Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Občanské vzdělávání získalo podporu v Poslanecké sněmovně

8. 12. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 1. 12. – 7. 12. 2014

Témata týdne: Přípravné třídy v posledním ročníku MŠ budou pro děti povinné, navrhuje MŠMT (ČT). ZŠ zakládaných s potřebou odlišit vzdělávání dětí od přístupu uplatňovaného ve veřejném školství skutečně přibývá, další je Svobodná škola v Mladé Boleslavi (Deník.cz). Téměř polovina absolventů ekonomických vysokých škol (43 %) by byla ochotná se kvůli práci natrvalo usadit v zahraničí, tvrdí PricewaterhouseCoopers. Povinná maturita z matematiky je „hotová věc“ a kulatý stůl ministerstva školství prý jednomyslně tento záměr schválil. Není to pravda, jak dokazuje postoj Milana Hejného (MF Dnes). O neutěšeném stavu bohemistických studií na západoevropských univerzitách svědčí přístup University of Amsterdam. O tom, že český průmysl často ve vzdělávání podporuje to, co mu nepřinese žádný užitek, je komentář Boba Kartouse (obojí Britské listy). Doporučujeme i rozhovor s Jiřím Stárkem o Akademii seniorů (ČRo plus).

Prosba: EDUin spouští novou informační službu o vzdělávání pro rodiče. Jak by se měla jmenovat? Hlasujte prosím ZDE!

Výrok týdne: 

 „Schémata používáme v běžném životě; když jedete na Kavčí hory, tak máte schéma dopravy, jak se tam dostanete. Když jedete někam na prázdniny, tak si čtete jednotlivé nabídky a vytvoříte si v hlavě schéma. My v těchto schématech žijeme, žel ve výuce někdy ustupujeme od tohoto přirozeného způsobu vnímání okolí a učení se a snažíme se učit jakési telefonní seznamy, vzorečky a postupy. Cpát to do paměti. Ono to tam dlouho nevydrží.“ Profesor Milan Hejný, didaktik, spoluautor a propagátor tzv. Hejného metody, v rozhovoru pro ČT.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Nahodilost v posuzování mentálního handicapu novela školského zákona neřeší. Současná praxe v poradenských zařízeních (pedagogicko – psychologických poradnách) je taková, že speciální potřeby dětí v jednom zařízení neuznané jsou jinde okamžitě potvrzeny, ukazuje článek v MF Dnes. Novela školského zákona, předložená MŠMT, chce v této souvislosti zavést termín „kognitivní oslabení“. Podle Jany Zapletalové, náměstkyně ředitele pro Sekci pedagogicko-psychologického poradenství při NUV, je takový termín odborně neuchopitelný a nerespektuje kulturní odlišnosti. Její stanovisko komentuje Tomáš Habart (ČvT)
  • Zřizovatelé mohou školám hodně pomoci, většinou ale nechtějí. Poslední Kulatý stůl SKAV proběhl ve čtvrtek 4. 12. 2014 a zabýval se rolí zřizovatelů v podpoře regionálního vzdělávání. Shoda panuje na tom, že jejich role je klíčová a legislativa jim umožňuje být velmi aktivní. Problém je, že většinou nejsou a vzdělávání odsouvají na vedlejší kolej. Existují příklady pozitivní praxe (Praha 7, Sokolov, Krnov), kde se daří hlavně díky tomu, že politická reprezentace byla vtažena do diskuse a začala vzdělávání brát vážně.

  • Občanské vzdělávání po česku. Poslanecká sněmovna schválila usnesení k podpoře občanského vzdělávání, které předložil poslanec KDU – ČSL Jiří Mihola, a jehož cílem je podepřít rozvoj demokracie. Mihola vidí vzdělávání k občanství „v protikladu k indoktrinaci a propagandě nedemokratických zřízení“. Skepticky se k návrhu postavil poslanec ČSSD Vítězslav Jandák, podle jehož krátkého vyjádření je usnesení stejné, jako ta „s rudým podtextem“ (LN), která slýchával v mládí. Děje se tak v době, kdy mladá generace vykazuje vysokou míru apatie k občanské aktivitě, o čemž vedl rozhovor Bob Kartous se socioložkou Klárou Plecitou na ČRo Plus. Zdeněk Slejška a Silvie Pýchová o aktivizování mladých mluvili na konferenci od Inspirace ke spolupráci.

  • European Parent Association? V ČR zatím ne. Kolega Richard Lukáš (EDUin) narazil na pracovní návštěvě v Litvě na fakt, že existuje celoevropské rodičovské sdružení, jehož cílem je zdůraznit roli rodičů ve vzdělávání. Na Slovensku už členskou organizaci mají. ČR se zatím nepřipojila.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Hry intuitivní pedagogiky, 10. 12. v 19:00 – 20:30 (každou středu), ZŠ Přírodní škola Strossmayerovo náměstí 990/4, Praha.
  • Jaké problémy řeší občankáři na ZŠ a SŠ? Co potřebují? Panelová diskuse, 12. 12., 15:00 – 17:00,   Magdalény Rettigové 47/4, PedF UK Praha.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články