Spokojenost, či vyhoření: jak je to ve skutečnosti s wellbeingem učitelů?

v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 21. do 27. 4., se věnujeme těmto tématům:

Wellbeingu českých učitelů;

kapacitám středních škol v Praze;

víceletým gymnáziím.

Týden stručně

Jsou učitelé spokojení? Podle výzkumu SYRI ano, ostatní data tomu ale odporují

Poslední studie národního institutu SYRI ukázala, že 80,3 % učitelů a učitelek v Česku je se svou prací buď spokojených, nebo velmi spokojených. Respondenti prý rovněž vykazovali vysokou míru pracovního zaujetí a vnímané smysluplnosti práce. V médiích se přitom množí články o tom, jak jsou tuzemští učitelé vyhořelí. Ani jiné výzkumy tuto enormní spokojenost nepotvrzují. Studie psychiatrů v roce 2016 ukázala, že mírná nadpolovina učitelů základních škol považuje svou práci za zdroj dlouhodobého stresu. O tři roky později zjistili výzkumníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, že se v dlouhodobém stresu cítí 60 % vyučujících a pětina z nich zažívá střední až závažné projevy vyhoření. V roce 2024 dokonce samotný institut SYRI přišel s daty, podle kterých trpí pětina učitelů fyzickým vyčerpáním. Tak jsou tedy spokojení, nebo se nachází (v tom lepším případě) na pokraji vyhoření? Je nadmíru žádoucí vědět, jak je na tom skutečně wellbeing našich učitelů. Nad rámec své dennodenní práce budou totiž čelit velkým změnám (revize RVP, změna hodnocení žáků na prvním stupni), které jim na stresu rozhodně neuberou. Jestliže si data odporují, tak nás zajímají osobní zkušenosti. Jste pedagog či pedagožka? Napište nám – cítíte se v práci spokojeni, či nikoli? A jak jsou na tom obecně vaši kolegové?

Povinná angličtina od první třídy už neplatí, nyní je to povinně cizí jazyk od první třídy

Ministerstvo školství se dohodlo se zástupci bilingvních základních škol, že prvním cizím jazykem už nemusí být nutně angličtina. Školy, které nabídnou jiný jazyk (například němčinu, francouzštinu či španělštinu) od první třídy, budou moci začít s angličtinou až ve čtvrté třídě, za podmínky, že do deváté třídy žáci dosáhnou v angličtině úrovně B1. Nový model má podle ministra Mikuláše Beka posílit výuku dalších světových jazyků bez oslabení role angličtiny. Změna se má promítnout do učebních plánů formou opatření ministra. Povinná výuka cizího jazyka od první třídy začne platit od září 2027.

Studenti z Česka a Slovenska získali světovou cenu za projekt na čištění vody

Tým mladých vědců Tomáše Čermáka z Česka a Anny Podmanické ze Slovenska zvítězil v celosvětové soutěži The Earth Prize a následně získal i ocenění Global Winners od The Earth Foundation. Ocenění obdrželi za svůj systém PURA, který využívá studené plazmy a fotokatalýzu k čištění odpadních vod od léků nebo antibiotik. Jejich projekt byl oceněn 22. dubna v Ženevě na mezinárodní Den Země, do hlasování se zapojilo 16 tisíc lidí z celého světa. Tým z Evropy získal cenu poprvé. Mladí vědci chtějí systém dál rozvíjet a inspirovat další studenty k řešení environmentálních výzev a ochraně vody.

Nezapomeňme 80: Připomínka konce druhé světové války i aktuální hrozby

Letos uplyne 80 let od konce druhé světové války. Iniciativa Paměť národa pořádá projekt Nezapomeňme 80, který nabídne v dubnu a květnu po celé republice výstavy, koncerty, debaty, filmové večery a vzdělávací aktivity. Cílem je nejen uctít hrdiny minulosti, ale také inspirovat k odpovědnosti a posílení obranyschopnosti v dnešním nejistém světě. Největší akce se uskuteční 8. května na Václavském náměstí. V kontextu aktuálních konfliktů iniciativa upozorňuje, že připomínka minulých hrůz je dnes opět varováním i nadějí do budoucnosti.

Projekt Pomáháme školám k úspěchu slaví 15 let

Projekt Nadace The Kellner Family Foundation podporuje veřejné základní školy v rozvoji výuky čtenářství, pisatelství a kritické gramotnosti. V letošním školním roce je do projektu zapojeno 156 škol, 58 tisíc žáků a 4,5 tisíce pedagogů. Za 15 let existence přinesl projekt inovace, jako je pozice pedagogického konzultanta či koncept párové výuky, a zásadně ovlivnil praxi na mnoha školách v celé republice.

