Šampioni inovací ve vzdělávání: Fabretto´s Children Foundation

23. 6. 2015
EDUin
Screenshot_24

Výrobce hraček LEGO a organizace Ashoka, mezinárodní lídr v oblasti podpory sociálních inovací, se spojili v projektu Re-imagine Learning Challenge (Představme si vzdělávání jinak), díky němuž vyhledávají a podporují projekty z celého světa, které přinášejí pozoruhodné vzdělávací inovace postavené zejména na principu hry. O projektech natočili krátká videa, jejichž abstrakty v češtině vám přinášíme. Za překlady děkujeme Lucii Černé. Videa najdete ZDE. Jednotlivá videa publikujeme postupně.

První díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Center for Inspired Teaching najdete ZDE.
Druhý díl Šampioni v učení hrou: College Catts Pressoir najdete ZDE.
Třetí díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Design for Change najdete ZDE
Č
tvrtý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Dream a dream najdete ZDE. 

Tato nadace působí v Nikaragui a její činnosti vychází z přesvědčení, že vzdělávání dětí je klíčové pro rozvoj místní komunity. Přitom je důležité si uvědomit, že vzdělávání není věcí učitelů, rodičů či dětí, ale jedná se o týmovou záležitost.

Fabretto Children’s Foundation – A Champion of learning through play

V současnosti je v zemi osm center, ve kterých Fabretto působí. Docházejí sem nejen děti, ale organizují se zde i aktivity pro rozvoj učitelů, jelikož jejich vliv na životy dětí je obrovský. Investice do učitelů se tedy velice vyplácí  a má efekt na mnoho dalších lidí. Učitelé, kteří prošli kurzy této organizace, jsou kreativní a k výuce využívají hry. Hra je velice přirozenou aktivitou, která podporuje týmovou práci a sebevědomí dětí, které jim vydrží po celý zbytek života. Podle samotných učitelů je učení dětí pomocí edukačních strategií, kterým se na kurzech naučili, mnohem zajímavější a efektivnější, jelikož pro děti je mnohem jednodušší se učit. Prostřednictvím her snáze překonávají svou stydlivost a učí se pomáhat jeden druhému. Na fungování škol a center se podílejí místní komunity – lidé například poskytují čerstvou zeleninu, vaří obědy, či pomáhají se stavbou škol. Blahobyt komunity totiž vychází ze samotné komunity. Jedna z místních žen například pracuje ve školní jídelně. Říká, že má čtyři vnoučata, které se snaží podporovat, a že je velice vděčná a šťastná, že mohou chodit do školy každý den.

Ředitel nadace upozorňuje rovněž na to, že když si jsou jistí, že žádoucím způsobem probíhá výuka ve škole, je nutné se soustředit také na vzdělávání předškolních dětí. Proto je součástí Fabretta dlouhodobě i komunitní školka. Rodiče dětí jsou podle něj školkou nadšení, jelikož pochopili, že to není jen místo, kam mohou své děti odložit, ale že se jedná o místo, kde mají možnost se rozvíjet, objevovat a tvořit. Je velice podstatné v dětech v raném věku probudit zájem o vědění a o učení, o interakci s ostatními a o zapojení se do výuky.

Kromě toho, že pracují s dětmi a učiteli, soustředí se nadace i na aktivity věnované rodičům. Snaží se matky od nízkého věku dětí podporovat v tom, aby si s nimi hrály a snažily se je podněcovat k aktivitě. Cílem je, aby matky chápaly, jak je to podstatné pro kognitivní vývoj dětí. Přitom vychází z jejich přirozených instinktů.

Organizace podporuje nikaragujské děti v rozvoji jejich potenciálu. Její pracovníci ale věří, že tento potenciál je kolektivní a je důležité podporovat místní komunity v tom, aby se všichni do vzdělávání a s ním spojených činností co nejvíce zapojili.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články