Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Revize RVP pro předškolní vzdělání je krok správným směrem

Důležité teď bude provedení v praxi.

IMG_1635 (1)

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Na konci května končí termín pro připomínky k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Společně s RVP pro základní vzdělávání ji připravuje Národní pedagogický institut ČR. Úprava popisuje změny, které jsou srozumitelné a stručné. EDUin upozorňuje, že úspěch reformy bude záviset na provedení ve školkách i na spolupráci se základními školami.

Současná revize předškolního kurikula je spíše aktualizací a upřesněním toho, co by děti měly na konci školky umět, než radikální a dramatickou změnou v předškolním vzdělávání. V dokumentu došlo k úpravám terminologie, odstranění duplicit a významnému zjednodušení formulací, ale rámec předškolního kurikula zůstal v zásadě totožný. Klade se v něm však větší důraz na individualizaci a plynulý přechod mezi mateřskou a základní školou.
 
Konkrétně je RVP rozděleno do čtyř částí, které popisují obecné charakteristiky ve vztahu státního a školního kurikula, základní gramotnosti, klíčové kompetence a vzdělávací oblasti. Nově je v kurikulu osm klíčových kompetencí, tedy stejně jako jich je v základním vzdělávání, i když se zcela nepřekrývají. Jsou mezi nimi například kompetence kulturní, k učení nebo věnované řešení problémů. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a matematická a vzdělávací oblasti jsou v podstatě stejné, jako byly dříve, jen zredukované o zdvojená vyjádření. Jde o „dítě a jeho tělo“, „dítě a jeho psychika“, „dítě, ten druhý a společnost“ a nakonec „dítě a svět“. Navazovat bude i metodická podpora.
 
Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Z aktualizace předškolního kurikula je znát, že na cílech předškolního vzdělávání panuje shoda, teď bude třeba napřít energii do toho, aby se to skutečně propsalo i do školní praxe. Je důležité, aby se s ním seznámili nejen pedagožky v mateřských školách, ale i učitelé a učitelky na prvním stupni základní školy. Získají tak představu o tom, co děti na konci předškolního vzdělávání a na začátku školní docházky dokáží, jakým způsobem se nimi v mateřských školách pracuje a co od nich mohou očekávat. Na to by pak ve školách měli navazovat.“
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články