Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 3.5. – 9. 5. 2021
Krátce:
Výrok týdne: „Kvůli dopadům distanční výuky prodloužilo ministerstvo školství časový limit pro češtinu ze 60 minut na 70. Cermat ovšem oproti loňsku zvýšil o 6 % počet slov i znaků, které žák musí přečíst. Rozsáhlejší byly hlavně textové ukázky, které žáci pročítají pořád dokola, neboť se k nim často vztahuje i několik úloh. Schválně si stopněte, kolik minut života promarníte vymýšlením ‚podstatného jména, které je v 1. pádě čísla jednotného jednoslabičné, je příbuzné se slovem ZAPISOVAT a skloňuje se podle vzoru HRAD‘,“ kritizuje Oldřich Botlík v komentáři letošní jednotné přijímačky (seznamzpravy.cz).
V souvislostech:
Na začátku školního roku poslalo ministerstvo školám 1,3 miliardy korun na dovybavení pro on-line výuku. V únoru pak ředitelé 4100 veřejných škol (tj. nikoli soukromých a církevních) odpovídali v povinném dotazníku, jak peníze ze státního rozpočtu využili. Resort k povinným otázkám připojil ještě nepovinnou část, zaměřenou na vzdělávání na dálku a především na mapování počtu žáků, kteří z výuky úplně vypadli. Ptal se ředitelů také na to, proč k tomu podle nich došlo. Téměř všichni si udělali čas a vyplnili v ministerském dotazníku i tuto nepovinnou část. Co z jejich odpovědí vyplynulo?
Školy zapůjčily žákům celkem 40 tisíc ICT zařízení – nového i toho, co už měly k dispozici. Za 1,3 miliardy nakoupily 74 tisíc nových notebooků, tabletů a mobilních telefonů. Na otázku, zda jsou jejich školy po finanční injekci z podzimu pro on-line výuku dobře vybavené, odpovědělo 30 % ředitelů rozhodně ano a 60 % spíše ano. 8 % ředitelů považuje svou školu za spíše nevybavenou na on-line výuku, 2 % za rozhodně nevybavenou. Jako špatně vybavené hodnotí své školy nejčastěji ředitelé z Ústeckého (14 %) a Libereckého kraje (12 %), optimisticky situaci hodnotí nejvíce v Praze (94 %), Plzeňském (93 %) a Karlovarském (92 %) kraji.
1,2 % žáků (11,3 tisíce) základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií podle ředitelů škol zcela vypadlo ze vzdělávání, nejvíce (6,6 tisíc) je jich na 2. stupni základních škol. Největší podíl těchto dětí má Ústecký (2,7 %), Karlovarský (2,4 %) a Liberecký (2,2 %) kraj. Z okresů na tom byl nejhůře Chomutov (4,1 %), Most (3 %), Cheb (2,9 %), Teplice (2,8 %) a Liberec (2,8 %). Nejméně dětí zcela bez vzdělávání nahlásili ředitelé škol ve Zlínském (0,6 %), Jihomoravském (0,7 %) kraji a v Praze (0,8 %), z okresů se nejlépe dařilo ve Žďáru nad Sázavou (0,2 %), Brně-venkov (0,2 %) a Praze 9 (0,3 %). Jak ale upozorňují autoři zprávy, data nejsou kompletní, protože nepodchycují žáky zhruba 4 % škol, jejichž ředitelé se na nepovinnou část dotazníku týkající se distanční výuky rozhodli neodpovědět, ani údaje za soukromé a církevní školy. Že se jim daří do výuky zapojovat všechny žáky, uvedli ředitelé 66 % škol. Na školách zřizovaných podle §16 ods. 9 školského zákona z výuky zcela vypadlo 5,5 % žáků.
Nejčastějším důvodem, proč se žáci neúčastnili výuky, je podle ředitelů nezájem rodičů a žáků. Neochotu účastnit se distanční výuky bez ohledu na vybavení domácnosti uvedli u 64 % těchto dětí. 41 % (4,7 tisíc) žáků ze školy podle ředitelů vypadlo, protože nemají doma připojení k internetu. U 27 % (3,1 tisíc) uvádí jako důvod to, že nemají doma k dispozici odpovídající ICT vybavení (notebook, tablet či mobilní telefon). Ředitelé škol poukazovali na nízkou ICT gramotnost rodin, které připojení a potřebné ICT zařízení k dispozici měly, nedokázaly je ale pro výuku dětí využít. Chybějící ICT zařízení uváděli ředitelé malých škol (do 50 žáků) dvakrát častěji.
Každý pátý v zimě zakoupený notebook nebo tablet používali převážně žáci. 15 % škol ale žádné zařízení svým žákům nezapůjčilo (některé i proto, že je žáci nepotřebovali). Největší podíl škol, které žádné zařízení žákům nezapůjčily, je v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji (shodně po 19 %). V Ústeckém a Karlovarském kraji ale zároveň ředitelé nejčastěji uvedli, že někteří z jejich žáků vypadli z výuky kvůli chybějícímu připojení nebo ICT zařízení v rodině. Zároveň patří spolu s Libereckým a Moravskoslezským krajem mezi ty, kde se žáky z rodin bez potřebného vybavení dařilo zapojovat nejméně.
Převážně on-line probíhala výuka na 99 % škol hlavního proudu, na 54 školách (1 %) probíhala výuka převážně offline. Za offline výuku ministerstvo v dotazníku označilo takové vzdělávání na dálku, které neprobíhá přes internet a k realizaci není ve větší míře potřeba digitální technologie s tím, že se nejčastěji jedná o samostudium a plnění úkolů z učebnic a učebních materiálů či pracovních listů.
Výběr z Edukalendáře: