Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Upozorňujeme na závěry z výzkumu vědců z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK. Šetření CLoSE, jehož cílem bylo zmapovat situaci v oblasti přechodu dětí z mateřské na základní školu, bylo zaměřeno na výběr školy, důvody pro odklady školní docházky a připravenost dnešních dětí na studium matematiky v porovnání s dětmi před 40 lety. Podrobně zpracované závěry výzkumu najdete v prezentaci ZDE, během příštího roku by měla v nakladatelství Karolinum vyjít publikace Jany Strakové, Jaroslavy Simonové a Davida Gregera, která představí výsledky výzkumu v souvislostech. Šetření CLoSE se zúčastnilo 2008 rodičů předškoláků z 95 mateřských škol z celé ČR.
Předškoláci jsou lépe připraveni na výuku matematiky
Děti přicházejí do školy lépe připraveny dále se rozvíjet v matematice než před čtyřiceti lety.
V roce 1972 byl Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy realizován podobný výzkum
zaměřený na zjišťování znalostí a dovedností tehdejších dětí přicházejících do prvních tříd.
Na obdobně zadaných úlohách bylo otestováno cca 5 000 dětí.
Podíl dětí, které znají čísla od 0 do 10, se zlepšil o 25 procentních bodů, dnes je jich mezi
prvňáčky víc než 60 %. Významný nárůst nastal i ve schopnosti odříkat číselnou řadu alespoň
do třiceti, dnes tuto dovednost zvládá 40 % dětí nastupujících do první třídy (oproti 23 %
v roce 1972).
Podíl předškoláků, kteří neznají žádná čísla a neumí počítat ani do deseti se zmenšil na 5 %.
Tyto děti jsou dnes ale ohroženější než dříve. Tlak jejich spolužáků s lepšími dovednostmi je
velmi výrazný a děti, které neumí počítat už při vstupu do základní školy, musí vyvinout větší
úsilí, aby v první třídě obstály.
Na odklad má vliv hodnocení učitelky v MŠ a měsíc narození dítěte
Podíl rodičů, kteří se rozhodli odložit nástup do školy o jeden rok ve školním roce 2012/2013
činil 22 %. To je ve srovnání se zahraničím nebývale vysoká míra. Například naši sousedé mají
mnohem nižší míru odkladů (Slovensko 8 %, Německo 8 %, Rakousko 4%) a jsou země, které
odklad školní docházky vůbec neumožňují (např. Francie).
Odklady školní docházky zvažují rodiče častěji v případě chlapců (poměr pohlaví dítěte u
rodičů zvažujících odklad je chlapci 65 : 35 dívky). Odkladové děti pocházejí celkově z rodin
s nižším vzděláním a sociálně-ekonomickým zázemím a mají horší výsledky ve zjišťovaných
dovednostech (zrakové vnímání a předmatematické dovednosti). Nicméně mezi rodiči
zvažujícími odklad se vyskytují také děti z podnětného rodinného zázemí s dobrými výsledky
v diagnostice. U těch se jedná převážně o obavy ze vstupu do školy spojované s nižším věkem
(děti narozené o prázdninách). Ze sledovaných faktorů se celkově jako nejvýznamnější
prediktor odkladu ukázal být právě věk dítěte. U dětí narozených v červenci zvažuje odklad
29 % rodičů, u dětí narozených v srpnu dokonce téměř každý druhý rodič (43 %).
Rodiče uvádějí, že hlavním impulzem k odkladu školní docházky bylo jejich vlastní rozhodnutí
(38 %), ovšem ve stejné míře přišel impulz k odkladu od dalších aktérů (z mateřské
školy, při zápisu do ZŠ, od psychologů či lékaře). V součtu je pak jako hlavní impulz uvedlo 52,5 % dotázaných.
Tabulka ukazuje procento rodičů, kteří daný impulz pro odklad označili jako hlavní:
Rodiče nedůvěřují spádovým školám
Víc než polovina rodičů (63 %) uvedla, že školu pro své dítě vybírali. To je o 18 procentních
bodů více než před pěti lety. Přístup k volbě školy se liší podle vzdělání rodičů a velikosti
obce: školu častěji vybírají vzdělanější rodiče ve velkých městech.
Výběru školy věnují rodiče velkou péči: více než polovina rodičů navštívila alespoň jednu
školu, třetina rodičů se obrátila se svými otázkami na zaměstnance školy, další se aktivně
doptávali u rodičů stejně starých dětí. Při výběru školy byly aktivnější rodiče, kteří vnímali své
dítě jako znevýhodněné. Primární motivací výběru je snaha zajistit, aby ve škole byli k dítěti
vlídní a vycházeli vstříc jeho potřebám. Tato motivace převládá nad snahou zajistit dítěti co
nejkvalitnější vzdělání.
Tabulka ukazuje procento rodičů, kteří dané kritérium označili jako velmi důležité pro výběr:Výsledky ukazují, že rodiče nedůvěřují tomu, že spádová škola bude s dítětem vlídně
zacházet a naplňovat jeho individuální potřeby. Snaží se proto tyto základní nároky svým
dětem zajistit pečlivým výběrem školy. Zhruba 17 % rodičů se při výběru školy poohlíží po
škole se speciálním zaměřením, nejčastěji se jedná o školu s rozšířenou výukou cizích jazyků.
Zde již je patrná motivace vybrat školu náročnější, která dítěti zajistí kvalitní vzdělání.
Děti méně vzdělaných rodičů profitují z širokého výběru škol méně než děti rodičů
vzdělanějších. V tomto smyslu bezesporu přispívá rozšířená praxe volby školy k posilování
vzdělanostních nerovností – v některých školách lze očekávat koncentraci dětí vzdělaných a
motivovaných rodičů a v jiných dětí rodičů, kteří nepřikládají vzdělávání dítěte velkou váhu,
nebo se ve vzdělávacím systému neorientují. To potvrzuje analýza dat z mezinárodních
výzkumů, která ukázala relativně velké rozdíly ve výsledcích i sociálním složení jednotlivých
škol a tříd na prvním stupni povinného vzdělávání v ČR.