Výrok týdne

David_Klimeš_(2023)

„Primátor Svoboda a jeho radní pro školství Antonín Klecanda ničí celou jednu generaci patnáctiletých v Praze, které cíleně upírají ústavní nárok na středoškolské vzdělání. V Česku už se roky ani za velké omyly neodstupuje, na to jsme si už nějak tak zvykli, ale tohle je opravdu silná káva,“ více zde:

reaguje komentátor David Klimeš na zanedbání rozšiřování kapacit středních škol v Praze.

Rozhovor

Víceletá gymnázia mohou být pro rodiče vhodné individuální řešení. Jsou však systémový problém, říká Hřebecký

Když EDUin koncem února v Senátu představil analýzu víceletých gymnázií, vyvolal tím mezi experty i rodiči dětí různé reakce. Programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký v obsáhlém rozhovoru popisuje, v čem může být přínos víceletých gymnázií, hovoří ale i o jejich špatných stránkách. Upozorňuje také na to, že bez redukce těchto škol nelze zvýšit kvalitu těch základních.

Analýza víceletých gymnázií v Auditu vyvolala u veřejnosti různé reakce. Někteří ji vnímají jako hodnotově zatíženou nebo neobjektivní. Dá se připustit, že ji lze interpretovat různě v závislosti na individuálních zkušenostech?
Rodičům vždy říkám, že mají plné právo dát dítě na víceleté gymnázium, pokud jim to přijde lepší. Není to trestné ani ostudné – ostuda je, že stát tento systém provozuje. Mnoho rodičů ví, že tento model je systémově špatně, ale pro jejich dítě výhodný, a proto se ho snaží využít. A to je pochopitelné.

Tato analýza je ale vytvořena z pohledu vzdělávací politiky, která se zabývá školstvím na úrovni celého státu a celé společnosti. Problém je, že většina lidí ji vztahuje jen na sebe a své děti, a pak mají pocit, že jim tím něco vyčítáme. To jsou dvě různé roviny, které se často míjejí. Ano, může se stát, že někdo má dítě na víceletém gymnáziu, které bylo na základní škole šikanované, a tak hledal nejlepší řešení a rozhodl se pro gymnázium, kde se situace zlepšila. To ale neznamená, že víceletá gymnázia jsou automatickou záchranou pro všechny děti a že na všech základních školách dochází k šikaně. A i kdyby to v některých individuálních případech platilo, je skutečně v zájmu celé společnosti, aby takto exkluzivní systém fungoval? Participuje na něm jen deset procent dětí. Zbytek se do tohoto systému nedostane, což má negativní dopady – oslabuje se kvalita druhého stupně základních škol, na víceletých gymnáziích se vytváří tlak na výkon a v důsledku toho se zhoršuje i duševní zdraví dětí.

Když se tedy bavíme o prospěšnosti víceletých gymnázií, musíme si říct: mluvíme o prospěchu jednotlivce, nebo celého systému? Dlouhodobě víme, že víceletá gymnázia nepřinášejí vyšší přidanou hodnotu, že spíše rozdělují společnost podle socioekonomického statusu, než aby byla skutečně výběrová podle studijního nadání. A to je podloženo daty, není to jen otázka hodnotového nastavení.

Jak ale lze kvantifikovat přidanou hodnotu a kvalitu vzdělávání? Není to složité, protože do toho vstupuje mnoho faktorů, nejen socioekonomický status? A neměla by se do hodnocení promítnout i subjektivní rovina – tedy jak se dítě ve škole cítí?
Ano, kvantifikace kvality je složitá, ale určité indikátory máme. Existují jednotné metody, které používá Česká školní inspekce jak pro základní, tak pro střední školy. Samozřejmě můžeme zpochybňovat metodiku, že má určité nedokonalosti, ale pokud inspekce hodnotí všechny školy stejnou metodou a ve výroční zprávě například uvede, že se u nás meziročně zhoršila individualizace žáků na gymnáziích o 15 %, tak jsou to data získaná na základě kvalitativních pozorování zkušených inspektorů, bývalých učitelů s praxí, kteří jsou metodicky centrálně školeni. To je jeden možný indikátor.

Jaký je další indikátor?
Dalším indikátorem, i když s určitými limity, mohou být standardizované testy. Pokud zadáme stejný test žákům základních škol i víceletých gymnázií jak na vstupu, tak na výstupu, můžeme sledovat, jak se během té doby posunuli. Ano, studenti na gymnáziích dosáhnou v absolutních číslech lepších výsledků než žáci na základkách. Ale pokud měříme přidanou hodnotu, tedy jak moc se dané dítě posunulo oproti své výchozí úrovni, zjistíme, že tyto posuny jsou celkově výraznější na základních školách.

Celý rozhovor Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu.

Z edukalendáře

5.–6. 5. → Krnov → Město s vizí

8. 5. → Praha → Nezapomeňme 80 na Václavském náměstí

Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!

pavel_foceni_BW
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články