Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme článek Silvie Lauder, který byl zveřejněn 30. 9. pod názvem Čeští učitelé: za málo peněz hodně efektivity na zpravodajském webu týdeníku Respekt (ZDE). Česká republika se umístila na „indexu efektivity“ ve školství hned na třetím místě za Finskem a Jižní Koreou. Celou zprávu Britské konzultantské firmy GEMS Education Solutions si můžete stáhnout ZDE.
Nejsme moc zvyklí vídat české školství na vrcholcích mezinárodních srovnání. Před časem se ovšem objevil žebříček, jemuž sice dominují tradiční premianti světového školství, tedy Finové a Jihokorejci, ale Češi jim zdatně sekundují ze třetího místa.
Britská konzultantská firma GEMS Education Solutions ve spolupráci s několika evropskými akademiky letos vůbec poprvé představila „index efektivity“ ve školství. Porovnává v něm trojici základních ukazatelů: výsledky žáků v mezinárodních srovnáních, konkrétně testech PISA pořádaných Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, velikost třídy a plat učitelů s patnáctiletou praxí.
Výsledky českých dětí v testech možná nejsou v mezinárodním srovnání úplně oslnivé, ale když do rovnice dosadíme velmi nízké platy kantorů, optika se změní a dostaneme vlastně dobrou zprávu o tuzemských učitelích. Jejich australští nebo britští kolegou dostanou zaplaceno více než dvojnásobek, přesto jejich svěřenci vykazují v testech horší výsledky než české děti. Švýcarští žáci sice dosahují o něco lepších výsledků než ti čeští, jenže tamní stát za to platí učitelům bezmála čtyřnásobně víc.
Podobně studie staví na hlavu klasickou poučku, že méně dětí ve třídě rovná se vždy lepší výsledky. Supervýkonní Finové či Jižní Korejci nemají zrovna malé třídy, naopak: z třiceti zemí, které analýza zkoumala, jsou obě země v první pětce těch, kde připadá nejvíc žáků na jednoho učitele.
Analýza tak sice nově nasvěcuje přesvědčení, že dobře zaplacení učitelé (případně menší třídy) znamenají automaticky lepší výsledky dětí. Ale právě u těch českých přidává další argument pro jejich lepší ohodnocení; prostě si ho zaslouží.