Školy a žáci by se neměli stát součástí politických kampaní

26. 6. 2017
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 19.6. – 25.6. 2017

Témata týdne: Co by měl nový ministr školství vědět o státní maturitě. Seriál Oldřicha Botlíka na České škole týkající státní maturity začíná se jmenováním nového ministra. Botlík upozorňuje, že státní maturita neplní cíle, kvůli kterým byla zavedena a že by ministr měl nařídit hloubkový audit. Trend: Alternativní třídy ve veřejných školách. Jednou z těch škol, které jdou cestou nabídky různých vzdělávacích programů na základě rozšiřující se poptávky rodičů, je ZŠ Stross (ČRo). Turecko na cestě k posilování náboženského dogmatismu. Z vyjádření představitelů turecké vlády vyplývá, že se v tureckých základních a středních školách přestane učit o přirozeném vývoji druhů (evoluci). Údajně jde o téma příliš náročné na pochopení, jde o archaickou a nepodloženou teorii (ČRo, překlad z The Guardian). Volební program KSČM nepřekvapí. Akcent na potřeby pracovního trhu, sociální stipendia a potřeba vymezit se proti inkluzi aneb „ne za každou cenu“. Na webu strany nový program stále není k dispozici (pouze heslovité priority), byť byl podle informací Aktuálně.cz zveřejněn. Údajně je v něm branná výchova…

Výrok týdne: „Jsme v roce 2017, do škol přicházejí mladí muži a slečny, kteří budou v nejproduktivnějším věku někdy kolem poloviny 21. století. My je vzděláváme, jako by hlavním smyslem školy bylo připravit je na povolání. Tak to vůbec není. Nemůžeme je připravovat na povolání, která za dvacet let už velmi pravděpodobně nebudou vůbec existovat.“ Senátor a ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze Jiří Růžička v rozhovoru pro ČRo Plus.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ŠKOLY A ŽÁCI V PŘEDVOLEBNÍCH KAMPANÍCH

Týdeník Respekt poukázal na problém zneužívání škol k politickému marketingu na příkladu kampaně Andreje Babiše, který navštěvuje školy a zve školáky a učitele k návštěvě tzv. Čapího hnízda, konferenčního a rekreačního centra v majetku Babišovy rodiny postaveného z velké části za evropské dotace. EDUin publikoval tiskovou zprávu s návodem pro ředitele a učitele, jak postupovat při návštěvách politiků ve školách a při diskusích s nimi. Jako velký problém se jeví vazba ředitelů na politické vedení zřizovatelů (obcí,  krajů). Jmenování či nejmenování ředitelů na jejich šestileté období je v rukou zřizovatelů. Dalším problémem je nepřipravenost učitelů na podobné debaty. EDUin doporučuje zvát spíše neutrální odborníky. V případě pochybností je možné požádat o prošetření možného zneužití žáků k politickým účelům Českou školní inspekci. Novým nástrojem pro kontrolu politických kampaní je Úřad pro dohled nad hospodařením stran a hnutí. Oporu školám by měl hypoteticky poskytnout školský ombudsman.

  • INFORMAČNÍ A MEDIÁLNÍ (NE)GRAMOTNOST

Týdny mediálního vzdělávání přinášejí zkušenost se stavem a úrovní vzdělávání žáků v oblasti orientace v informacích a dovednostech utvářet si z dostupných informací obraz současného světa. Bob Kartous upozorňuje v komentáři pro Britské listy, že žáci ve školách jsou prokazatelně vystaveni manipulaci, které se neumějí bránit. V dalším komentáři pro HN dovozuje, že přezíravost vzdělávacího systému k tomuto problému je významným společenským rizikem. Tomáš Feřtek v úvaze nad stejnou zkušeností píše v blogu pro Respekt.cz, že není reálně možné očekávat smysluplné vzdělávání v této oblasti od škol, alespoň ne v současné podobě. Preferuje spíše snahu zvyšovat schopnost žáků kriticky číst a uvažovat. Martin Fendrych se v komentáři pro Aktuálně.cz vyjadřuje v tom smyslu, že podobný přínos může žákům poskytnout jedině sebevědomý a znalý kantor, o jehož přítomnost ve školách se dosavadní vlády ovšem nesnaží.

  • CHCETE NA STÁŽ DO TEMELÍNA, MILÉ STUDENTKY? DO SPODNÍHO PRÁDLA, PROSÍM…

Pozoruhodnou, eticky nepochopitelnou soutěž vyhlásila státem vlastněná společnost ČEZ. Tzv. Maturantka energie je digitální soutěž krásy, do které se mají hlásit středoškolačky, nechat se vyfotit v plavkách v prostředí elektrárny a následně o jejich přitažlivosti mají rozhodovat lidé na sociálních sítích. Vítězka soutěže získá možnost stáže v jaderné elektrárně Temelín. Po upozornění v Britských listech a na sociálních sítích získal EDUin informaci, že ČEZ situaci prošetří. Kontroverzi týkající se záštity nad “soutěží krásy” řešila i Univerzita Karlova. Záštitu nad soutěží,  která reprodukuje stereotyp ve vnímání žen primárně jako objektu sexuálního uspokojení mužů, univerzita zrušila. Stalo se tak teprve před třemi lety (Wikipedia).

  • SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ KONTRA SPOLEČENSKÉ STEREOTYPY

„V mateřské škole jsou děti ještě malé a nemají žádné předsudky. Kamarády přijímají takové, jací jsou. Je jim jedno, jak kdo vypadá, nebo jak mluví. Cestu si k sobě vždy najdou,“ říká učitelka MŠ Dráček Iveta Lompartová a poukazuje na fakt, že předsudky vůči odlišnostem lidé získávají až během dalšího vývoje. “To, že je společné vzdělávání dobré, asi ani nemusím zmiňovat, myslím jen, že to asi nejde u každého dítěte, že je potřeba najít míru mezi tím, zda a jak společné vzdělávání provádět,“ říká Jitka Borkovcová a zároveň dokládá,  že její dcera, která se narodila s mozkovou obrnou, navštěvuje běžnou základní školu a setkala se zatím vždy se vstřícností učitelů í asistentů. Celou řadu dalších osobních a profesních zkušeností s inkluzí sbírá na svém informačním portálu ministerstvo školství.

Inspirace z (a do) praxe

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články