistů i negymnazistů stoupla.
Propadlíků za celou dobu konání státní maturity poprvé výrazněji ubylo v roce 2019, a to o více než 5 %. Sám Cermat vidí příčinu v prodloužení doby na vypracování testu o 15 %. Došlo k ní na základě kritiky, která dlouhodobě poukazovala na to, že test neměří schopnost úlohu vyřešit, ale vyřešit ji v omezeném čase. To v praxi znamená, že část maturantů z minulých let mohla mít požadované znalosti a dovednosti, propadli ale kvůli způsobu testování.
V loňském jarním termínu Cermat u těch, kdo maturovali poprvé, zaznamenal čistou neúspěšnost v didaktickém testu z matematiky na úrovni 17,6 %. Nárůst o více než 2 % byl připsán především tomu, že k maturitě mohli v tom roce všichni, kdo se přihlásili (v běžném roce by část přihlášených škola ke zkoušce nepřipustila). Propadlíci byli tak jako u českého jazyka mezi jednotlivé typy škol rozděleni značně nerovnoměrně. Zatímco z gymnazistů neuspělo 3,6 % (v roce 2013 to bylo 1,8 %), na středních odborných učilištích test neudělalo 41 % žáků (v roce 2013 jich bylo 35,7 %) a na nástavbách 54,8 % (v roce 2013 to bylo 45,2 %).
Ani letošní rok matematika na oblibě nezískala (zde), k maturitní zkoušce z matematiky se letos přihlásilo 18,9 % z těch, kdo maturují poprvé (vloni to bylo 19,9 %), 78 % jich zvolilo angličtinu, 3,1 % další cizí jazyky. V roce 2013 přitom maturovalo z matematiky 39,1 % žáků, angličtině jich dalo přednost 51,6 %. Nadprůměrem z roku 2013 jsou pouze gymnazisté, z matematiky jich v roce 2020 maturovalo 30,1 %, na středních odborných školách to bylo 14,2 %.
Výběr z Edukalendáře: