Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Nové podmínky pro inkluzi zapomněly na podporu běžných učitelů

25. 10. 2016
EDUin
Untitled-5

Nabízíme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma S jakými problémy se potýkají školy při zavádění inkluzivních opatření. Debata se konala 20. října, účastnili se jí Václava Masáková, emeritní ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4, Zuzana Bukovská, ředitelka ZŠ Votice, Svatopluk Pohořelý ze sekce vzdělávání MŠMT, Šárka Šantrochová, ředitelka ZŠ Strž, Dvůr Králové nad Labem, Miroslav Hřebecký, ředitel ZŠ U Vršovického nádraží, Praha 10, Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí, Praha 8. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. Kromě přehledu hlavních témat a videa nabízíme i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Na většině škol zatím nedošlo k výrazným změnám oproti minulému školnímu roku v počtu dětí, které vyžadují podpůrná opatření.
  • Patrný je razantní nárůst administrativy. To se týká jednak zatím pomalého elektronického formuláře, který poradny vyplňují pro každého žáka, jednak vykazování údajů spojených s asistenty a žáky různým subjektům. Některé z nich jsou duplicitní.
  • Přechodné financování starého systému se zásadně liší v jednotlivých krajích.
  • Školy často musejí doplácet vysoké částky na asistenty, protože peníze na ně zatím stát neposlal a kraje v některých případech platí částku na asistenta stejnou, bez ohledu na míru postižení a potřebnou délku asistence. Může jít až o statisícové částky.
  • Systém příliš nepočítá s financováním preventivních opatření, která by předcházela nutnosti platit podpůrná opatření.
  • Mnoho opatření, včetně šablon určených na podpůrné profese, je nesystémových, což zvyšuje nejistotu, jak bude vypadat podpora v budoucnosti (Šárka Šantrochová).
  • Ministerstvo zjevně získává prostředky pro nová podpůrná opatření tím, že ořezává financování těch starých (Miroslav Hřebecký).
  • Oproti původnímu stavu před prvním zářím jsou všechna podpůrná opatření nároková a finančně zabezpečená (Svatopluk Pohořelý).
  • Financování podpůrných opatření podle nového systému se na školách vyskytuje zatím jen ojediněle, teprve nabíhá, nelze tedy přesně pojmenovat, nakolik je funkční.
  • Předpoklad, že poradny a jejich kapacita budou úzké místo nového systému, se potvrdila. Opět existují velké regionální rozdíly, ale někde se termíny na vyšetření dítěte pohybují až v řádu půl roku.
  • Finanční a personální posílení kapacity poraden je zatím minimální a zjevně nedostatečné.
  • Školy, které byly v podpoře inkluze výrazně napřed, se často obtížně vejdou do nového systému.
  • Někteří pracovníci poraden vnímají změny velmi negativně. Zastávají názor, že masivní papírování je odvádí od reálné práce s dětmi (Václava Masáková).
  • S prvním zářím se ve škole nezměnilo nic podstatného, ale byl to start k diskusi, jestli něco nemůžeme dělat lépe a jak zprostředkovat podporu i těm běžným dětem, která nemají nárok na podpůrná opatření, ale potřebují individuální péči jako všechny ostatní (Zuzana Bukovská).
  • Shodu všech diskutujících bylo možné zaznamenat v tom, že nový systém financování a podpory umožňuje posílit a zkvalitnit péči asistentů, speciálních pedagogů a školních psychologů, ale zapomněl na podporu běžných pedagogů, kteří odvádějí největší díl práce.
  • Celkově se dá zatím říci, že jde o malé zlepšení podpory ze strany státu zaplacené velkým zvýšením nároků na administrativu (Jan Korda).

 


Celou nahrávku Kulatého stolu v délce 2 hodiny si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články