Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Otevřený dopis poslankyním a poslancům: Obraz České republiky je v letošní zprávě Education at a Glance (OECD) tristní

24. 9. 2018
EDUin
Screenshot_1-13

Publikujeme otevřený dopis EDUin českým poslancům a poslankyním, členům a členkám školského výboru,který upozorňuje na závěry každoročního srovnání stavu vzdělávacích systémů zemí OECD. Situace v České republice je podle něj tristní. Proto žádáme poslance a poslankyně, aby závěry zprávy Education at a Glance projednali a formulovali opatření, která povedou k rozvoji vzdělávacího systému ČR.

Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče.

Každoroční zpráva Education at a Glance, kterou vydává OECD, přináší obvyklé srovnání statistických parametrů jednotlivých vzdělávacích systémů. Zpráva také obsahuje diagnostické snímky jednotlivých zemí, pomocí nichž se snaží ukázat na jejich nejsilnější charakteristiky a odhalit výzvy a rizika, která z toho vyplývají. Obraz České republiky je v letošní zprávě tristní.

Ze zprávy o stavu a rozvoji vzdělávacího systému v ČR mimo jiné vyplývají tato zásadní zjištění:

  • ČR patří mezi země, které investují do svého vzdělávacího systému vůbec nejméně, ať už jde o investice v přepočtu na hlavu žáka, nebo podíl investovaného HDP.
  • Učitelé v ČR mají ve srovnání s dalšími zeměmi vůbec nejnižší platy (ve srovnání s dalšími VŠ vzdělanými v dané ekonomice, via studie think tanku IDEA), což způsobuje výrazné stárnutí učitelské populace a nízkou atraktivitu učitelského povolání.
  • Sociální mobilita, kterou silně ovlivňuje dosažené vzdělání, je v ČR vysoce vázána na status rodiny, zejména na dosažené vzdělání rodičů. V ČR, kde je míra VŠ vzdělání v populaci stále významně pod průměrem OECD, to znamená výrazné omezení potenciálu nastupujících generací i jejich osobní perspektivy do budoucna. Většina zemí OECD prostřednictvím vzdělávání tyto rozdíly zmírňuje a dává šanci všem bez ohledu na jejich původ a vzdělanostní a ekonomický potenciál jejich rodiny.

Apelujeme na vás jako zástupce klíčové politické strany a člena školského výboru, abyste využili svého působení ve Sněmovně a přijali potřebné dlouhodobé kroky, které povedou ke změně tohoto stavu.

Žádáme vás o reakci, co konkrétně vy učiníte pro dlouhodobé zlepšení vzdělávání v ČR po dobu  svého mandátu.

Žádáme vás o urychlené projednání závěrů zprávy OECD (Education at Glance 2018) na Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a tělovýchovu.

Žádáme vás o interpelaci premiéra ČR Andreje Babiše a ministra školství Roberta Plagy s cílem nastavit strategii vedoucí ke zlepšení.

Vláda, je-li skutečně odpovědná, nemůže nadále ignorovat, že ČR je prizmatem vzdělávání vnímána jako jedna z nejzaostalejších zemí v rámci OECD. Místo toho ale v programovém prohlášení akcentuje bezpečnost, infrastrukturu a digitalizaci.

Skutečnosti, které zdůrazňuje zpráva OECD, jsou v ČR dlouhodobě předmětem odborných diskusí

i zpracovaných doporučení, z nichž většina doposud nebyla projednána, natož realizována. Paradoxem vzdělávací politiky v ČR je, že není naplňována ani platná Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020.

Odkazy na dokumenty s návrhy možných řešení uvádíme níže.

Zdroje a užitečné dokumenty:

  • Education at a Glance 2018 ZDE.
  • Návrh potřebných kroků ke zkvalitnění vzdělávání v ČR pro premiéra Andreje Babiše ZDE.
  • Audit vzdělávacího systému v ČR 2017, v němž je mimo jiné  definována potřeba revize maturit a přijímacích zkoušek ZDE.
  • Vzdělávání přede-vším ZDE.
  • Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020 ZDE.
  • Zpráva o nenaplňování Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020, výsledek práce expertní komise z roku 2018 ZDE.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články