Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 25.1. – 31. 1. 2021
Krátce:
Výrok týdne: „Česká republika má ze všech evropských zemí druhý nejvyšší podíl učňů, pro které je výuční list konečná zastávka vzdělávacího systému. Problém je, že učňovské obory jsou tříleté a kvůli pandemii se prakticky polovinu doby jejich studia odborná příprava zcela nebo zčásti vlastně nekonala. To bude představovat obrovský problém z hlediska budoucí možnosti uplatnění,“ pojmenovává Jiří Nantl v komentáři pro Deník N, koho nejvíce poznamená výpadek prezenční výuky.
V souvislostech:
Poslanci minulý týden odhlasovali ve třetím čtení novelu zákona o pedagogických pracovnících spolu s pirátským pozměňovacím návrhem, který zavádí automatické upravování platu učitelů podle průměrného výdělku v České republice. Pokud novelu schválí Senát a poté podepíše prezident, změní se mj. tarifní tabulka, od které se odvíjí základ učitelského platu. Základní plat učitele už nebude vyjádřen pevnou částkou, ale koeficientem, podle kterého se bude na začátku každého kalendářního roku přepočítávat výše platu podle aktuální situace v ekonomice. Obdobně se nastavují platy soudců nebo státních zástupců.
Zavedení takového automatického principu znamená jistotu, že učitelské platy budou sledovat ekonomický vývoj. Dosud se to nedařilo – ze srovnání s platy pegagogů jiných evropských zemí vycházely ty české tradičně jako nejnižší. Ještě v roce 2018 vydělával učitel na 2. stupni základní školy v průměru 64 % mzdy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v jiných oborech, zatímco evropský průměr se pohyboval okolo 90 %. Od té doby ale platy pedagogů rostly rychleji než jinde. Zatímco učitelům narostl mezi lety 2017 až 2019 plat o 28,9 %, vysokoškolsky vzdělaní v neveřejném sektoru si polepšili o 14,1 %, uvádí Daniel Münich a Vladimír Smolka ve studii věnované platům učitelů v roce 2019. „Pokud se naplní predikce ČNB, relativní učitelské platy by dále rostly a v roce 2021 by dosáhly úrovně 138,3 % mezd v ekonomice,“ uvádí autoři studie.
Ministr Plaga byl proti přijetí návrhu, podle jeho slov ne kvůli zakotvení platů pedagogů na 130 %, ale kvůli způsobu, jakým toho nyní už přijatý zákon dosahuje „V tom, jak je ten návrh napsán, například v podstatě není možné rozpočtovat třeba základní umělecké školy, které se rozpočtují jinak, než návrh předpokládá,“ řekl České televizi. V komentáři k pozměňovacím návrhům, který rozeslal před hlasováním předsedům poslaneckých klubů, jeho úřad kritizuje takových technických potíží víc. Týkají se například i konstrukce tzv. nadtarifu. Ten by měl nově tvořit přesně 1/6 objemu finančních prostředků, které ministerstvo posílá na jednotlivé školy. Úřad to ale označil za nerealizovatelné.
Nejde ale jen o výpočty konkrétních částek. Celkový objem prostředků určených pro nadtarif je v posledních letech horké téma snad každého vyjednávání o učitelských platech. Plaga dlouhodobě avizuje, že by do nadtarifu mělo směřovat 20 %. Má pro to podporu části školské veřejnosti a také EDUinu. „Struktura průměrného platu pedagogických pracovníků (zahrnujícího jak řadové učitele, tak i řídící pracovníky ve školství) by měla být vyváženou kombinací základního platu (tarifní složka platu) a motivační části (nadtarifní složka). Ideální „průměrný” poměr je 75 % ku 25 %, přičemž distribuce motivační složky musí zůstat plně v rukou ředitele školy, který musí mít možnost a být plně kompetentní k ocenění kvality výkonu pedagogické práce,“ uvádí Audit vzdělávací soustavy, který EDUin vydal pro rok 2019. Odbory vyhlásily v listopadu 2019 kvůli tomu, že ministerstvo nasměrovalo do nadtarifu 2 ze slíbeného 10procentního navýšení, stávku. Předseda odborů František Dobšík ji označil za úspěch a Plaga za debakl odborů (aktualne.cz). Ani letos odbory nesouhlasí s tím, že z 9procentního navýšení má směřovat na příplatky a osobní ohodnocení zhruba 5 % z peněz navíc. „20 až 25 % se může jevit hodně, ale část padne na více méně statutární příplatky za třídnictví. A hlavně v Česku statutární platy učitelů velmi málo závisí na letech praxe. Vyšší podíl peněz na nenárokové složky by umožnil ředitelům toto více zohlednit, samozřejmě pokud s délkou praxe roste u učitele i kvalita,“ říká Daniel Münich. Na to, že mezi platy českých učitelů jsou extrémně malé rozdíly, poukazuje opakovaně. „Zatímco rozdíl mezi 1. a 3. kvartilem učitelů, bez ohledu na věkovou skupinu, je zhruba 3 tisíce Kč, rozdíly v případě administrativních pracovníků představují zhruba 15 tisíc Kč a v případě všech vysokoškolsky vzdělaných dokonce 15–25 tisíc Kč,“ uvádí ve studii. Podle Education at a Glance 2020 jsou v Evropě platy učitelů s maximální kvalifikací na vrcholu platového žebříčku v průměru o 78 až 80 % vyšší než u učitelů na startu jejich kariéry.
Výběr z Edukalendáře: