Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
V Česku skončilo podávání přihlášek na střední školy. Právě tam se letos hlásí silné populační ročníky. Přijímací zkoušky tak naplno mohou ukázat ekonomickou recesi. Sociálně znevýhodněné rodiny může zasáhnout nedostupnost placené přípravy na přijímací zkoušky. V podkladu ukazujeme, že tím rostou nerovnosti, protože není zajištěná stejná startovní pozice pro přístup ke všeobecnému vzdělávání. Kompletní podklad k tématu najdete ZDE.
V současné době se spojují dvě krizové situace dohromady. První z nich je ekonomická recese ovlivněná válkou na Ukrajině. Druhým problémem jsou silné ročníky nastupující na střední školy. V takových podmínkách se sociálně znevýhodněné rodiny propadají na žebříčku úspěšnosti ještě hlouběji a je potřeba jim zajistit stejnou startovní pozici pro přístup ke všeobecnému maturitnímu vzdělání. „Důvodem, proč nelze pokládat přijímací zkoušky za stoprocentně spravedlivé, je to, že úspěch (obzvlášť v silném populačním ročníku) je navázán na dostupnost přípravy v podobě cvičných testů, přípravných kurzů a doučování,” upozorňuje analytik EDUinu Jan Zeman.
Znevýhodnění zájemci o studium se dostávají do situace, kdy by jim nejvíce pomohly kurzy v cenovém rozpětí 2 350–4 800 Kč za předmět (dohromady cca 7–9 tis. Kč). Výše částky napovídá, že bez sociální podpory jsou pro ně tyto služby těžko dosažitelné. A to se netýká jen středních škol. Značné množství vysokých škol používá při přijímacích zkouškách testy firmy SCIO.
Je skvělé, že řada základních škol se snaží dětem s přípravou na přijímací zkoušky pomoct a nabízí semináře matematiky, češtiny a dalších předmětů zdarma.
Jan Zeman, analytik EDUinu: „Zvýšení sociální podpory znevýhodněných dětí při přípravě na JPZ je pouze krizové řešení, protože v přípravě kromě financí hraje roli také rodinné zázemí v podobě rozdílného zájmu rodičů o vzdělávání dětí. Jedním z možných řešení je transformovat JPZ do testu, kterým by se základní vzdělávání zakončovalo. Učitelé by tím pádem byli více zapojeni do přípravy žáků na zkoušku. Takové opatření je ale náročné a souvisí s proměnou kurikula i podporou učitelů.”
Vydali jsme Audit vzdělávacího systému za rok 2022. Na webu najdete přehled hlavních událostí ve vzdělávací politice za uplynulý rok i jednotlivé analýzy – třeba o kapacitě na školách.