Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Odboráři ze škol Moravskoslezského kraje kritizují ministra a vyzývají ho k odstoupení

16. 11. 2011
EDUin

Zveřejňujeme výzvu Krajské rady odborového svazu pracovníků školství, která kritizuje ministra Dobeše za řadu kroků a opatření v oblasti financování i organizace vzdělávání.

 

Zaměstnanci škol a školských zařízení

 

  1. Důrazně protestují proti nařízení vlády č. 564/2006 o platových poměrech zaměstnanců v rozpočtové sféře, proti konstrukci navržené tabulky pro pedagogické pracovníky, u které není tak, jak ministr sliboval, výrazné zvýšení platu ve 12. platové třídě (vysokoškolsky vzdělaných) s praxí!

  2. Upozorňují na zásadní rozpor ve slibovaném navýšení do tarifních složek platu, jelikož pan ministr ve svém prohlášení oznámil, že kvalifikovaní pedagogové budou v 11. platové třídě a nekvalifikovaní v 9. platové třídě – tudíž by pak jejich tarifní platy poklesly a pan ministr se tím veřejně a úmyslně dopouští lží. Jeho vyjádření je v rozporu s platnou právní úpravou poskytování platu.

  3. Nesouhlasí se zrušením platového postupu podle započitatelné praxe a předáním této kompetence do rukou ředitelů škol a školských zařízení. Tímto krokem ministr vyvolá sociální nejistotu v řadách pedagogických pracovníků s celkovým dopadem na kvalitu výuky.

  4. Rozporují a nesouhlasí s návrhem reformy financování RgŠ, zejména se zavedením směrného čísla průměrného počtu žáků ve škole, což nepovede ke kvalitnější výuce, ba naopak, dojde k popření Listiny základních práv a svobod. Dle článku 33 má každý občan právo na bezplatné vzdělání v základních a  středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Spolu s tímto návrhem zanikne velká část škol a školských zařízení, především v oblastech s menším počtem obyvatel. Dále dojde k (ne)dobrovolnému přesunu žáků mezi jednotlivými školami s cílem dosáhnout „optimálního“ počtu žáků ve třídách a tím k rozporu se zákonem č. 561/2004 Sb. (školský zákon).

  5. Žádají stabilizaci a ne destrukci financování regionálního školství na léta 2012 – 2014. Zvýšení mzdových prostředků bylo přislíbeno ministerstvem pouze na rok 2012, ale podle předpokladů ministra financí by v letech 2013 – 2014 mělo dojít k propadu zdrojů na financování školství o cca 13 mld. Kč, čímž by došlo k radikálnímu poklesu mzdových prostředků ve školství.

  6. Žádají dorovnání objemu mzdových prostředků na platy nepedagogických pracovníků na úroveň roku 2010 a znovu obnovit závazné platové stupně podle délky praxe.

  7. Odmítají popření smyslu celého základního vzdělávání. Ministr navrhuje výstupní testování žáků 5. a 9. ročníků, které mají být předpokladem k přijetí ke vzdělávání ve středních školách. Je zcela nepřípustné, aby byl takto popřen základní princip školství, kdy na základě 2 testů je o žákově možnosti vzdělávání rozhodnuto na celý život, a nejsou posuzovány výsledky za období celého vzdělávacího procesu na základních školách.

  8. Cítí se uraženi tím, že se ministr školství obklopuje pseudo-odborníky jak na ministerstvu, tak z řad ředitelů soukromých spřízněných škol, kteří ke vzdělávání přistupují jako k podnikatelské aktivitě a nikoli jako ke službě pro všechny občany České republiky, včetně zdravotně a sociálně znevýhodněných žáků.

  9. Odmítají návrh „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015“, ve které chce ministerstvo žáky s lehkým mentálním postižením začlenit do běžných škol (dle oddílu č. 4), dále pak záměr na znemožnění zřizování a  provozování ZŠ praktických. Tím by došlo ke zhoršení sociálního prostředí tříd běžných základních škol, jelikož pro tyto žáky není zajištěna adekvátní péče v těchto školách a zároveň tím budou poškozeni i žáci ostatní, především ti nadaní.

  10. Požadují opětovné navázání regulérního sociálního dialogu se sociálním partnerem ČMOS PŠ, kterého neprávem ministr označil za nečinného v oblasti personální a rozpočtové. Napadání sociálního partnera může vést k sociální destabilizaci celého resortu.

  11. Žádají o kontinuitu v  ověřování a naplňování školních vzdělávacích programů, které byly pracně vytvořeny pedagogickými pracovníky všech škol. Nyní, na základě rozhodnutí ministerstva, by měly být zcela zrušeny a nahrazeny doporučenými standarty MŠMT.

 

Nechceme připustit, aby ministr školství Mgr. Josef Dobeš hazardoval s českým školstvím svými nezodpovědnými vizemi a reformami, které neuznává drtivá většina společnosti, včetně odborníků z oblasti školství. Návrhy ministra nejsou přínosem k růstu a dostupnosti vzdělání v naší zemi, ba naopak.

 

Vzdělání je největším bohatstvím národa, a proto nemůžeme připustit jeho devastaci.

 

Vyzýváme proto ministra Dobeše, aby se vzdal své funkce!

 

Krajská rady odborového svazu pracovníků školství Moravskoslezského kraje

 

V Karviné dne 14. 11. 2011

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články